بانک و بیمهطلا و ارز

تعیین تکلیف نرخ ارز پروازهای خارجی

بخشنامه بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز ایرلاین ها به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ارسال بخشنامه ارزی بانک مرکزی به این سازمان خبرداد و افزود: این بخشنامه برای تعیین نرخ بلیت های خارجی به کلیه ایرلاین ها بزودی ابلاغ خواهد شد.
به گفته جعفرزاده ، ازاین پس ملاک نرخ بلیت پروازهای خارجی قیمت ارز مصوب واعلامی بانک مرکزی خواهد بود و شرکت های هواپیمایی مکلف می شوند ازاین پس نرخ پروازهای خارجی خود را براساس این قیمت تعیین کنند. 
وی افزود: پیش ازاین شرکت های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای خارجی را با نرخ غیررسمی ارز محاسبه و باتوجه به نوسانات بازار آن را تغییر می دادند. اما اکنون با ابلاغ نرخ رسمی بانک مرکزی تمامی شرکت ها قیمت های خود را با این نرخ تعیین واعلام می کنند که این مسئله امکان سوء استفاده های احتمالی را از بین خواهد برد. 
درماه های گذشته و با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، بلیت پروازهای خارجی ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود. 
بررسی ها نشان می دهد، نرخ رسمی بلیت رفت وبرگشت در مسیر تهران – استانبول به حدود سه میلیون و سیصد وهفتاد هزارتومان – تهران دبی به بالای یک میلیون تومان رسیده و این رقم برای مقصد های طولانی تر مثل پاریس تا هشت میلیون تومان افزایش یافته است. این درحالیست که بطور مثال پرواز یک طرفه هواپیمایی ایرفولت از تهران به پاریس که در مسکو نیز توقف دارد تا هفته پیش با قیمتی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت. 
افزایش نرخ بلیت هواپیماها بر مسیرهای زیارتی همانند نجف نیز تاثیر گذاشته و نرخ بلیت رفت وبرگشت مشهد- نجف به حدود سه میلیون تومان افزایش یافته است.
مسئول یکی از آژانس هواپیمایی گفت: نرخ بلیت پروازهای خارجی تا به امروز بر اساس دلار بازار آزاد محاسبه می شد واین مسئله موجب افزایش دو برابری نرخ بلیت پروازهای خارجی شده بود.
کارشناسان گردشگری پیش بینی می کنند افزایش نرخ بلیت وهزینه سفرهای هوایی تقاضا برای سفرهای خارجی را ۸۰ درصد کاهش دهد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا