انرژی

طرح‌های نوآورانه حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز حمایت می‌شود

معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به اهمیت بحث ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور و تاثیری که این موضوع بر روی افزایش ضریب بازیافت از مخازن دارد، ستاد حمایت از طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان در این حوزه را در اولویت قرار داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، داوود حبیبی‌کیا درباره حمایت‌های ستاد از این حوزه اظهار کرد: طرح‌های نوآورانه پژوهشگران در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز حمایت می‌شود تا از این طریق به افزایش ضریب استحصال از این مخازن کمک شود.

حبیبی‌کیا درباره اهمیت این حوزه توضیح داد: ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی دنیا است و از نظر ذخایر نفتی نیز رتبه چهارم را در دنیا دارد که این میدان‌های نفتی در پهنه گسترده‌ای از کشور و همچنین در خلیج فارس و دریای خزر قرار دارند. البته این جایگاه و رتبه کشورمان مربوط به ذخایر متعارف است. علاوه بر این ذخایر غیرمتعارفی همچون شیل‌های نفتی و هیدرات‌های گازی نیز در کشورمان وجود دارد.اطلاعات اولیه درباره ذخایر هیدرات‌های گازی نشان می‌دهد منبع بسیار عظیمی از این هیدرات‌ها در اعماق دریای عمان وجود دارد و طبق برآوردها میزان این ذخایر با ذخایر فسیلی برابری می‌کند. البته وجود ذخایر هیدرات‌های گازی در دریای خزر نیز به اثبات رسیده است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه بیان کرد: طبق آمار شرکت ملی نفت ایران ذخایر درجای نفت خام ۷۱۱.۵ میلیارد بشکه است، اما با توجه به ضریب بازیافت تمامی این مقادیر قابل استحصال نیست و تنها ۱۷۵ میلیارد بشکه قابل استحصال است که طی سال‌های آینده استخراج می‌شود. بنابراین ضریب بازیافت در ذخایر هیدروکربنی بحث مهمی است.

حبیبی‌کیا همچنین عنوان کرد: ضریب بازیافت در ایران به طور متوسط ۲۴.۵ درصد گزارش شده که در مقایسه با میانگین ضریب بازیافت در جهان(۳۴ درصد) فاصله بسیاری داریم، بنابراین باید با اقداماتی این ضریب بازیافت از ذخایر نفتی و گازی را افزایش دهیم. تنها با یک مثال می‌توان به اهمیت این ضریب پی برد، تنها با افزایش یک درصدی این ضریب بیش از ۷ میلیارد بشکه نفت خام تولید می‌شود که با احتساب هر بشکه ۵۰ دلار حدود ۳۵۰ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور همراه دارد، پس برنامه‌ریزی برای افزایش ضریب بازیافت کمک بزرگی برای کشور است.

۶۸.۵ درصد از مخازن وضعیت مناسبی ندارند

وی با اشاره به لزوم برداشت بهینه از ذخایر موجود در کشور گفت: طبق آمار شرکت ملی نفت ایران در کشور ۱۲۰ میدان نفتی و ۵۰ میدان گازی داریم. آمار مخازن نفتی و گازی نیز حدود ۳۵۸ مخزن است که از این تعداد ۱۶۳مخزن توسعه یافته و ۱۹۵ مخزن توسعه نیافته است. این آمار نشان می‌دهد ۶۸.۵ درصد از مخازن وضعیت مناسبی از نظر برداشت ندارند و نیاز به پیاده‌سازی روش‌های ازدیاد برداشت در آنها داریم. بنابراین ستاد در این حوزه یکی از مباحث مورد حمایت را بحث ازدیاد برداشت قرار داده است تا از این طریق با انجام طرح‌های فناورانه شاهد افزایش ضریب بازیافت باشیم.

حبیبی‌کیا با اشاره به اینکه بیشتر مخازن موجود در کشور از جنس کربناتی است، اظهار کرد: پیچیدگی کار در این مخازن بیشتر است، بنابراین توجه به فناوری‌های دانش‌بنیان و علمی در اینجا اهمیت بسیاری دارد که با حمایت از نیروی خلاق و باانگیزه در کشور در این بخش نیز می‌توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا