بورسبورس کالا

افشای اسامی خریداران و فروشندگان بورس کالا، اقدامی در جهت کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران

 

یک کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: امروز نام خریداران کالا اعلام عمومی شود، فردا منتظر افشای دارایی مردم در بازار سهام باشید.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، روز گذشته اسامی وارد کنندگان گوشی موبایل اعلام شد، پیش از این، فهرست واردکنندگان خودرو نیز افشا شده بود که اقدام مناسبی در راستای کنترل التهابات به نظر می‌رسید. در ادامه این روند اکنون وزارت صمت از بورس کالا درخواست افشای نام خریدارانش را دارد؛ اقدامی که در صورت عملی شدن و در ادامه آن، باید منتظر افشای اسامی خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده، خرید و فروش‌کنندگان املاک، خریداران و فروشندگان سهام در بورس، سپرده‌گذاران بالای ۱۰ میلیون تومان بانک‌ها و احتمالا در انتهای سال نام خریداران برنج، روغن، حبوبات، رب و شوینده در مقیاس‌های خیلی کوچک هم بود.

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از حاکم شدن فضای پوپولیستی بر اقتصاد کشور، شرایط کنونی را شبیه دوران «بگم بگم»‌های دولت نهم و دهم ارزیابی و این پرسش را مطرح کرد: با چه اجازه‌ای نام همه خریداران و فروشندگان در بورس کالا را می‌خواهید اعلام کنید و چه منطقی برای این اقدام وجود دارد؟ آیا زمانی که بورس می‌خواست به این شرکت‌ها کد معاملاتی اختصاص دهد از آن‌ها چنین اجازه‌ای گرفته است؟ آیا اکنون بورس اوراق بهادار مجاز است نام معامله‌گران بازار سهام را اعلام کند؟ به طور مثال، نام همان افرادی که سهام بانک صادرات را از قیمت‌های پایین جمع کردند و البته بعدا ناظر بازار مجبور به ابطال معاملات آن‌ها شد؟ آیا در این صورت سهامداران بورس حق شکایت ندارند؟

این کارشناس بازارهای مالی دلیل جو حاکم بر اقتصاد کشور و فشار عمومی بر افشای نام خریداران کالاها در بورس کالا را ناشی از ضعف دولت در اداره اقتصاد کشور ببه وسیله روش‌های منطقی و اصولی دانست و گفت : با این کار دولت می‌خواهد برای مدتی هم که شده افکار عمومی را به حاشیه ببرد تا دلار ۹ هزار تومانی را برای مدتی فراموش کنند غافل از این که اقتصاد برخلاف عالم سیاست، عالم واقعیت هاست و تنها بر مبنای واقعیات حرکت می‌کند و حتی از برخی واقعیات هم زودتر از موعد وقوع، تاثیر می‌پذیرد.

باغانی، افشای نام خریداران کالا‌ها را در کنترل التهابات بازار کالا فاقد اثر دانست و تاکید کرد : اگر اعلام نام خریداران اثرگذار بود چرا از دوماه پیش که اسامی واردکنندگان گوشی اعلام شد، قیمت این کالا کاهش پیدا نکرد؟آیا از قیمت گوشی آیفون X خبر دارید؟ سامسونگ نت ۸ چطور؟

این کارشناس بازار سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار برای تن دادن به ماجرای افشای نام خریداران کالاها در بورس کالا انتقاد کرد و افزود : اگر این اقدام کار عملیاتی شود، دیگر اعتمادی به بازار سرمایه نیست چرا که نام خریداران و فروشندگان سهم هم می‌تواند از این به بعد به راحتی افشا شود و آن روز دیگر البته سرمایه‌گذاری در بورس باقی نمی‌ماند؛ چرا که هیچ فردی مایل به افشای تراکنش‌های مالی و خرید‌های خود نیست و همچنین هیچ قانونی در دنیا از اعلام نام خریداران و فروشندگان دفاع نمی‌کند. چراکه، افشاگری‌هایی به این شکل به طور معمول با حکم قضایی و برای تنبیه مجرمان انجام می‌شود نه برای مردم عادی و تعدادی فعال اقتصادی. بنابراین پرسش من این است آیا همه در بازار کالا مجرم هستند؟

این تحلیلگر بورس در پایان، خواستار تمکین مسئولان کشور به قانون و اداره اقتصاد کشور از طرق منطقی، عقلانی و قانونی شد و تاکید کرد: مردم، دولت روحانی را انتخاب کردند چون متعادل بود و کشور را با منطق و عقل و خرد اداره می‌کرد، اما متاسفانه دولت در شرایط التهابی مسیر انحرافی ناشی از تفکرات پوپولیستی در پیش گرفت که نتیجه‌ای جر باقی ماندن التهابات یا پنهان شدن التهاب‌ها در زیرخاکستر نداشت.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا