انرژیبورسبورس اوراق

ادغام دو غول پتروشیمی به تعویق می‌افتد؟/ آینده مبهم «تاپیکو» بعد از استیضاح ربیعی

با خروج ربیعی از سمت وزارت کار، پروژه ادغام دو شرکت بزرگ هلدینگ خلیج فارس و سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین که قرار بود در ۲۴ مرداد کلید خورد، به تعویق افتاد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ ۱۳ خردادماه سال جاری بود که ادغام دو شرکت بزرگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از طریق مدیرعامل شستا رسانه ای شد. گفتنی است هدف از این طرح، راه‌اندازی شرکت پتروشیمی ایران بعنوان رقیبی برای آرامکو عربستان بوده که هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی بر اساس ارزش دارایی‌های خود در این شرکت ادغام شوند.

همچنین بخوانید

از این رو برپایه تصمیم دولت، برای عملی شدن این فرآیند، شستا اقدام به فروش سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس کرده و پس از آن با افزایش سرمایه و سلب حق تقدم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شستا سهامدار هلدینگ خلیج فارس می‌‌شود.

هدف دیگر این ادغام، خروج شستا از بنگاه داری در حوزه نفت و گاز بوده و تنها سهامدار هلدینگ خلیج فارس خواهد شد. با اجرایی شدن این تصمیم هیات دولت، هلدینگ خلیج فارس مالک میزان مشخصی از سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین مدیریت پتروشیمی‌های فن آوران، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی آبادان، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد خواهد شد. در واقع سازمان تامین اجتماعی در یک فرآیند افزایش سرمایه سهام دار هلدینگ خلیج فارس شده و به عنوان محور صنعت پتروشیمی قرار می گیرد.

اما امروز با خبر ناگهانی استیضاح وزیر کار، آینده این اَبَر پروژه در هاله ای از ابهام رفت. چراکه تا روی کار آمدن وزیر جدید و اتخاذ تصمیمات مربوطه زمان نسبتا زیادی سپری خواهد شد. اما از انجا که ادغام این دو شرکت از مصوبات هیات دولت بوده، در سرانجام آن شکی نیست.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا