امور زیربناییتعاون و اشتغال

ناپایداری اشتغال در بخش خدمات/ITبیکارترین رشته دانشگاهی

معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزیر کار بااشاره به اینکه بخش عمده ای از اشتغال حوزه خدمات بی‌کیفیت وناپایدار است، گفت:فناوری اطلاعات بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی منصوری در کنفرانس بین المللی ایران ۱۴۰۴ که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به سهم بالای ظرفیت های اشتغال بخش کشاورزی گفت: بخش های صنعت و خدمات نیز عمده فعالیت های اقتصادی دارای ظرفیت اشتغال را به خود اختصاص می دهند. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم بیش از ۷۰ درصدی بخش خدمات در اشتغالزایی گفت: البته بخش عمده ای از اشتغال ایجاد شده در فعالیت های اقتصادی بخش خدمات کم کیفیت هستند و در بنگاههای غیررسمی و خرد رخ داده است بنابراین ۷۰۰ هزار شغلی که به استناد آمار مرکز آمار در حوزه خدمات ایجاد شده است کاملا درست است اما این میزان اشتغال ایجاد شده صرفا پایدار و با کیفیت نیست؛ ضمن اینکه نمی تواند متناسب با نیاز بازار کار فارغ التحصیلان باشد. 

همچنین بخوانید

منصوری به نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری در استان کرمانشاه ۱۸ درصد است اما بررسی این وضعیت به تفکیک شهرستانهای این استان نشان می دهد شاخص نرخ بیکاری در شهرستانی مانند جوانرود به ۳۱ درصد رسیده است.

منصوری ادامه داد: وقتی بخش قابل توجهی از اشتغال کشور متمرکز بر بخش خدمات است بنابراین اگر سیاست های بازار کار را معطوف به این بخش از اقتصاد نکنیم فعالیت های اقتصادی بخش خدمات از جنس توزیعی می‌شود لذا باید اشتغال بخش خدمات مولد باشد چرا که خدمات غیرمولد نمی تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در دنیا مربوط به بخش فناوری اطلاعات است گفت: به نحوی که ۳۰ درصد از زیرساخت ها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و ۷۰ درصد دیگر نیز در حوزه تولید محتوا در بخش فناوری اطلاعات (IT)  است اما در ایران این گونه نیست.

سهم ۶۰ هزار میلیارد تومانی ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات

وی همچنین با اشاره به سهم ۵۰ هزار میلیارد تومانی ارزش افزوده در حوزه فناوری اطلاعات گفت: در حالت خوشبینانه این سهم ۶۰ هزار میلیارد تومان است و در این زمینه با همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت فناوری اطلاعات بدنبال ایجاد ابزارهایی برای نظام حکمرانی کشور هستیم تا به هدف خود برای تحقق سهم واقعی فناوری اطلاعات در ارزش افزوده دست یابیم. 

منصوری همچنین افزود: به رغم ظرفیت بالای اشتغال در حوزه تولید محتوا در بخش فناوری اطلاعات اما به دلیل فقدان مهارت فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار، بخش آی تی بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را به خود اختصاص می دهد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار یکی از مشکلات امروز بازار کار را عدم انطباق قابلیت های نیروی کار با نیاز واقعی اشتغال کشور عنوان کرد و افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید برای ورود به بازار کار و کسب شغل مورد نظر بتوانند مهارت های مورد نیاز را کسب کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا