بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پرداخت الکترونیک سداد فروشنده POS نیست/تولید صرفه اقتصادی ندارد

مدیرعامل شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد با تاکید بر اینکه تولید کارتخوان های فروشگاهی صرفه اقتصادی ندارد، گفت: فروش POS در قبال پرداخت پول مورد تایید نیست و در بازار کارت‌خوان‌های این شرکت فروخته نمی شود.

محمدمهدی صادق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص فروش کارت‌خوان‌های فروشگاهی از سوی برخی شرکت‌های واسطه‌ای و در همکاری با شرکت‌های PSP و رویکرد این شرکت در این بخش گفت: شرکت پرداخت الکترونیک سداد به‌ هیچ‌وجه دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی خود را نمی‌فروشد و همچنین با هیچ شرکت واسطه‌ای به‌ منظور فروش کارت‌خوان‌های فروشگاهی همکاری نمی‌کند.

وی با اشاره به ادعای شرکت‌های فروشنده کارت‌خوان مبنی بر اتصال دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی به سوئیچ تمام شرکت‌های PSP تاکید کرد: در شرکت پرداخت الکترونیک سداد، فرآیند اهلیت سنجی و تشخیص این امر که کدام‌ یک از مشتریان به کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیاز دارند و همچنین تخصیص بهینه در این بخش، تنها از طریق شرکت انجام می‌شود و این روند که افراد در قبال پرداخت مبالغی بتوانند کارت‌خوان‌های فروشگاهی دریافت کنند مورد تایید این شرکت نیست و در بازار حتی یک عدد از کارت‌خوان‌های فروشگاهی این شرکت فروخته نمی‌شود.

صادق در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسانات و قیمت ارز رویکرد این شرکت در واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی به چه صورت است، اظهار داشت: موضوع تامین تجهیزات در صنعت پرداخت با توجه به شرایط کشور در حال حاضر با چالش مواجه است ولی این شرکت در این شرایط با کمبود چشمگیری در کارت‌خوان‌های فروشگاهی مواجه نبوده و به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که بتواند بر این شرایط فائق آمده و این وضعیت را حفظ کند.

مدیر شرکت پرداخت الکترونیک سداد یادآور شد: وضعیت واردات صنعت پرداخت به‌تبع متأثر از شرایط کشور است و تغییر در این رویه می‌تواند شرایط را در این بخش بهبود دهد یا وخیم‌تر کند اما در شرایط فعلی این شرکت با مشکلی در این بخش مواجه نشده است.

صادق در خصوص تولید کارت‌خوان‌های فروشگاهی با توجه به دانش‌بنیان شدن این شرکت، گفت: سیاست‌های فعلی کشور به‌ گونه‌ای است که هزینه تولید از واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی بیشی گرفته زیرا بیش از ۸۰ الی ۹۰ درصد اقلام دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی وارداتی هستند، فرآیند تولید در این بخش تنها یک مونتاژکاری ساده است.

وی تاکید کرد: واردات قطعات دستگاه‌های کارت‌خوان‌های فروشگاهی برای مونتاژ و همچنین واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی در مقطع فعلی به داخل کشور با مشکل مواجه شده است. از اینرو تولید این ابزار پرداخت در این شرایط در دستور کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد قرار ندارد.

صادق افزود: البته اگر سیاست‌گذاری‌های دولت در آینده به‌ گونه‌ای پیش رود که تولید به نسبت واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی ارجحیت داشته باشد، این شرکت نیز به سمت تولید در این بخش حرکت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات واردات کارت‌خوان‌های فروشگاهی آیا موضوع بهینه‌سازی شبکه پوز در این شرکت در دستور کار قرار گرفته است، اذعان داشت: بهینه‌سازی شبکه کارت‌خوان‌های فروشگاهی به‌ طور مستمر در دستور کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد قرار دارد و به‌ طور قطع با محدود شدن منابع ورودی این ابزار پرداخت، این رویکرد با جدیت بیشتری دنبال می‌شود تا منابع شرکت در این بخش به بهترین شکل توزیع شود و تمام متقاضیان بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

صادق در خصوص رویکرد شرکت‌های PSP در فروش کارت‌خوان‌های موبایلی گفت: متوسط تراکنش‌های موبایل پوز به نسبت انواع دیگر کارت‌خوان‌های فروشگاهی پایین است. از اینرو سود شرکت‌های PSP از کارمزد تراکنش‌ها در این بخش کم است و به همین دلیل شرکت‌های PSP اقدام به فروش این ابزار پذیرش کرده‌اند تا با دریافت هزینه دستگاه‌های موبایل پوز، هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش و مدل درآمدی در این بخش را بهبود دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ی سخت‌افزار و همچنین اقلام مصرفی کارت‌خوان‌های فروشگاهی به‌ تدریج فاصله سرمایه‌گذاری در بخش کارت‌خوان‌های موبایلی به نسبت انواع کارت‌خوان‌های فروشگاهی کاهش و در نهایت رغبت به سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی شرکت‌های پرداخت افزایش می‌یابد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا