بورسبورس اوراق

افشای جزییات بسته ارزی، فنر بورس را پراند/ رشد پنج هزار واحدی شاخص در اولین روز از آغاز تحریم‌ها

 

معاملات داغ امروز بورس تهران در فضای هیجانی که از شنبه هفته گذشته آغاز شده بود با شدت بیشتری پیگیری شد تا جایی که در ۱۰ دقیقه ابتدایی بازار شاهد جهش سه هزار واحدی نماگر اصلی بازار بودیم. از این رو امروز شاهد سرازیر شدن ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی تازه‌نفس به بورس بودیم که البته نمادهای گروه پتروشیمی، پالایشی و فلزی مقصد اصلی این نقدینگی بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در هشتمین روز از صعود پیاپی شاخص بورس تهران، هیجانات ناشی از افشای بسته اصلاحات ارزی به حداکثر خود رسید و تقریبا تمام نمادهای مطرح و بزرگ گروه فلزی و پتروشیمی تا اواخر بازار دست نیافتنی شدند. با توجه به سخنان شب گذشته رئیس جدید بانک مرکزی و آغاز دور جدیدی از شکل گیری قیمت ارز در بازار ثانویه، امروز بازارهای موازی از قبیل طلا، سکه و ارز در سرازیری سقوط قرار گرفتند.

این در حالی بود که در صفوف متراکم خرید نمادهای نفتی و فلزی، اثری از تاثیر منفی اولین روز بازگشت تحریم ها دیده نمی شد. به نظر می رسد با توجه به آینده روشن بازار سرمایه و خصوصا سهام دلار محور، حداقل در روزهای آتی رد پای اخبار منفی تحریم دیده نشود. نکته قابل توجه بازار امروز عرضه صف خریدهای متراکم نمادهایی همچون «فولاد» و «پارس» در دقایق پایانی بود که البته مجددا شاهد تشکیل صف خرید از سوی حقیقی‌ها در این نمادها بودیم.

بازارهای موازی در سرازیری سقوط

همانطور که پیش بینی می شد با اعلام جزییات بسته ارزی و اجازه ورود ارز شرکت های بزرگ پتروشیمی و فلزی به بازار ثانویه، از روز گذشته شاهد عقب نشینی قیمت دلار و سکه در بازار ازاد هستیم. امروز نیز بر این روند نزولی افزوده شد تا جایی که دیروز به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید ولی با مقاومت به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برگشت، امروز بازهم نزولی شده و به قیمت ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسیده است.

بر اساس گزارش های میدانی از زمان اعلام بسته جدید ارزی، فروشنده های طلا و ارز در بازار زیاد شده اند و همین امر موجب شده تا قیمت ها نیز سیر نزولی را با شدت بیشتری طی کنند؛ برهمین اساس، دلار که روز قبل با مقاومت بالای ۱۰ هزار تومان ماند بار دیگر وارد کانال ۹ هزاری شده است.

با آزاد شدن خرید و فروش ارز، مجددا شاهد راه افتادن دلار خیابانی در فردوسی و منوچهری هستیم. با این تفاوت که این بار تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران بوده و طبق گفته فعالان بازار، ارزهای خانگی درحال ورود به بازار هستند.

در بازار آتی سکه نیز در سومین روز پیاپی صف فروش آتی سکه در سررسیدهای مختلف  شاهد کاهش شدید معاملات بدلیل ترس خریداران از ادامه روند اصلاحی و عدم جذابیت بخاطر بالا بردن وجه تضمین و کاهش اهرم مالی هستیم.

تحریم‌ها پس از ۳۱ ماه بازگشتند!

اما یادآور می شود امروز پس از ۳۱ ماه مجددا سایه تحریم ها بر سر ایران بازگشت.اگرچه تحریم های سری اول از نفت شروع نمی شود، اما سه ماه دیگرو در تاریخ ۱۳ ابان به نفت می‌رسد. بر اساس مفاد دور اول تحریم ها که سه ماه پس از خروج دونالد ترامپ از برجام آغاز می‌شود، تحریم های خودرو، فلزات، فرش و هواپیما بازگردند و درست به همین دلیل هم بود که دیروز و در آستانه آغاز دور اول تحریم، ۵ هواپیمای برجامی ای تی آر به کشور آمد تا از گزند این تحریم ها در امان بماند. هرچند هنوز سه هواپیما از این قرارداد باقی مانده که تکلیفش مبهم است و قراردادها با ایرباس و بوئینگ هم که عملا نافرجام مانده است. آنگونه که همشهری نوشته “مجلس در سه ساعت جلسه غیرعلنی به بررسی تاب آوری اقتصاد کشور و راهکارهای مقابله با تحریم ها پرداخت.”

از سوی دیگر اما موگرینی در بیانیه ای مشترک با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان، ضمن ابراز تأسف از احیای تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، اعلام کرد نسخه به روز شده قوانین مسدودساز تحریمی اتحادیه اروپا از فردا برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران، اجرایی می شوند.

همچنین وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است که این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا، به دادن ضمانت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی به شرکت‌های آلمانی طرف حساب ایران ادامه خواهد داد. وزارت اقتصاد آلمان گفته است که هم‌زمان، درباره امکان معافیت شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا با این کشور مذاکره می‌کند. در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان آمده است: “ضمانت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد کماکان در دسترس شرکت‌ها خواهد بود.

حال و روز قیمت نفت در اولین روز تحریم ایران

قیمت نفت در بازارهای جهانی صبح روز دوشنبه افزایش یافت زیرا بازارها منتظر اعلام تحریم مجدد ایران توسط آمریکا هستند. ترامپ در حالی به پشتوانه نفت ریاض، کشورها را به کاهش واردات نفت از ایران ترغیب می‌کرد که تازه‌ترین اخبار رسیده از چاه‌های نفتی سعودی از کاهش تولید این کشور حکایت دارد. البته تلاش‌های آمریکا برای اینکه خود را عضو موثری در تصمیم سازی‌های اوپک و همچنین بازار نفت نشان دهد، پیش از نشست ۱۷۴ اوپک کلید خورد. بنا به اعلام مقام های وزارت خزانه داری آمریکا، ایران که از صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان است، از فردا (سه شنبه) در ساعت ۱۲:۰۱ به وقت شرق آمریکا بار دیگر تحت تحریم قرار می گیرد. از سوی دیگر وزیر نفت عراق اعلام کرد این کشور تولید نفت خود را به ۷.۵ میلیون بشکه در روز می رساند. که ۶ میلیون بشکه ان صادر خواهد شد.

اتفاقات جدید و مثبت بورس کالا

امروز در جلسه ای با حضور  نمایندگان مجلس، مدیران کارخانجات بزرگ فولاد، انجمن فولاد، ایمیدرو، بورس کالا و سندیکای لوله و پروفیل و نیز معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار در دستور کار وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت قرار گرفت. در این نشست وزارت صمت مامور شد ظرف یک هفته با دریافت نظرات فولادسازان و تشکل های صنفی و صنایع پایین دست دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را اصلاح کند. سایر مصوبات امروز این جلسه به شرح زیر بود:

حذف سقف ۵ درصد رشد قیمت پایه بورس برای فولاد ، الزام به حفظ بازارهای صادراتی فعلی و پرهیز از هرگونه تهدید به قطع صادرات، رصد موجودی انبارهای خریداران از بورس کالا، انتشار اسامی خریداران محصولات از بورس کالا،  خریداران شمش و آهن اسفنجی از بورس کالا ملزم به عرضه درصدی محصولات هستند … فرمول به گونه ای است که ازهر ۱۰۰۰ تن آهن اسفنجی خریداری شده، ۶۰۰ تن شمش بایستی در بورس عرضه شود. همینطور به ازای هر ۱۰۰۰ تن اسلب و بیلت خریداری شده، ۷۵۰ تن ورق و میلگرد بایستی از سوی خریدار در بورس عرضه شود

البته مهمترین مصوبه جلسه مربوط به ارز رسمی محاسبه شده در قیمت پایه بورس کالا بود از دیدگاه ایمیدرو، انجمن فولاد و شرکتهای فولادی و البته مجلس، قیمت پایه بر اساس بازار ثانویه بروزآوری شده و بایستی معیار آینده باشد. همچنین قرار شد به منظور جمع بندی قیمت پایه، جلسه ای دیگر این هفته در محل وزارت صنعت برگزار شود، همزمان بورس کالا اقدام به استعلام از حاکمیت (وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صمت) می کند تا موضوع نهایی شود.

آمار و ارقام بازار امروز

معاملات داغ و پُرحجم امروز تالار شیشه ای سبب پرواز ۵۱۹۸ واحدی شاخص کل (معادل ۴.۰۵ درصد) تا ارتفاع ۱۳۳ هزار و ۶۴۶ واحد شد. گفتنی است این صعود دومین جهش تاریخی بورس در کل تاریخ ۵۰ ساله بورس تهران است. شاخص هم وزن اما از رشد خیره کننده جا ماند و تنها با رشد ۷۳ واحدی (معادل ۰.۴ درصد) به رقم ۱۸ هزار و ۹۵۸ واحد رسید.

در این بین مجموعا سه میلیارد و ۶۶۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان در ۱۸۴ هزار نوبت در بورس دادوستد شد. البته گفتنی است ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار با رقم یک هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان رسید.

۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در فرودگاه بورس نشست

برررسی رفتار حقیقی ها در بازار امروز نشان دهنده ورود ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی تازه نفس به بورس بود که البته بیشترین خرید این گروه در نمادهای «فولاد» و «پارس» اتفاق افتاد. این در حالی است که بیشترین تحرک حقوقی ها در نماد «وبصادر» و «میدکو» به ثبت رسید. در مجموع امروز ۶۳ درصد خریدها توسط حقیقی ها صورت گرفت.

بازگشت عجیب «وبصادر»

امروز در حالی نماد  بانک صادرات بازگشایی شد که با رشد قیمت ۲۶ درصدی با صف خرید ۴۰ میلیونی مواجه شد. در این بین حقوقی سهم بیش از ۹۳ درصد خریدها در این نماد را بر عهده داشت. اما دیری نپایید که صف خرید این نماد جای خود را به صف فروش داد. حال باید دید حقوقی سهم با چه هدفی در سقف قیمتی اقدام به خرید ۱۷۸ میلیون سهم «وبصادر» کرده است؟!

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت امروز گروه شیمیایی ها، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین «فارس»، «فخاس» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر اصلی بورس داشتند. با ابلاغ بسته جدید ارزی توسط دولت ارزش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین هلدینگ پتروشیمی کشور با جهشی قابل توجه ضمن عبور از ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی توانست برای دومین بار در تاریخ بورس ایران با ثبت رکورد جدید به عنوان با ارزش ترین شرکت بورسی معرفی شد.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم رشد قابل توجهی از خود به ثبت رساند و با افزایش ۵۳ واحدی (معادل ۳.۶۲ درصد) به رقم یک هزار و ۵۲۷ واحد رسید. در این بازار نیز ۷۹۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۱۲ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۲۰۳ میلیارد تومان به معاملات خردسهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت. همچنین در بین نمادهای بزرگ فرابورسی «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» بیشترین نقش را درتقویت شاخص فرابورس داشتند.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا