بورسبورس کالامعدن

اقبال متفاوت سرمایه‌گذاران به مس و سنگ آهن

دو فلزی که شاهد بیشترین وابستگی به شرایط بنیادین چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی‌ها در دنیا هستند، ظرف مدت اخیر شاهد نگاه‌های متفاوتی از جانب سرمایه‌گذاران بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سنگ آهن که از جمله مواد اولیه تولید فولاد می‌باشد ظرف هفته‌های اخیر شاهد رشد قیمت مناسبی بوده به صورتی که امروز به بالاترین سطح ۵ ماه اخیر رسیده است. از طرف دیگر مس تحت تاثیر جنگ تجاری بین چین و آمریکا شاهد فشار شدیدی بوده است.

امروز صبح در بورس سنگاپور، شاخص قیمت آتی سنگ آهن با جهش ۲.۸ درصدی به ۶۹.۵۷ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت ۵ ماه اخیر بوده است در حالی که مس در معاملات اولیه بورس فلزات لندن با ۱.۴ درصد کاهش به ۶۱۲۰ دلار در هر تن رسیده است.

photo_2018-08-06_16-04-06

همانطور که در چارت بالا مشخص است، ظرف دو ماه اخیر سنگ آهن و مس شاهد پیمایش مسیر متفاوتی بوده‌اند. مس با افزایش نگرانی‌های ناشی از گسترش درگیری تجاری در دنیا که می‌تواند به رشد اقتصاد جهانی آسیب بزند، با کاهش قابل ملاحظه ارزش خود مواجه شده است. مس با توجه به کاربردهای وسیع خود در دنیای امروزه همچون نشانگری برای سلامت اقتصاد جهانی شناخته می‌شود و در نتیجه احتمال کاهش رشد اقتصاد جهانی تاثیر مستقیمی بر تقاضای مصرفی مس خواهد داشت.

 از طرف دیگر سنگ آهن تحت تاثیر کمپین دولت چین برای مبارزه با آلودگی هوا که به کاهش ظرفیت بسیاری از صنایع از جمله فولاد منجر شده و تقاضا برای گریدهای بالاتر سنگ آهن که از کیفیت بیشتری برخوردار هستند را افزایش داده، با رشد قیمت مواجه شده است.

امروز صبح در بورس دالیان چین نیز قیمت سنگ آهن با رشد نزدیک به ۷ درصدی به بالاترین سطح از ماه مارس (۷۵ دلار) رسید. استان شاندونگ در این کشور به جدیدترین محلی تبدیل شده که برنامه خود برای کاهش ظرفیت فولاد را تحت تاثیر کمپین ملی مبارزه با آلودگی هوا اعلام کرده است. بنا به برنامه اعلامی، شاندونگ قصد کاهش ۳.۵۵ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد خام خود را تا پایان سال دارد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا