بورسبورس اوراق

رشد بی امان شاخص در روز شروع تحریم‌ها/ نمادهای بزرگ دست نیافتنی شدند

امروز پس از اعلام جزییات بسته ارزی دولت، فنر شاخص در رفت و در کمتر از ۱۰ دقیقه بیش از سه هزار واحد رشد کرد. این در حالی است که شاخص هم وزن از رشد پُرشتاب نماگر اصلی جامانده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز جاری امید فعالان بورس به تحقق پیوست و با اعلام جزییات بسته اصلاحات ارزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی، شاخص در حال سقف شکنی های پیاپی است. در این بین تمام نمادهای گروه فلزی-معدنی و شیمیایی و پالایشی در محدوده های مثبت به سر می برند. این در حالی است که نمادهای گروه خودرو روز چندانی سبزی را سپری نمی کنند و اغلب در محدوده های منفی معامله می شوند.

در بازارهای موازی اما ورق برگشت و از دیروز شاهد روند نزولی قیمت سکه وطلا و دلار هستیم. البته گفتنی است امروز قرار است دور جدید تحریم های آمریکا اعمال شود. در این دور تحریم ها که عمدتا بخش بانکی ایران را هدف قرار می دهد اجرایی شود. دور دوم تحریم ها از ۴ نوامبر (۱۳ آبان) آغاز خواهد شد که شامل تحریم بخش نفت ایران می شود. قیمت نفت در بازارهای جهانی صبح روز دوشنبه افزایش یافت زیرا بازارها منتظر اعلام تحریم مجدد ایران توسط آمریکا هستند.

بنا به اعلام مقام های وزارت خزانه داری آمریکا، ایران که از صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان است، از فردا (سه شنبه) در ساعت ۱۲:۰۱ به وقت شرق آمریکا بار دیگر تحت تحریم قرار می گیرد.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با پرواز ۵۰۹۰ واحدی به قله ۱۳۳ هزار واحدی رسید. در این بین دو میلیارد و ۱۳۰ میلیون وررقه بهادار با ارزش ۸۶۵ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۸۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص  داشت.

در بین بورسی ها «فارس»، «فخاس» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در فرابورس هم آیفکس با رشد ۵۵ واحدی از رالی صعودی جانماند و به رقم یک هزار و ۵۸۲ واحد رسید. در این بازار نیز بیش از ۴۰۴ میلیون سهم به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۱۷۱ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت.

در این بازار نیز «مارون»، «زاگرس»، «ذوب» و «هرمز» بیشترین نقش را در افزایش آیفکس داشتند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا