بانک و بیمهطلا و ارز

ریزش و اصلاح قیمت‌ها در بازار ارز و طلا؛ نوسان دلار در مرز ۱۰ هزار

 در دومین روز هفته، دلار در مرز ۱۰ هزار تومانی نوسانات رفت و برگشتی را تجربه کرد. روز یکشنبه، معامله‌گران در آستانه معرفی بسته جدید ارزی با هیجان در موقعیت فروش قرار گرفتند و قیمت را تا کانال ۹ هزار و ۶۰۰ تومان پایین آوردند. با برخورد به این نقطه، خریداران وارد بازار شدند و قیمت را تا کانال ۹ هزار و ۸۰۰ تومان بالا آوردند. روز یکشنبه در بازار سکه نیز سمت عرضه قدرت بیشتری داشت و این فلز گرانبها تا قیمت ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در دومین روز هفته، بازارها فعالیت خود را با ریزش سراسری آغاز کردند، ولی از نزدیکی ساعت یک بعدازظهر روند اصلاح قیمت‌ها آغاز شد. روز یکشنبه، دلار در ابتدای روز توسط فروشندگان ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شد، ولی کسی در بازار حاضر به خرید نبود؛ عدم تقاضا در مقطع ابتدایی روز موجب شد که قیمت به سرعت سیر کاهشی به خود بگیرد و در مقطعی حتی با نزول از مرز ۱۰ هزار تومانی تا کانال ۹ هزار و ۶۰۰ تومان عقب‌نشینی کند.

با رسیدن به این کانال، خریداران با سرعت زیادی وارد بازار شدند و توانستند پس از ساعت ۲ بعدازظهر قیمت را بار دیگر به مرز ۱۰ هزار تومانی برسانند. با رسیدن به این مرز، بار دیگر فروشنده‌ها دست بالا را به‌دست آوردند و با فروش‌های خود قیمت را تا ساعت ۴ بعدازظهر به کانال ۹ هزار و ۸۰۰ تومان بردند. در بازار سکه نیز قیمت‌ها یک رفت و برگشتهیجانی را تجربه کردند.

سکه تمام بهار آزادی تا ساعت یک بعدازظهر تا کانال ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان پایین رفت ولی حدود ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان قرار گرفت. ساعت ۴ قیمت سکه حدود ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بود. در واقع کف قیمت سکه در روز یکشنبه حدود ۸ درصد پایین‌‌تر از قیمت بسته شده روز ابتدایی هفته(۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان) بود. این در حالی بود که کمترین قیمت دلار در روز دوم هفته حدود ۵/ ۴ درصد پایین از نرخ بسته شده روز شنبه بود.

همچنین بخوانید

فعالان بازار، احتمال آغاز به کار صرافی‌ها، ورود بخشی از سکه‌های پیش‌فروش به بازار، آغاز تحویل دور بعدی سکه‌های پیش‌فروش از روز ۱۷ مرداد و دیدگاه کاهشی بخشی از معامله‌گران نسبت به اونس جهانی را از عواملی دانستند که موجب شد سکه نسبت به دلار افت بیشتری را تجربه کند.

 

عامل اصلی افت دلار

روز یکشنبه تا ساعت ۵ بعدازظهر، معامله‌گران توان چندانی نداشتند که قیمت دلار را بالای مرز ۱۰ هزارتومانی ببرند. در این میان، بازیگران ارزی بیشتر سعی می‌کردند نقطه کف قیمت را بالا بیاورند و تا جایی که می‌توانند قیمت را به مرز ۱۰ هزار تومانی برسانند. به گفته فعالان، معامله‌گران احساس می‌کردند اگر بتوانند مرز ۱۰ هزار تومانی را حفظ کنند، فروشنده‌های بیشتری وارد بازار نخواهند شد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در ۲ روز ابتدایی هفته عرضه ارز را در بازار بالا برد، به خبرهای پیرامون بسته ارزی جدید مربوط بود. برخی فعالان احساس می‌کردند، با رونمایی از این بسته، عرضه ارز در بازار افزایش خواهد یافت و بخشی از دپوکنندگان ارزی، در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. از نظر آنها، تعیین نرخ پایین ارز برای صادرات غیرنفتی موجب شده بود که این عده تمایل چندانی برای بازگشت ارز خود به کشور نداشته باشند.

با این حال در صورتی که در بسته جدید معامله با نرخ توافقی آزاد شود، صادرکنندگان با آسودگی بیشتری می‌توانند ارز خود را عرضه کنند. در کنار این، آغاز به کار صرافی‌ها می‌تواند موجب شود که معاملات بار دیگر تا حدی شفافیت بیشتری پیدا کند و حجم معاملات نیز رشد پیدا کند. احتمال وقوع چنین اتفاقاتی موجب شده بود که در ابتدای روز نرخ حواله درهم به سرعت به زیر مرز ۲ هزار و ۷۰۰ تومان برود و بازارهای مرزی نیز معاملات خود را زیر مرز ۱۰ هزار تومانی آغاز کنند. با این حال، هر قدر از ساعات ابتدایی روز فاصله گرفتیم، بخشی از معامله‌گران سعی کردند در برابر نزول قیمت‌ها مقاومت کنند.

آنچه مسلم است بازار بیش از همیشه در انتظار آشکار شدن محتویات بسته جدید است و در صورتی که مفاد آن مطابق انتظارات معامله‌گران باشد، سیر افزایشی قیمت‌ها در بازار سخت خواهد شد و در کوتاه‌مدت حداقل رو به سوی قیمت‌های پایین‌‌تر خواهد داشت.

 

متغیرهای کاهنده در بازار سکه

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب شد سکه تمام بهار آزادی افت بیشتری را نسبت به دلار تجربه کند، خبرهایی بود که در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران جریان داشت. به گفته بخشی از فعالان، یکی از اثرگذارترین خبرها، احتمال آغاز به کار صرافی‌ها برای فروش دلار در بسته ارزی جدید بود.

در واقع، از نظر معامله‌گران سکه آغاز به کار صرافی‌ها می‌توانست بخشی از تقاضا را از بازار فلزهای گرانبها خارج کند. پس از ممنوعیت معاملات ارزی توسط صرافی‌ها و برخورد با دلالان ارزی، بخشی از افراد که تمایل داشتند برای نوسان‌گیری یا حفظ ارزش دارایی خود اقدام کنند، به‌دلیل ممنوعیت معاملات ارزی، وارد بازار سکه و فلزهای گرانبها شدند.

در کنار این، در روزهای انتهایی تیرماه دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش آغاز شد؛ افزایش قیمت سکه پس از آن به اندازه‌ای بود که مانع از آن شد بخش زیادی از کسانی که سکه را تحویل گرفتند، موقعیت فروش به خود بگیرند. با این حال، از نظر بخشی از معامله‌گران کاهش شدید قیمت سکه طی روزهای اخیر و به‌خصوص روز گذشته موجب شد که بخشی از آنها سکه‌های پیش‌فروش را وارد بازار کنند.

از آن گذشته از روز ۱۷ مرداد، دور بعدی تحویل سکه‌های پیش‌فروش آغاز خواهد شد. افزون بر عوامل داخلی، برخی از معامله‌گران سکه نگاه چندان مثبتی به روند اونس جهانی ندارند و معتقدند ممکن است طلای جهانی در هفته جاری به زیر مرز هزار و۲۰۰ دلار برود. اونس در هفته‌های جاری توان افزایش زیادی را از خود نشان نداده است.

در واقع می‌توان گفت در بازار سکه متغیرهای کاهشی دیگری حضور داشتند که موجب شدند این فلز گرانبها افت بیشتری را نسبت به دلار تجربه کند. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی در ابتدای روز با چنان سرعتی در مسیر کاهشی قرار گرفت که مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را نیز لمس کرد.

 

ریزش سکه‌های کوچک

روز گذشته، در کنار سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش زیادی را تجربه کردند. در دومین روز هفته، نیم سکه ۱۵۰ هزار تومان افت را به ثبت رساند و با عقب‌نشینی از کانال‌های یک  میلیون و ۹۰۰ و یک  میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی روی عدد یک  میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قرار گرفت. ربع سکه نیز در این روز ۴۰ هزار تومان افت کرد و به قیمت ۹۱۰ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با عقب‌نشینی از سطوح ۲۹۰ و ۲۸۰ هزار تومانی روی قیمت ۲۷۹ هزار تومان ایستاد. روز گذشته نوسانات رفت و برگشتی بازار زیاد بود و قیمت‌های یادشده مربوط به حدود ساعت ۵ بعدازظهر بوده است.به گفته فعالان، روز گذشته عرضه سکه امامی در بازار بیشتر از سکه‌های کوچک‌تر بود.

 

نگاه رئیس اتحادیه به کاهش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران اعلام کرد: باوجود افت بهای انواع مسکوکات طلا در بازار، قیمت هر قطعه سکه تمام همچنان حبابی است. وی این میزان حباب را حدود ۸۰۰ هزار تومان عنوان کرد.به گزارش «ایرنا» ابراهیم محمدولی، علت اصلی کاهش قیمت سکه در دو روز گذشته را واکنش بازار به تصمیم دولت برای اعمال سیاست‌های جدید ارزی دانست.

وی با ابراز خرسندی از اینکه آرامش به بازار مسکوکات طلا بازگشته است، بخشی از آن را ناشی از وارد نشدن نقدینگی‌های سرگردان به این بازار در چند روز گذشته عنوان کرد و گفت: آنهایی که در هفته‌های گذشته برای تبدیل سرمایه‌های خود به سکه، طلای آب شده و ارز به بازار مراجعه می‌کردند، فعلا دست نگه داشته‌اند.

محمدولی اظهار کرد: بازاریان نیز انتظار دارند مردم به اندازه نیاز خود خرید انجام دهند تا بازار طلا و سکه متلاطم و غیرعادی نشود. این فعال صنف طلا و جواهر افزود: فعالان اقتصادی انتظار دارند در شرایطی که کشور در آستانه اعمال تحریم‌ها قرار دارد، دولتمردان و تصمیم‌گیران کشور با سیاست‌ها و مدیریت درست، اجازه ندهند که برخی از این شرایط و وضعیت جدید سوء‌‌استفاده کنند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود، بسیاری در روزهای اخیر در بازار سکه، فروشنده شده‌اند، اظهار کرد: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته برخی افراد عادی به دلایل فضاسازی‌های روانی برای خرید سکه، طلای آب شده و ارز به بازار مراجعه کردند و اکنون که قیمت‌ها رو به کاهش است، از ترس می‌خواهند موجودی خود را بفروشند؛ زیرا احساسشان این است که یا سود خوبی نمی‌برند یا در آینده زیان می‌کنند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: سیاست‌های جدید ارزی در صورتی بر کاهش تلاطمات بازار اثرگذار است که نه تنها خوب اجرا شود، بلکه دولت نیز به تعهداتش به موقع عمل کند.

منبع
دنیای اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا