بورسبورس اوراق

استقبال گرم بورس از بسته جدید ارزی دولت با جهش ۴۰۹۴ واحدی شاخص/ رشد ۱۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات خرد

امروز در حالی بورس تهران آغاز به کار کرد که لحظاتی پیش از رو نمایی از بسته اصلاحات ارزی دولت، شاخص کل بورس در نیم ساعت ابتدایی بیش از چهار هزار واحد رشد کرد. اما در میانه‌های بازار و با افشای جزییات بسته ارزی که تا حدی دارای ابهام بود، سهامدارران با سردرگمی و هیجان زدگی، از صف‌های خرید بلند شده و سهام خود را نقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ادامه روند صعودی شاخص که از شنبه هفته گذشته و با درج اخبار تایید نشده ای از بسته اصلاحات ارزی دولت آغاز شده بود، امروز نیز با درج جزییاتی از این بسته شاهد اوج گیری شاخص کل تا ارتفاع ۱۲۸ هزار واحد بودیم.

از این رو از ابتدای صبح شاهد رشد چهار هزار واحدی نماگر اصلی بازار بودیم و اغلب نمادهای مطرح و بزرگی همچون «فولاد»، «پارس» و «فارس» از همان دقایق اولیه بازار صف خرید را تجربه کردند. این جو هیجانی مثبت به سرعت به سایر نمادها و گروه های بازار نیز سرایت کرد بطوریکه در اواسط بازار ۹۰ درصد گروه های موجود معاملات مثبتی را در نمادهای خود تجربه کردند.

در این بین تا ساعت ۱۱ امروز بیش ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد سهام ثبت شد. اما در میانه های بازار و با افشای جزییات بسته ارزی که تا حدی دارای ابهام بود، سهامدارران با سردرگمی و هیجان زدگی، از صف های خرید بلند شده و سهام خود را نقد کردند. در این زمان فشار عرضه ها سبب برچیده شدن صف خرید در نمادهای «فولاد» و «زاگرس» و «پارس» شد. البته این روند دیری نپایید که مجددا به تشکیل صف خرید در نمادهای مذکور انجامید. اصلی ترین دلیل هیجانات امروز، ابهامات موجود در بسته و شفاف نبودن نحوه تخصیص قیمت به ارزهای صادراتی بود. اما با گذشت زمان و نزولی شدن بازار سکه و دلار، فعالان بازار سرمایه به خرید مجدد سهام ترغیب شدند.

گفتنی است امروز سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. طلا نیز در سرازیری سقوط قرار گرفت و با افت ۲۰ هزار تومانی در هر گرم به قیمت ۲۷۵ هزار تومان در هر گرم رسید. کارشناسان معتقدند افت ادامه دار قیمت دلار در بازار برای امروز می تواند نویدبخش ادامه رالی صعودی شاخص بورس باشد. چراکه اگر دلار در مسیر نزولی تثبیت شود به این معناست که حجم عظیمی از دلارهای پتروشیمی و فلزی ها قرار است به بازار ثانویه عرضه شود و این موضوع سبب افت قیمت دلار در روزهای آتی می شود. موضوع دیگری که سبب قوت بخشیدن به احتمال ورود ارز پتروشیمی و فلزی ها به باار ثانویه می شود، افت شدید تقاضای دلار از سوی واردکنندگان در بازار ثانویه است. این گروه معتقدند در رزوهای آتی با ورود حجم بزرگی از ارز به بازار ثانویه، قیمت های فعلی تحت تاثیر قرار گرفته و افت می یابد.

از سوی دیگر قرار است امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص جزییات بسته ارزی دولت خبر دهد. انتشار این جزییات معاملات فردای بورس را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در مجموع روز جاری شاخص کل با افزایش ۴۰۹۴ واحدی (معادل ۳.۲۹ واحد) به رقم ۱۲۸ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. شاخص هم وزن اما به اندازه شاخص کل افزایش یافت و با رشد ۱۰۰واحدی (معادل ۰.۵۳ درصد) به ارتفاع ۱۸ هزار و ۸۸۵ واحد دست یافت.

در این بین دو میلیارد و ۸۵۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۶۵ میلیارد تومان در ۱۵۴ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان ۹۶۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. در بین خرید و فروش حقیقی ها نیز خالص خرید این گروه به مبلغ ۱۶۹ میلیارد تومان ثبت شد که بیشترین خرید حقیقی ها به نمادهای گروه شیمیایی، فلزی و پالایشی اختصاص داشت.

در بین صنایع بورسی نیز بیشترین ارزش معاملات به گروه های شیمیایی، فلزی و کانه های فلزی اختصاص یافت. همچنین معاملات مثبت و پُرحجم در نمادهای «فارس»، «فولاد» ،«فملی» و «پارس» بیشترین تاثیر را در پرواز شاخص داشتند.

در فرابورس اما شاخص این بازار با شدتبیشتری نسبت به سایر شاخص ها افزایش یافت و با رشد ۵۵ واحدی (معادل ۳.۸۲ درصد) به ارتفاع یک هزارو ۴۷۳ واحد رسید. در این بازار نیز بیش از یک میلیارد سهم به ارزش ۵۹۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۲۷۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت. همچنین در بین نمادهای مطرح فرابورسی، «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» بیشترین تاثیر را در تقویت آیفکس داشتند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا