بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نسخه جدید همراه پلاس ملت در الکامپ رونمایی شد / آشنایی با ویژگی‌های این سامانه

نسخه جدید همراه پلاس ملت در نمایشگاه الکامپ و در غرفه شرکت بهسازان ملت رونمایی شد. این اپلیکیشن که با نام خدمات بدون لاگین، روی همراه بانک ملت قرار دارد، برای اولین‌بار ۲۷ بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد که افراد می‌توانند از طریق این اپلیکیشن از سرویس‌های کارتی و سرویس کیف پول استفاده کنند.

این کیف پول که اولین کیف پولی است که توانسته استانداردها را به طور کامل رعایت کند و مبتنی بر کارت و بن کارت نیست، با یک رابط کاربری جدید و اضافه شدن بخش‌های جدیدی، ازجمله Cash out و Cash in در لحظه، در الکامپ ۹۷ از نسخه عمومی آن رونمایی شد.

برای آشنایی بیشتر با این سامانه و مزایا و قابلیت‌هایی که دارد به سراغ علیرضا افتخاری مدیر تولید شرکت بهسازان ملت رفتیم تا توضیحات بیشتری در رابطه با همراه پلاس به ما بدهد.

 

معرفی قابلیت‌های پرداختی همراه پلاس

افتخاری با توضیح اینکه زیرساخت پرداخت این اپلیکیشن مبتنی بر TSB و توکن است و خدمات پرداخت در این سامانه هم از طریق کیف پول و هم از طریق کارت انجام‌شدنی است، گفت: «قابلیت Cash out همراه پلاس به این صورت است که اگر شماره حسابی که شما وارد می‌کنید، متعلق به حساب بانک ملت باشد، پول در لحظه از کیف پول شما خارج می‌شود وارد حساب ملتتان می‌شود و اگر شماره شبای متعلق به بانک‌های دیگر را وارد می‌کنید، هر روز در دو نوبت عمل تسویه به حساب انجام می‌شود.»

در همراه پلاس قسمتی هم برای کسب‌وکارهای خرد و کوچک و فین‌تک‌ها در نظر گرفته شده است با نام QR سفارشی. در این بخش افراد می‌توانند با وارد کردن مبلغ موردنظرشان، یک کد QR و بارکد تولید کنند که هم قابل پخش در شبکه‌های اجتماعی است و هم اینکه می‌توان از آن پرینت گرفت و روی محصول موردنظر قرار داد.

در این قسمت یک نکته جالبی هم وجود دارد که افتخاری آن را اینطور بیان می‌کند: «ما در بخش برچسب‌ها، قسمتی گذاشتیم که شما می‌توانید بدون اینکه عنوان کد QR را تغییر دهید، مبلغ و شرح آن را عوض کنید. مزیتی که این ویژگی به همراه دارد این است که دیگر لازم نیست هربار از این کد پرینت گرفته شود و شما یک بار که کد QR را به محصولتان بچسبانید، می‌توانید هربار که بخواهید مبلغ آن را تغییر دهید.» به گفته افتخاری این QR سفارشی هم برای کسب‌وکارهایی که جنسشان سرویس‌محور است، مانند تاکسی‌ها و هم برای کسانی که کالای خرد می‌فروشند، مانند نانوایی‌ها مناسب است.

همچنین قرار است که طی یک ماه آینده، بخش گزارشات مالی هم به سامانه اضافه شود که به‌نوعی یک سیستم حسابداری است که کسب‌وکارها با استفاده از آن می‌توانند از مکان و همینطور نوع خریدهایی که انجام دادند مطلع شوند.

پرداخت‌های تک‌مرحله‌ای هم از دیگر ویژگی‌های بخش پرداخت همراه پلاس است. شما می‌توانید با وارد کردن مبلغ و شرح پرداخت، QR کدی تولید کنید و با استفاده از بارکدخوانی که در این اپلیکیشن وجود دارد، انجام پرداخت صورت می‌گیرد. در پایان کار، هم برای کسی که پرداخت را انجام می‌دهد و هم برای کسی که پرداخت را دریافت می‌کند، نوتیفیکیشنی ارسال می‌شود.

به گفته افتخاری، پرداختی که در این قسمت انجام می‌شود، برخلاف QRهای کسب‌وکار، زمان کوتاهی اعتبار دارد و پس از مدتی دیگر قابل استفاده و پرداخت نیست. او در ادامه گفت: «همچنین علاوه بر کدهای QR، بارکدی هم در کنار آن قرار داده شده است که صندوق‌های فروشگاهی هم می‌توانند با اسکن این بارکد، عملیات پرداخت را انجام دهند.»

معرفی سرویس انتقال وجه موبایل به موبایل

علاوه بر این، برای اینکه همراه پلاس بتواند ورود اثربخشی هم در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، سرویس انتقال وجه موبایل به موبایل را هم روی اپلیکیشنش در نظر گرفته که اتفاقا استقبال بسیاری هم از آن شده است. در این بخش کافی است که شما شماره موبایل کسی که کیف پول رویش فعال است را وارد کنید و با وارد کردن مبلغ، می‌توانید انتقال وجه را انجام دهید و درنهایت نوتیفیکیشن دریافت پول هم برای فرد گیرنده ارسال می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی که در این بخش وجود دارد و به گفته افتخاری زمان زیادی هم صرف آن شده است، سرویس جی‌پی‌اس است که در صورت فعال بودن جی‌پی‌اس فرد، محلی که پرداخت انجام شده هم قابل مشاهده است. البته افتخاری تاکید می‌کند که در این بخش، یک سری سیستم‌های امنیتی وجود دارد که دریافت‌کننده نمی‌تواند از محل پرداخت‌کننده مطلع شود.

از دیگر سرویس‌های همراه پلاس، سرویس پارکینگ است که مدیر تولید بهسازان درباره آن می‌گوید: «در این سرویس ابتدا پلاکی تعریف می‌شود و اجازه پرداخت از طریق کیف پول روی این پلاک صادر می‌شود. در یک سری از پارکینگ‌های مراکز تجاری که طرف قرارداد ما هستند، زمانی که خودرو وارد می‌شود، پلاک آن رویت می‌شود و یک نوتیفیکیشن برای ما ارسال می‌شود و ما هم اعلام می‌کنیم که دارنده این پلاک خودرو، کیف پول و مجوز پرداخت دارد. درنهایت، هنگامی که خودرو از پارکینگ خارج شد، به ما اعلام می‌شود که این شماره پلاک با این مدت زمانی، فلان مبلغ از حساب کیف پولش کسر می‌شود و پیام کسر پول هم برای دارنده کیف پول ارسال می‌شود.»

 

سقف ۲۰۰ هزار تومانی کیف پول

از قابلیت‌هایی که در بخش تنظیمات سامانه قرار دارد و به موضوع امنیت آن پرداخته است، قرار دادن رمز روی کیف پول است. افتخاری دراین‌باره می‌گوید: «حسن این ویژگی در این است که برای مثال زمانی که شما در پارکینگ هستید و هیچ دسترسی به اینترنت ندارید، یک سری دستگاه‌ها به سامانه ما وصل است که صرفا با وارد کردن شماره موبایل و رمزی که در بخش تنظیمات سامانه تعریف شده است، عملیات پرداخت از روی کیف پول را هندل می‌کند. به‌نوعی ما اولین کیف پولی هستیم که پرداخت از کیف پول را به‌صورت یک سر آفلاین روی دستگاه‌ها مدیریت کردیم.»

به گفته افتخاری این رمز را می‌توان برای پرداخت‌های روی اپلیکیشن هم قرار داد و به این ترتیب امنیت اپلیکیشن بیشتر می‌شود.

درخصوص سقف این کیف پول هم باید گفت برای دوستانی که احراز هویت نشدند، سقف کیف پول، ۲۰۰ هزار تومان با تعداد دفعات محدود شارژ و دشارژ در نظر گرفته شده است اما اگر فرد مشتری بانک ملت باشد و احراز هویت انجام شده باشد، این محدودیت‌ها برداشته می‌‌شود. اما به گفته افتخاری، در حال حاضر برای تمامی مشتریان فعلا سقف کیف پول تا ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که افتخاری در معرفی این سامانه به آن اشاره کرد این بود که زیرساخت Push Notification این اپلیکیشن به‌صورت کاملا بومی داخل خود شرکت بهسازان نوشته شده است. همچنین زیرساخت‌ها به صورت API انجام شده و این آمادگی در بانک ملت وجود دارد که این پلتفرم به ‌عنوان سرویس در اختیار فین‌تک‌ها و دیگر شرکای تجاری قرار بگیرد.

طبق صحبت‌های افتخاری، فین‌تک‌هایی که مایل‌اند تا عملیات پرداختشان در قالب کیف پول انجام شود، می‌توانند در سامانه ثبت‌نام و از خدمات استفاده کنند و کسب‌وکارهای بزرگتر هم می‌توانند خود پلتفرم را اجاره و استفاده کنند.

مدیر تولید شرکت بهسازان در پایان صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که هدفشان از راه‌اندازی این پلتفرم، کمک به کسب‌وکارهای خرد و کوچک است و به هیچ‌وجه قصد رقابت با فین‌تک‌ها را ندارند بلکه به‌دنبال ارائه پلتفرمی بودند که فعالیت کردن امن در حوزه پرداخت را برای فین‌تک‌ها آسان‌تر کند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا