بانکبانک و بیمه

بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ایجاد ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی و بانکی شد و تاکید کرد که بانک مرکزی استقلال کافی ندارد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، سیدحسن حسینی شاهرودی درباره اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون بانکداری فعلی یک قانونی است که در گذشته مصوب شده، با توجه به مسائل و مشکلات نظام بانکی ضرورت داشت این قانون تغییرکند، در این راستا طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه در قانون فعلی انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بر عهده دولت‌ها است و در سال‌های گذشته این اقدام توسط دولت‌ها انجام می‌شد همواره بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نبوده است.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم استقلال کافی بانک مرکزی در تعیین و تدوین سیاست‌های پولی و بانکی باعث شده تا همواره تصمیمات دولت و روسای جمهور در سال های گذشته روی سیاست‌های مذکور تأثیرگذار باشد.
حسینی شاهرودی تصریح کرد: وضعیت سیاست‌های پولی و بانکی در دوره‌های مختلف به دلیل مسائل مذکور دچار تزلزل و چالش بوده و هیچ وقت ثبات لازم را در بانک مرکزی کشور تجربه نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی در تاریخ هیچ‌گاه استقلال لازم را نداشته است، یادآور شد: ضرورت دارد قانون بانک مرکزی کشور اصلاح شود و در این راستا در طرح مربوط به بانکداری جمهوری اسلامی به موضوع استقلال بانک مرکزی به صورت جدی رسیدگی خواهد شد.
به نوشته خانه ملت، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان یادآور شد: ضرورت مشارکت نمایندگان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی و نقش آفرینی مجلس در تعیین اعضای هیئت عالی و رئیس بانک مرکزی احساس می‌شود؛ در هر صورت شرایط قانون و مقررات باید به نحوی باشد که ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی و بانکی وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا