ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تفاهمنامه وزارت ارتباطات و کتابخانه ملی منعقد شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در حاشیه نمایشگاه الکامپ با هدف گسترش زبان و محتوای فارسی در وب و اشاعه میراث مستند به ایرانیان، تفاهمنامه‌ای را منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد جواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با بیان اینکه امروز در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات گام دیگری برخواهیم داشت، گفت: با هدف بلندی که سازمان فناوری اطلاعات در نظر گرفته که سهم محتوای زبان فارسی را در وب از دو به چهار درصد برساند، با این تفاهم حافظه تاریخی ایران را به صورت دیجیتالی در دسترس ایرانیان و افراد در خارج از کشور قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: افتخارات بزرگ علمی در کشور وجود دارد که هر کدام گنجینه‌های بزرگ و برای نسل امروز ارزشمند و گرانبها هستند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم شتاب پژوهش را بیشتر کنیم و به اهداف شبکه ملی اطلاعات و تحول دیجیتال برسیم.

همچنین بخوانید

آذری جهرمی با اشاره به این تفاهمنامه اظهار کرد: قرار است تمام اسناد کتابخانه ملی که قابل نشر است در یک بازه زمانی به صورت نسخه دیجیتالی با استانداردهای مناسب دربیاید و همه این اطلاعات به صورت اوپن دیتا در اختیار کسب و کارها برای توسعه اشتغال قرار می‌گیرد. در حوزه نشر آثار ما نیاز داشتیم گامی به سمت دیجیتال کردن اطلاعات را برداریم و محتوای غنی موجود در کتابخانه ملی که به عنوان حافظه تاریخی ایرانیان است را منتشر کنیم و امیدواریم با این کار به سمت چهار درصدی خط و زبان فارسی در وب برسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت حفظ مالکیت معنوی آثار بیان کرد: سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند جلوی کپی برداری غیرمجاز را بگیرند. از ظرفیت تکنولوژی‌های نوین از جمله از زیرساخت‌ بلاکتین برای انتشار آثار ایرانیان با رعایت مالکیت معنوی استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از سرویس‌های دیگر هم می‌توانند در راستای دیجیتال کردن آثار با حفظ کپی رایت مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین رسول فراییان – رئیس سازمان فناوری اطلاعات- با بیان اینکه طی چند روز نمایشگاه مهمترین هدف وزارت ارتباطات این بوده که بخش ها و دستگاه‌های مختلف را به واسطه فناوری اطلاعات توانمند کند، گفت: یک ماه پیش جلسه‌ای با کتابخانه ملی داشتیم که منجر به تفاهمنامه‌ای شد تا دو اتفاق مهم در کشور رقم بخورد. یک اینکه مستندات مرکز ملی و سازمان اسناد را با دیجیتال کردن دسترسی برای مردم و محیط بین الملل فراهم کنیم و دیگر اینکه این اسناد را برای کسب و کارهای نوساز از طریق اوپن دیتا مورد استفاده قرار دهیم.

وی افزود: این امکان پنجره ای برای تمام کسب و کارهای اهل فناوری است که می‌توان با ارزان‌ترین قیمت و به صورت شبانه‌روزی در راستای ماموریت شبکه ملی اطلاعات این بخش را هم توسعه داده و به دیجیتال کردن آن کمک کنیم.

همچنین اشرف بروجردی- رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – اظهار کرد: اساس این طرح داده‌های اطلاعاتی است که در سازمان اسناد وجود دارد و این منابع باید امروز از طریق سیستم دیجیتال در اختیار همه قرار گیرد. با این کار تمامی ایرانیان چه در ایران و چه در جهان منتفع خواهند شد.

با امضای این تفاهمنامه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اسناد و آثار کتابخانه ملی دیجیتالی می‌شود و دو طرف متعهد شدند تا در زمینه دیجیتال‌سازی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فراهم‌آوری منابع دیجیتال، اسناد الکترونیک و فراداده‌های منابع، پردازش اطلاعات، اطلاع‌رسانی منابع و تامین زیرساخت‌های فنی و بهینه‌سازی مرکز داده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همکاری کنند.

گردآوری و حفاظت بلندمدت از اطلاعات دیجیتال میراث مستند ایرانیان، ایجاد و گردآوری نسخه دیجیتال آثار مکتوب و غیرمکتوب ایرانیان در کتابخانه ملی، ایجاد امکان دسترسی به این آثار برای همه ایرانیان و پژوهشگران سراسر جهان، افزایش سهم زبان فارسی در محیط وب و فضای مجازی و ایجاد بستر مناسب فنی برای حفظ حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان برخی از موضوعات مطرح در این تفاهمنامه است.

این تفاهمنامه که امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ به امضای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسید، در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله و همچنین قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی و ایجاد دولت الکترونیک، تهیه و تدوین شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا