بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مدیرعامل باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان از حمایت استارت‌آپ‌ها می‌گوید

چند سالی می‌شود که استارت‌آپ در ایران رونق پیداکرده به‌طوری‌که داشتن شغل و درآمد از طریق استارت‌آپ‌ آن‌قدر جذاب شده تا افراد بسیاری با ایجاد جرقه‌ای در ذهنشان، از شغل خود استعفا داده و قدم در این مسیر شگفت‌انگیز گذارند و به درآمدی رؤیایی برسند. این نیمه‌پر لیوان است؛ اما نیمه دیگر این کسب‌وکار جذاب نشان می‌دهد که از هر ۱۰ ایده استارت‌آپی تنها یکی از آن‌ها به اجرا، کسب درآمد و سود می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت به پرداخت ملت، عدم آشنایی با قوانین، نبود حمایت‌های معنوی، نبود آموزش لازم برای هدایت ایده، بالا بودن ریسک و… همگی منجر به این شده تا اکثر طرح‌ها در همان ابتدای مسیر با شکست و رهایی روبه‌رو شوند؛ اما شاید هستند کسانی که خواهان ترقی اقتصاد و بخش خصوصی کشور باشند و با علایق شخصی خود به حمایت‌های گوناگون استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همت گمارند.

سیاست باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان BOX بر این اساس بناشده و سید امیرحسین شبیری مدیرعامل این مرکز به‌عنوان یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف درصدد برآمد تا نیاز اذهان خلاق را برآورده کرده و برای سودآوری در کنار گروه‌های استارت‌آپ‌ قرار گیرد.

به همین منظور با او در خصوص کمیت و کیفیت عملکرد و اهداف باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان گفت‌وگویی به شرح ذیل انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 

از چگونگی اخذ موافقت مدیران و احداث این باشگاه بگویید؟

چند سالی می‌شود که طرح استارت‌آپ‌ها فاکتوری را در قالب یک باشگاه موردبررسی قرار داده، با صبوری تکمیلش کرده و سپس آن را به حضور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور جناب

آقای دکتر ستاری رساندیم. به‌طوری‌که پس از مطالعه و تشریح طرح با استقبال ویژه‌ای از سوی مدیران دولتی روبه‌رو شده و توانستیم موافقت آن مجموعه را به دست آورده و به‌سرعت قدم‌های اولیه را برای احداث باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان (BOX) برداریم.

 

هدف کلی از تأسیس باشگاه (BOX) چه بود؟

این باشگاه، درواقع یک پلتفرم است که باهدف گردآوری ذینفعان حوزه کسب‌وکار اعم از سرمایه‌گذاران، صاحبان طرح و ایده، بروکرهای حوزه سرمایه‌گذاری و … ایجادشده است.

در حال حاضر خلأ چنین مجموعه‌ای در اکوسیستم فناوری کشور به‌شدت احساس می‌شود. اگر بروکرها، سرمایه‌گذاران، استارت‌آپ‌ها و یا شتاب‌دهنده‌ها هرکدام قسمتی از هرم زیست‌بوم فناوری به شمار روند وجود چنین پلتفرم‌هایی که همه بازیگران حوزه فناوری را در خود جای می‌دهد در رأس هرم فناوری کشور جای خواهد گرفت.

 

نقش دانشگاه‌ها در ایجاد این اکوسیستم چیست و باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان چه رابطه‌ای با فضای دانشگاهی کشور برقرار کرده است؟

دانشگاه‌ها هرکدام در سطح توان خود قدم‌های خوبی برداشته‌اند اما می‌توان دانشگاه صنعتی شریف را در این حوزه پیشرو دانست به‌طوری‌که این دانشگاه اولین شتاب‌دهنده و اولین صندوق سرمایه خطرپذیر را در میان دانشگاه‌های دیگر تأسیس کرد.

اساساً نهادهایی همچون پارک علم و فناوری و مراکز رشد باهدف حرکت دانشگاه‌ها از نسل اول به نسل سوم ایجاد شد تا به‌جای دانشجوی فارغ‌التحصیل، شرکت فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل دهد.

با تأکید بر اینکه اعتقاد داشتیم باشگاه باید هم‌جوار استعدادها باشد؛ به همین دلیل در نزدیکی دانشگاه صنعتی شریف ساکن شدیم و هم‌زمان از سویی دیگر نیز طی یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه با پارک علم و فناوری دانشگاه شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور همکاری خوبی در این حوزه با دانشجویان آغاز شد.

 

فضای سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجموعه‌های مختلفی در این فضا مشغول به کار هستند. شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های خطرپذیر، فرشتگان سرمایه‌گذاری و …؛ که در سطح‌های مختلف و در مبالغ گوناگون این امر را انجام می‌دهند.

لکن با توجه به شرایط موجود، یک استارت‌آپ‌ باید هدف خود را بر این قرار دهد که پس از گذراندن مراحل مختلف درنهایت به بازار سهام ورود پیداکرده و جذب سرمایه کند.

 

بر اساس گروه‌بندی سرمایه‌گذارها، یک استارت‌آپ‌ هم با سرمایه‌گذاران حقیقی و هم حقوقی روبه‌روست. آیا برای سرمایه‌گذارها نیز برنامه هدایتی و حمایتی خاصی دارید؟

همان‌طور که استارت‌آپ‌ها نیاز به‌شتاب دهنده دارند به منتورینگ هم نیاز دارند بنابراین سرمایه‌گذاران حقیقی هم نیاز به آشنایی با این حوزه جهت سرمایه‌گذاری دارند. تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران حقیقی به ما مراجعه می‌کنند که اطلاع دقیقی از سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری را نداشته ولی بسیار علاقه‌مند هستند که ورود کنند و سرمایه‌گذاری داشته باشند.

ما نیز سعی می‌کنیم که در باشگاه نیازشان را مرتفع سازیم تا سرمایه‌گذاران این بخش با اطلاعات بیشتر و ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد شوند.

 

ظرفیت این باشگاه برای سرمایه‌گذاران یا صاحبان ایده به جهت مراجعه چه می‌تواند باشد؟

افراد صاحب ایده و استارت‌آپ‌ها می‌تواند از خدمات استقرار، منتورینگ، کارگاه‌های آموزشی، ارتباط با سرمایه‌گذاران و خدمات کسب‌وکار استفاده کنند. همچنین سرویس‌های استقرار، ارزش‌گذاری، آشنایی با صاحبان طرح و ایده، خدمات برگزاری رویداد، استفاده از سالن جلسات و … این باشگاه همواره در اختیار سرمایه‌گذاران است.

 

چه نوع رویدادهایی در این باشگاه برگزار خواهد شد؟

این باشگاه با ۳ رویکرد ذیل اقدام به برگزاری رویداد می‌کند:

  1. ایجاد شرکت‌های نوپا (برگزاری رویدادهایی اعم از استارت‌آپ‌ ویکند، ریورس پیچ و …)
  2. ارتقاء توانمندی شرکت‌های نوپا (برگزاری رویدادهای روز سرمایه‌گذاری، روز بازار، استارت‌آپ‌ دمو و …)
  3. ترویج فضای فناورانه در کشور برگزاری رویدادهای مسابقه محور، (Tech trend)

البته مهم‌ترین رویدادی که در این مجموعه برگزار می‌شود را می‌توان تحت عنوان هفته فناوری دانست. این هفته با رویکردهای مختلف در روزهای و ایام مختلفی از سال برگزار می‌شود.

البته فضایی مطلوب نیز برای برگزاری رویدادهای حوزه فناوری توسط دیگر ذینفعان حوزه فناوری در نظر گرفته‌شده تا در این مکان کنار یکدیگر به تبادل‌نظر و رفع مشکلات اقدام شود.

 

یکی از سهامداران باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان (BOX) شرکت به پرداخت ملت است این همکاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عالی. نقش به پرداخت ملت به‌عنوان بزرگ‌ترین psp خاورمیانه در این مسیر بسیار خوب و هدایت‌کننده بود. نیمی از سهام این باشگاه به نام به پرداخت ملت بوده و هزینه ساخت و اجرای

باشگاه را نیز برعهده‌گرفته است. مدیران این شرکت در بحث فین تک‌ها همواره درصدد افزایش همکاری بوده و همراهی جدی برای باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان (BOX) به شمار می‌رود.

 

بحث ارزش‌گذاری یکی از مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها و این گروه همواره با آن درگیر است به‌طوری‌که نمی‌توان میزان آن را به‌درستی و دقیق تعیین کرد. این مشکل را چگونه مرتفع می‌سازید؟

حضور بیش از ۳۰ سرمایه‌گذار در باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان کمک می‌کند مفهوم بازار شکل بگیرد تا با ایجاد بازار سرمایه‌گذاری فناوری، امکان کشف قیمت طرح‌ها فراهم شود. ایجاد این بازار مزایای بسیاری برای کل اکوسیستم به همراه دارد اعم از اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند با همکاری یکدیگر سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند و ریسک خود را کاهش دهند.

 

باشگاه (BOX) به چه حوزه‌هایی برای حمایت ورود پیداکرده است؟

سیاست‌های ما بر اساس یک پلتفرم ترسیم‌شده که هرکدام از بازیگران حوزه فناوری می‌توانند از حضور در آن بهره‌مند گردند و استفاده لازم را ببرند. لکن در چند حوزه اعم از تکنولوژی مالی (Fintech) اینترنت اشیا (IOT) گردشگری، صنعت دریا، انرژی‌های تجدید پذیر، تجارت الکترونیک (E-Commerce) باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان (BOX) به‌طور خاص ورود خواهد کرد.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا