امور زیربناییراه و ساختمانصوت

سوداگری عامل رکود در بازار مسکن

یک کارشناس سیاستگذاری مسکن گفت: سواداگری و قیمت بالا در بازار مسکن سبب رکود این بخش شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افشین پروین پور در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه سیاست تعیین سقف ۱۰ درصدی اجاره بها از سوی دولت نمی تواند اثری در کنترل بازار داشته باشد، افزود: چنین سیاست گذاری هایی با توجه به تجربیات گذشته از نظر علمی بی معناست چرا که میزان اجاره بها را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

وی با اشاره به اسنکه دولت در قالب دو سیاست اصلی باید مداخله کاآمد در بازار مسکن داشته باشد، اظهارداشت: تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در بازار مسکن از مهمترین سیاست های دولت برای کنترل این بازار است.

این کارشناس سیاستگذاری مسکن با تاکید بر این مطلب که در زمان افزایش تقاضا نسبت به عرضه دولت باید با عرضه بیشتر مسکن مورد نیاز جامعه را فراهم کند چرا که بخش خصوصی به تنهایی توانایی تامین مسکن به میزان بالا را ندارد، گفت: ارائه تسهیلات با نرخ مناسب از جمله راهکارهایست که دولت می تواند یاری رسان بخش خصوصی در ساخت مسکن به مقدار بالا باشد.

وی با بیان اینکه در کنار عرضه کافی مسکن سوداگری نیز با بکارگیری ابزارهای مالیاتی باید کنترل شود تا تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن به وجود آید، افزود: دخالت به موقع و بجای دولت در بازار مورد نظر می تواند سازنده باشد.

پروین پور با اشاره به اینکه هنوز در شرایط تورمی رکود در بازار مسکن وجود دارد، ادامه داد: این در حالیست که رونق در ساخت و ساز و خرید و فروش به دلیل قیمت بالا و سوداگری مشاهده نمی شود.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: نقدینگی موجود در جامعه اثر تورمی خود را در بازار مسکن گذاشته که این مسئله بیانگر ناکارآمدی دولت در کنترل بازار است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا