انرژی

مرگ تدریجی توافق اوپک با تصمیم روسیه

روسیه ممکن است در راستای تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت، حداکثر ۲۵۰ هزار بشکه در روز تولید خود را در ماه میلادی جاری افزایش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، با بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد این کشور عرضه اضافی را سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت به بازار بازخواهد گرداند.

نواک در حاشیه نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ گفت: ما انتظار داریم ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز از ۳۰۰ هزار بشکه‌ تولیدی که تحت توافق اوپک کاهش داده بودیم را در ماه جاری به بازار بازگردانیم.

همچنین بخوانید

روسیه در ابتدا اعلام کرده بود که تحت توافق اخیر میان کشورهای اوپک و غیراوپک در ژوئن برای افزایش مجموع تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز و بازگشت به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق اولیه، میزان تولید خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

تحت توافق اولیه که از ژانویه سال۲۰۱۷ به اجرا درآمد کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موافقت کردند برای متعادل کردن بازار و تقویت قیمت‌ها، میزان عرضه خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کنند، اما تصمیمی که در ژوئن گرفته شد به منظور اجتناب از کمبود احتمالی عرضه در بازار به دلیل سقوط تولید ونزوئلا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.

وزیر انرژی روسیه گفت: معتقدم بازار ریسک‌های عرضه مربوط به تحریم‌های ایران را که قرار است در نوامبر اجرایی شود و در قیمت‌های فعلی نفت منعکس شده، به حساب آورده است. وی در ادامه افزود: تصور می‌کنم بازار تمامی این عوامل را به حساب آورده و متعادل شده است.  قیمت نفت در محدوده ۷۳ تا ۷۴ دلار با چند دلار بالاتر یا پایین‌تر، ثابت مانده است.

قیمت نفت برنت در اواسط ماه مه زمانی که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را اعلام کرد، به محدوده ۷۸ تا ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، اما اخیرا به محدوده ۷۲ تا ۷۵ دلار بازگشته است.

نواک تاکید کرد کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک ممکن است افزایش بیشتر تولید نفت را در سپتامبر بررسی کند، اما این مساله فعلا در دستور بحث قرار ندارد. اقدامات بیشتر بر مبنای وضعیت فعلی بازار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این کمیته هفته گذشته تصمیم گرفت نشست‌های خود را به صورت ماهانه برگزار کند، در حالی که پیش از این هر دو ماه یک بار دیدار داشت. در این نشست اعضای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک مشخص نکردند افزایش تولید چگونه میان کشورهای مشارکت‌کننده تقسیم خواهد شد، در حالی که ایران و ونزوئلا با اجازه به کشورها برای تولید بالاتر از سهمیه خود و گرفتن سهم بازار سایر اعضا مخالفت کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا