انرژی

افزایش شرکت‌های ایرانی در ترکیه/ جزئیات بدهی‌های برق به ایران

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از افزایش تعداد شرکت‌های تجاری و صنعتی ایرانی در ترکیه خبر داد و جزئیات بدهی‌های ترکیه و عراق بابت خرید برق از ایران را اعلام کرد.

درپی صادرات برق به عراق و ترکیه و بدهی این کشورها آن هم در شرایطی که خودمان به برق نیاز داریم، سید جلال ابراهیمی – رییس مرکز مطالعات ایران و ترکیه – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بدهی ۲۶۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران بابت برق، از سوی دولت ترکیه نیست بلکه خرید برق توسط یک شرکت خصوصی و فردی به اسم “صدقی‌عیان” و مربوط به سه سال پیش یعنی سال ۲۰۱۵ است که از ایران برق خرید و به سایر شرکت‌های خصوصی فروخته است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این شرکت نظر دارد مجددا از ایران برق بخرد تا بتواند با گردش پول، وجوه بدهکاری را با افزوده آن پرداخت کند، گفت: هنوز هیچ مذاکره جدی از سوی توانیر،  رایزن‌های اقتصادی یا سایر افراد ذی‌ربط صورت نگرفته است.

همچنین بخوانید

وی خاطر نشان کرد: دولت عراق، برق خریداری شده را با افزوده‌بها فروخته و پول‌ها را دریافت کرده که یک برنامه سازمان‌یافته بوده است. اما این کشور بدهی بابت برق خریداری شده از ایران که بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به علاوه بهره بانکی که در این مدت به آن افزوده شده را پرداخت نکرده است. این درحالی است که ملت عراق فکر می‌کنند ایران یک‌جانبه صادرات برق را قطع کرده که لازم است دولت عراق و سازمان نیروی این کشور این مسئله را روشنگری کند.

شرایط جدید بانک‌های ترکیه برای ایران

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: مدتی است که بعضی بانک‌های ترکیه نه تنها LC ( اعتبار اسنادی) را قبول نمی‌کنند بلکه اعتبار اسنادی‌های باز شده را برگشت می‌دهند. از جمله بانک‌ زراعت ترکیه است که علاوه بر فاکتور فروش، برگ فروش را طلب می‌کند که مربوط به بانک‌ها نبوده و حق ندارند سوال کنند که به چه قیمتی خریداری یا فروخته شده است و فقط موظفند روی اعتبار اسنادی کار کنند.

همچنین وی افزود: این در حالی است که هالک بانک با بانک ملت ایران در استانبول، قرارداد LC دارد و به صورت ارزی، ریالی، دلاری و … فعالیت و گارانتی نیز دریافت می‌کند، چراکه همیشه ایران در ترکیه ذخیره پولی دارد که علت آن وجوهی است که از بابت فروش گاز، نفت و دیگر محصولات پتروشیمیکال و هرگونه مواد نفتی ایران در حوزه اروپا دارد که به این حساب‌ها واریز می‌شود و برای تجارت ایران پشتوانه‌ محسوب می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به افزایش شرکت‌های ایرانی و ثبت بیش از ۱۵۰ شرکت‌ از طرف تجار ایرانی در شهرهایی همچون ازمیر، آنکارا، آنتالیا، مرسین و حتی افزایش صنعت‌گران ایرانی در این کشور گفت: آنها این شرکت‌های جدید را به این علت در این کشور تاسیس می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند کالاهای خود را از طرق شرکت‌های وابسته به ترکیه یا حوزه اروپا وارد کنند. علاوه بر این شرکت‌های ثالث نیز خرید و فروش می‌کنند که باعث افزوده‌بها و کاهش رقابت در این حوزه شده است.

وی افزود: اغلب شرکت‌های صادراتی ایرانی قصد دارند کالای ایرانی را با برند جدید یا مونتاژ شده و به بازار ترکیه یا برون از مرزهای این کشور صادر کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا