خودروصنعت، معدن، تجارت

در نمایشگاه خودرو شیراز چه گذشت؟

پس از افزایش انفجاری قیمت ارز و به طبع آن افزایش قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای سال جاری و نبود تطابق این وضعیت با قدرت خرید مردم، تمایل شرکت های واردکننده خودرو به حضور در نمایشگاه ها کمتر و کمتر شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، متعاقب آن برخورد با واردکنندگان در جریان اختصاص ارز دولتی و واردات در زمان مسدود بودن سایت ثبت سفارش، تصمیم دولت در جهت ممنوعیت واردات خودرو همچنین ممنوعیت هرگونه پیش فروش، آخرین ضربه را به نمایشگاه های خودرو کشور وارد کرد و بسیاری از شرکت ها که نتوانسته بودند تعهدات خود را به موقع به خریداران تحویل کنند از بیم مواجه با خریداران عطای حضور در نمایشگاه را به لقایش بخشیدند که متعاقب این موضوع نمایشگاه خودرو تهران وکرج برگزار نشد.

از آنجا که نمایشگاه خودرو شیراز سومین نمایشگاه در سال جاری بود انتظار می رفت تا با برگزار نشدن این نمایشگاه سه گانه کنسلی نمایشگاه های کلان شهرهای کشور تکمیل شود.

از طرفی نمایشگاه خودرو مشهد با تغییر تاریخ و تأخیر ۲ هفته ای در برگزاری تصمیم گرفت در کنار قطعات خودرو برگزار شود تا به گونه ای سالن های خود را پر کند و سایر شهرها نیز با تغییر تاریخ سعی کردند تاریخ برگزاری خود را در نیمه دوم سال ثبت کنند و منتظر تحولات جدید باشند.

مجموعه عوامل باعث شد تا حداقل انتظار از نمایشگاه شیراز تغییر تاریخ باشد و برگزاری نمایشگاه فوق با ابهام مواجه بود تا اینکه در میان اخبار ضد و نقیض در روز یکشنبه ۲۴ تیرماه از نمایشگاه شیراز خبر رسید که نمایشگاه رأس ساعت و زمان مقرر افتتاح خواهد شد.

با نگاهی به نمایشگاه به راحتی مشخص بود که شرکت کنندگان برای نمایشگاه برنامه ویژه ای داشتند و با تمام قوا در نمایشگاه حضور یافتند.

ایران خودرو امسال یک سالن اختصاصی داشت که مشخص بود برای تجهیز و دکور آن بسیار هزینه کرده است گروه بهمن نیز در سالن اختصاصی خود زیباترین دکور نمایشگاه را تدارک دیده بود و با خودرو هاوال خود از شیرازی های دلبری می کرد، شرکت کارمانیا برای اولین بار خودرو S7 خود را به بازار ایران معرفی کرد و آن را در نمایشگاه شیراز به نمایش گذاشت، مدیران خودرو حضور پررنگی داشت اما بارزترین نقطه قوت نمایشگاه معرفی و رونمایی خودرو رهام شرکت سایپا بود، به نظر می رسید سایپا برای نمایشگاه شیراز هر چه در توان داشته را به نمایش گذاشته است حضور شخص مدیرعامل این شرکت در کنار استاندار فارس، فرماندار و شهردار شیراز، نمایندگان مجلس، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز و تعداد زیاد دیگری از مدیران تراز اول از ویژگی های این نمایشگاه بود.

جا دارد از شرکت های سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل نیز نام برد که حضور پر حجمی را در فضای باز نمایشگاه داشتند.

از دیگر جذابیتهای نمایشگاه نیز حضور شرکت آرمان موتور کویر بود که با انواع موتور سیکلت سبک و سنگین و برقی رونق خاصی به نمایشگاه داده بود.

در سالن حافظ حضور خودروهای وارداتی از بنز و BMW سری۷ ،پورشه، نیسان، تویوتا، لکسوس و . . . حضور موثری را داشتند. به نظر می رسید در خلأ نبود نمایندگی های رسمی چندین نمایشگاه مطرح شیراز همچون سامیار، بین الملل و جمشید اتومبیل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خود را در نمایشگاه عرضه می کردند.

در محوطه نیز پیکانی که با ۹۸ هزار و ۵۴۲ قطعه آیینه تزئین شده بود جلب توجه می کرد.

طبق آمار نمایشگاه فارس حدود ۵۱ هزار و ۷۰۰ نفر از نمایشگاه بازدید کردند که اکثریت از کیفیت برگزاری ابراز رضایت داشتند، اما مهمترین نکته رضایت کامل تمامی شرکت کنندگان در نمایشگاه بود.

به هر حال نمایشگاه شیراز به عنوان اولین نمایشگاه سال ۱۳۹۷در زمان مقرر برگزار شد و به نظر می رسد با توجه به همه شرایط می توان به این نمایشگاه نمره بسیار مناسبی را اعطاء کرد.

بدون شک اجراء موفق نمایشگاه فوق در شرایط فعلی به گونه ای سطح توقع را نسبت به نمایشگاه های آتی بالاتر برده است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا