ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ارتقای ۲۰رتبه‌ای ایران در پیاده‌سازی دولت الکترونیکی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارتقای ۲۰ رتبه‌ای ایران در پیاده‌سازی دولت الکترونیکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مقولات در جامعه اطلاعاتی، مسأله “دولت الکترونیکی” است که آن را استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پشتیبانی از عملکرد حاکمیت و فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز ارایه انواع خدمات الکترونیکی، افزایش مشارکت شهروندان و فراهم کردن اطلاعات و خدمات دولتی متناسب با نیاز شهروندان، کسب‌وکارها، کارمندان و دیگر بخش‌های دولتی تعریف می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان نتیجه اجرای دولت الکترونیکی را می‌توان در افزایش چابکی، کارآیی و اثربخشی دولت و تسهیل دسترسی به خدمات و اطلاعات با کیفیت و همچنین افزایش شفافیت و پاسخگویی دولت دانست البته انتظارات افراد در ارتباط با نحوه و کیفیت ارائه خدمات به‌طور روزافزون درحال تغییر است و دولت نیز باید پاسخ‌گوی این نیازها و انتظارات باشد، به همین دلیل ایجاد دولت الکترونیکی نه تنها یک الزام برای جوامع کنونی است، بلکه ابزاری برای توسعه کشورها به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید

شاخص‌های دقیق، مهم‌ترین ابزار برای شناخت صحیح از وضعیت موجود و ترسیم برنامه برای بهبود وضعیت آینده است. از همین رو دپارتمان اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد هر دو سال یک بار گزارشی را تحت عنوان «توسعه دولت الکترونیک» (EGDI) منتشر می‌کند که وضعیت توسعه نزدیک به ۲۰۰ کشور عضو این سازمان را مورد تحلیل قرار داده و وضعیت توسعه دولت الکترونیکی و بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای در عرصه فناوری اطلاعات در جهان مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی  – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – امروز در صفحه توییتر خود نوشت: رده‌بندی سال ۲۰۱۸ کشورها در شاخص EGDI که بیانگر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی است، منتشر شد. بر این اساس ایران ارتقای ۲۰ رتبه‌ای را تجربه کرده است. در برنامه ششم توسعه، ارتقای ۳۰ رتبه‌ای برای پنج سال پیش‌بینی شده که این ارتقا در طی سال اول برنامه قابل توجه است.

وزیر ارتباطات پیش از این هم به لزوم وجود دولت الکترونیکی برای ریشه‌کن کردن فساد تاکید کرده و گفته بود: اصلاح فرآیندها با دولت الکترونیکی امکان‌پذیر است و اگر مشکل دولت الکترونیکی را حل کنیم، مشکل فساد در کشور حل می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا