بانکبانک و بیمه

تنها راه نجات بازار مسکن


عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه تنها راه گذار از رکود بازار مسکن افزایش تولید است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار همچنان در رکود بماند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، ایرج رهبر، عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان به اقتصادآنلاین گفت: بازار مسکن در ایران همواره شاهد رکود و تورم دوره‌ای بوده است، اما ۵سال است که این بازار دچار رکودی ممتد است و بجز چند ماه پایانی سال گذشته رونقی را تجربه نکرده است.

وی علت این رونق کوتاه‌مدت را بازگشت سوداگران به بازار مسکن و ناامیدی آن‌ها از بازار های دیگر عنوان کرد و افزود: مشکلات مسکن ریشه‌ای و بنیادی‌است و این بازار به شدت از اقتصادکلان تاثیر می‌پذیرد، اما خصوصیات خاص آن حل این مشکلات را مشکل‌تر می‌کند.
ایرج رهبرادامه داد: حوزه مسکن بیشترین ظرفیت اشتغال‌زایی را داراست، اما مسئولان به این مسئله بی توجهی می‌کنند.
وی در خصوص تناقضی که میان آمار‌های داده شده مبنی بر وجود دومیلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکن خالی و نیاز کشور به تولید مسکن جدید وجود دارد گفت: این امر ممکن است ناشی از احتساب املاک تفریحی افراد و بافت‌های فرسوده در زمره خانه‌های خالی کشور باشد.
وی ادامه داد: رشد جمعیت ما تولید سالانه ۱میلیون واحد جدید را طلب می‌کند که ما با تولید این مقدار می‌توانیم هم اشتغال ایجاد کرده و هم رونق را به صنایعی که به مسکن وابسته هستند برگردانیم.
ایرج رهبر تنها راه مبارزه با احتکاروجلوگیری از فعالیت سوداگران در بازار مسکن را در نظر گرفتن مالیات بر روی تعداد معاملات، در مدتی معین دانست و گفت: مصرف کنندگان معمولا مسکن خریداری شده را به سرعت نمی‌فروشند اما این کار باعث می‌شود سوداگران از ورود به بازار مسکن خودداری کنند.
وی درخصوص افزایش بی‌رویه نرخ اجاره‌بها با تاکید بر اینکه اقدامات نظارتی ورود تعزیرات به این حوزه موثر نخواهد بود، چاره کار را ایجاد رقابت در بازار دانست وتصریح کرد: با افزایش عرضه خود به خود قیمت‌ها کاهش یافته و بازار به تعادل می‌رسد واین رقابت و افزایش عرضه تنها با تسهیل روند تولید و افزایش آن صورت خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا