امور زیربناییتعاون و اشتغال

تولیدکنندگان معطل تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه

رئیس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب و کار اتاق تعاون با اشاره به تخصیص میلیون‌ها دلاربه کالاهای غیرضرور وسوءاستفاده‌های کلان گفت:انصاف نیست خط تولیدواحدهای برای تامین مواد اولیه متوقف شود.

رضاعلیخانزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تک نرخی کردن ارز و اختصاص ارز تک نرخی برای کلیه کالاها، خود نشان دهنده عدم شناخت از شرایط موجود و حساس کنونی کشور است به نحوی که این اقدام شرایط کشور را حساس‌تر و دامنه ریسک پذیری در تولید را به طور فزاینده افزایش داده است.

وی ادامه داد: دولت با توقف تخصیص ارز بانکی  برای کلیه کالاها، اقدام موثر و جسورانه‌ای انجام داد و با تقسیم بندی کالاها به چهار گروه و ممنوعیت واردات بیش از ۱۳هزار قلم کالا به عنوان گروه چهارم، شرایط تاراج ارز را متوقف کرد. از سوی دیگر بیش از سه هفته است که تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه به نوعی عملیاتی نشده است و در این بین الزام وجود نرخ ارز دوم، به عنوان ارز بازار ثانوی کماکان در دست کشف قیمت و کشف رویه‌های اجرایی است.

همچنین بخوانید

رئیس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب و کار اتاق تعاون ادامه داد: در چند ماه اخیر در این غوغا و تلاطم ارزی بازار که شاهد تخصیص میلیون‌ها دلار به کالاهای غیر ضروری و سوء استفاده‌های کلان بودیم، واحدهای تولیدی کوچک و متوسط(SME)ها با اعتقاد به نظام ایران اسلامی و ارجح نهادن به منافع ملی با رعایت اخلاق حرفه ای نه تنها از حدود فعالیت تخصصی خود عدول نکردند بلکه به تولید خود با وجود همه تنگناها ادامه داد و علیرغم  محدودیتهای مالی به منظور تامین ارز مورد نیاز خود به اجبار و در جهت امکان تداوم حیات مواد اولیه خود را از دلالانی تامین می‌کنند که این دلالان ارز دولتی را اخذ و مواد اولیه را با ارز آزاد به همین تولید کننده بفروش می رساند.

فشار جبری برای کنترل قیمت، رمق تولید را بریده است

وی ادامه داد: بنابراین عملا تولید با سیاست‌های اخیر، باز دچار تنگنای مضاعف شده و در این حین نیز سازمان‌های نظارتی با فشارهای جبری از افزایش قیمت کالای تولیدی ممانعت می کنند به طوریکه اهرم‌های فشار بر تولید در این دوره زمانی به صورت چندجانبه، رمق و نفس تولید را بریده و تولید کننده با زیان فاحش روبروست. آنچه تولید کننده را آزار می دهد جو و فضای بی عدالتی حاکم  بر اقتصاد کشور است.

انصاف نیست خط تولید بنگاهها بخاطر تامین ارز دچار توقف شود

علیخانزاده با طرح این سوال که واقعا جایگاه تولید و تولید کننده در کشور کجاست، خطاب به مسئولان گفت: انصاف نیست یک واحد تولیدی که با اهتمام توانسته است استمرار فعالیت خود را با وجود این همه مشکلات و چالش ها حفظ کند، برای تامین مواد اولیه خود دچار توقف تولید شود و بار عظیم آن را بیش از پیش بر دوش کشد. چرا باید با اقتصاد و تولید کشور اینگونه رفتار شود؟ شایسته و لازم است بیش از این تولید کشور معطل نشود.

رئیس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران افزود: با توجه به جریانات اقتصادی باید مصارف ارزی را مدیریت کنیم؛ اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه کالا تخصیص پیدا کرد ، اشتباه محض بود.

علیخانزاده با بیان اینکه باید کالاهای اساسی، ضروری و غیرضروری دسته بندی شوند تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم ارز محدود کشور باید با اولویت به کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه تولید تزریق می شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و برخی از واحدهای تولیدی هنوز برای مواد اولیه ارز دریافت نکرده اند.

رئیس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران ادامه داد: در این شرایط  ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی می بایست مستقیم به واحد تولیدی تخصیص داده شود و در مواردی که واحدهای تولیدی امکان اخذ ارز را به صورت مستقیم ندارند، باید از طریق شرکت های تعاونی توزیعی که در هر شاخه از  صنعت فعال هستند و عملکرد خود را در دوران جنگ تحمیلی به اثبات رساندند، مسئولیت  اخذ ارز و واردات مواد اولیه صنعت مرتبط به خود را پذیرا  شوند و در این برهه از زمان نقش آفرینی کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا