بانکبانک و بیمه

راهکارهای جلوگیری از رشد فزاینده نقدینگی


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:بانک مرکزی برای مهار نقدینگی می تواند همزمان تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز، انضباط مالی را درسیستم بانکی بالا برده و با اضافه برداشت بانک ها به طور جدی برخورد کند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، پدرام سلطانی درباره افزوده شدن روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور و چگونگی جلوگیری از رشد این نقدینگی به ایبِنا گفت: مدیریت نقدینگی در شرایط کنونی کشور بسیار سخت است.

وی افزود: بخشی از نقدینگی موجود در کشور مطالبات مشکوک الوصولی است که براساس استاندارد گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) باید به عنوان زیان شناسایی شود و به طور کلی از صورت های مالی بانک ها خارج شود.
نایب رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: بخش دیگری از نقدینگی که دارایی سمی بانک هاست نیز باید توسط بانک مرکزی به اصطلاح bail out شود (بانک مرکزی از بانک ها خریداری کند) تا از صورت های مالی آنها خارج شود؛ البته این موضوع در شرایطی است که بانک مرکزی در شرایط غیر تورمی قرار داشته باشد.
سلطانی تاکید کرد: جدای از این موضوع، برخورد جدی با اضافه برداشت بانک ها از حساب های خود نزد بانک مرکزی، بالا بردن انضباط مالی در سیستم بانکی و همچنین تعیین تکلیف موسسات اعتباری غیر مجاز می تواند راهکارهایی برای جلوگیری از رشد فزاینده نقدینگی در کشور باشد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا