امور زیربناییتعاون و اشتغال

غول وثیقه تراژدی پُرتکرار پرونده های اشتغال/ روند کند جذب تسهیلات

اراک- متقاضیان اشتغال روستایی درفرآیند کارآفرینی با دغدغه بزرگ تهیه وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی مواجهند و دراین شرایط روند کُند اعطای تسهیلات مزید برعلت شده تاوضعیت به طورمطلوب پیش نرود.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: در سال های اخیر برمبنای سیاست دولت در ایجاد اشتغال، پیاده سازی طرح اشتغال فراگیر و اشتغالزایی پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای این طرح عملا در برخی نقاط همچون شهرستان خمین به کندی پیش می رود.

 آنچه امروز شتاب بخشی به اجرای طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی در شهرستان خمین را دچار مشکل کرده، تهیه وثیقه، معوقات بانکی برای دریافت تسهیلات و همچنین تغییرات کاربری در اجرای طرح های ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است که بلاتکلیفی در تصویب طرح های اشتغالزا در کمیته های فنی و کندی پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل را رقم زده است.

همچنین بخوانید

اشتغالزایی و توجه به اقتصاد و تقویت معیشت در مناطق کم برخوردار و روستایی امروز از دغدغه های اصلی کشور بوده و نگاه ویژه به این بخش باعث گرایش به سمت طرح های اشتغالزایی در مناطق روستایی شده است، اما موانع پیش رو و عدم تسهیل در فرایند اجرای طرح ها، بی رغبتی کارآفرینان و افزایش نرخ بیکاری قشر فعال اقتصادی شهرستان خمین را رقم زده است.

کند بودن روند جذب تسهیلات اشتغالزایی در شهرستان خمین، عمدتا به دلیل عدم تناسب پرونده های متقاضیان و کارآفرینان دریافت تسهیلات طبق ضوابط و مقررات نظام بانکی و تسهیل در فرآیند پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل است.

شتاب بخشی در پیاده سازی طرح اشتغال فراگیر و پایدار روستایی منوط به عملکرد دستگاه های متولی اجرای این طرح نیز است که پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه کارا، طرح هایی که دارای نواقص هستند در کمیته فنی تعیین تکلیف شوند تا فرایند پرداخت تسهیلات تسریع شود.

ضرورت تسریع پرداخت تسهیلات ازسوی بانک های عامل

فرماندار خمین در گفت‌ و گو با خبرنگار مهر، در این زمینه اظهار داشت: معرفی طرح های اشتغال فراگیر و پایدار به بانک های عامل برای جذب تسهیلات اشتغال روند مطلوبی دارد، اما در مرحله پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل نیازمند تسریع و تسهیل است.

احمد طهرانی ادامه داد: براساس میزان سهمیه جذب اعتبارات اشتغال شهرستان خمین در قالب اشتغال پایدار و فراگیر، عملکرد این شهرستان در زمینه معرفی طرح به بانک های عامل ۱۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: طبق آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی و عاملیت چهار بانک، سهمیه شهرستان خمین در جذب اعتبارات پایدار روستایی ۹۵ میلیارد ریال و اشتغال فراگیر ۲۳ میلیارد ریال است.

معرفی طرح های اشتغال فراگیر و پایدار به بانک های عامل برای جذب تسهیلات اشتغال روند مطلوبی دارد، اما در مرحله پرداخت تسهیلات از سوی بانک های عامل نیازمند تسریع و تسهیل استفرماندار خمین تصریح کرد: طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی شهرستان خمین در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، خدمات، و طرح های گردشگری است و تسهیلات اشتغال به متقاضیان در اجرای این طرح ها پس از تصویب و معرفی به بانک های عامل با نرخ ۶ تا ۱۸ درصد پرداخت می شود.

طهرانی اظهار کرد: تصویب و معرفی طرح های اشتغال متقاضیان به بانک های عامل، با جدیت در کارگروه اشتغال شهرستان و استان پیگیری می شود و رفع موانع و تسهیل در اجرای طرح مد نظر دستگاه های متولی است و شهرستان خمین نیز در این حوزه وضعیت مطلوبی دارد، اما در روند جذب و پرداخت تسهیلات بانکی روند کندی را در شهرستان خمین، شاهد هستیم.

وی خاطر نشان کرد: وثیقه، معوقات بانکی و تغییرات کاربری در مناطق روستایی از جمله مشکلات متقاضیان طبق ضوابط و مقررات بانک های عامل برای دریافت تسهیلات است و بانک های عامل اقدامات لازم برای تسهیل و رفع مشکلات در این زمینه را در دستور کار دارند.

طهرانی خاطر نشان کرد: بانک های عامل برای تسهیل در تامین وثیقه های متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال، سند محل اجرای طرح و املاک و اسناد روستایی را به عنوان ۵۰ درصد از وثیقه مورد تأیید قرار دادند و همچنین متقاضیانی که مشکلات معوقات اقساط بانکی و چک برگشتی دارند اگر بتوانند این موضوعات را به نتیجه مطلوب برسانند، در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر دارای اولویت هستند.

اثربخشی طرح های اشتغال مستلزم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین در گفت‌ و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال با همکاری بانک ها ممکن می شود؛ طبق آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، در کارگروه اشتغال شهرستان خمین ۱۹۲ طرح مصوب شده است.

محمدرضا مختاری فرد بیان کرد: با تحقق پرداخت تسهیلات به طرح های مصوب در کارگروه اشتغال شهرستان خمین، میزان فرصت شغلی در قالب اشتغال فراگیر برای ۷۹۳ نفر و اشتغال پایدار روستایی ۷۷۴ نفر در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری پیش بینی شده است.

با تحقق پرداخت تسهیلات به طرح های مصوب در کارگروه اشتغال خمین، در قالب اشتغال فراگیر برای ۷۹۳ نفر و اشتغال پایدار روستایی برای ۷۷۴ نفر در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری شغل ایجاد می شودرئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین با بیان اینکه پس از تصویب طرح در کارگروه اشتغال شهرستان، طرح معرفی شده در کارگروه اشتغال استان نیز بررسی و تصویب می شود، گفت: تعداد طرح های مصوب خمین در کارگروه اشتغال استان مرکزی ۱۴۳ طرح است که از این تعداد ۱۱۰ طرح در حوزه اشتغال پایدار و ۳۳ طرح در قالب اشتغال فراگیر مصوب شد.

مختاری فرد ادامه داد: میزان تسهیلات طرح های اشتغال شهرستان خمین که در کارگروه استان مرکزی به تصویب رسید، ۶۹۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری است که با پرداخت تسهیلات در قالب اشتغال پایدار و فراگیر به طرح های مصوب، ایجاد ۵۷۸ فرصت شغلی پیش بینی شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خمین خاطر نشان کرد: تاکنون تنها هشت طرح به میزان پنج میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال در شهرستان خمین دریافت کردند.

وی مهمترین مشکلات متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال را در شهرستان خمین معوقات بانکی، وثیقه و تغییرات کاربری در مناطق روستایی عنوان کرد و افزود: تسهیلات اشتغال فراگیر و پایدار روستایی بعد از بررسی و تصویب در کارگروه اشتغال شهرستان و استان به متقاضیان واجد شرایط طبق مقررات و ضوابط بانکی پرداخت می شود و ضروری است که در این زمینه روند تسریع شود.

مهمترین معضلی که امروز در شهرستان خمین شاهد هستیم که باعث فقر و محرومیت و مهاجرت از این شهرستان شده، بحران بیکاری است، بنابراین تسهیل در روند جذب تسهیلات طرح های اشتغال، قطعا در توسعه و آبادانی شهرستان خمین اثر گذار است. پیاده سازی اصولی طرح اشتغال فراگیر می تواند باعث اشتغالزایی اقشار مختلف شود و به دنبال آن وضعیت مطلوب اقتصادی و معیشتی و توسعه و آبادانی را برای این منطقه به دنبال داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا