بورسبورس اوراق

جشنواره بورس و رسانه؛ موتور محرک رسانه ها

رسانه ها نقش های مختلفی را بر عهده دارند. اطلاع رسانی ، راهنمایی، نظارت و تعمیق تحلیل مخاطب در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله وظایف ذاتی آنها است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر اکبر نصراللهی، استاد دانشگاه و داور دومین جشنواره بورس و رسانه گفت: انتظار می رود رسانه های فعال در بازار سرمایه نیز همچون سایر حوزه ها به  مسئولیت راهنمایی، نظارت و افزایش سطح تحلیل مردم و سرمایه گذاران بیش از پیش توجه و  اطلاع رسانی صحیح و دقیق و بموقع  را در دستور کار خود قرار دهند.

نویسنده کتاب “راهنمای پوشش خبری” افزود:  رسانه های فعال در بازار سرمایه با شناسایی و کشف موضوعات مورد نیاز مردم و پردازش جذاب و جامع سوژه های اقتصادی بویژه بازار سرمایه می توانند به مردم در تصمیم گیری صحیح و سریع کمک کنند

داور دومین جشنواره بورس و رسانه با بیان پیامدهای منفی کم یا بی توجهی به تحولات بازار سرمایه و طرح نظرات غیرکارشناسی در این حوزه تصریح کرد: طرح نظرات غیرکارشناسی و بی توجهی به تحولات بورس ، خروج سرمایه های مردم از بازار بورس و صرف آن در حوزه های غیرضرور و حتی مضر و افزایش نقدینگی را موجب می شود

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: رسانه ها وظیفه دارند با انتشار اخبار دقیق و صحیح از تخریب اعتماد عمومی جلوگیری کنند و همچنین قدرت تحلیل مردم و سرمایه گذاران در تصمیم های اقتصادی را افزایش دهند.

دکتر اکبر نصراللهی به مهمترین نقش رسانه در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف رسانه ها نظارت است. رسانه های حوزه بازار سرمایه نیز باید در کنار نقش اطلاع رسانی، افزایش عمق تحلیل، ایجاد بستر هموار اتخاذ تصمیم گیری های درست و افزایش مشارکت فعال در اقتصاد و بورس به نقش نظارتی نیز توجه کنند.

نقش نظارتی رسانه

به گفته این استاد دانشگاه زمانی که دستگاه ها، سازمان ها، بخش ها، فعالان اقتصادی و بنگاه ها به هر دلیلی از اهداف و چشم اندازهایی که در مسیر منافع ملی کشور تعیین شده انحراف پیدا کنند یا نقش خود را به خوبی ایفا نکنند یا پاسخگویی و شفافیت لازم را نداشته باشند، این رسانه ها هستند که باید حساس شوند و نقش نظارتی خود را ایفا کنند.

دکتر نصرالهی در پاسخ به این پرسش که برای توسعه و تقویت نقش رسانه های فعال در حوزه بازار سرمایه چه ابزار و امکانی در اختیار است؟! پاسخ داد: برای افزایش سطح کیفی و توان رسانه ای کشور ،علاوه بر تقویت آموزش های کلاسیک ، می توان به برگزاری جشنواره های تخصصی و کارگاه های مهارت افزایی اشاره کرد.

به گفته این استاد دانشگاه ، برگزاری جشنواره بورس محلی برای “هم آموزی ،تبادل تجربه ، کشف استعدادهای جدید و تقویت مهارت” خبرنگاران اقتصادی  است

دکتر نصراللهی  با اشاره به برگزاری جشنواره های متعدد در کشور گفت: واقعیت این است به دلایل مختلف، دوره برگزاری جشنواره ها به شکل گذشته، سپری شده است و با توجه به تجربیان داوری در بیش از ۲۰ جشنواره ملی فکر می کردم جشنواره های موجود و روتین به جای تقویت انگیزه خبرنگاران ، در برخی مواقع بازدارنده و سبب کاهش انگیزه ها  و محل تعارض و اختلاف شده اند  اما سال گذشته با مشارکت و مشاهده جشنواره بورس شاهد تحرک و پویایی و اثربخشی بودم و  در واقع جشنواره بورس و رسانه به عنوان موتور محرک رسانه های فعال در بازار سرمایه ،  به محلی برای تبادل تجربه، اطلاعات و اصول کار روزنامه نگاری اقتصادی و اطلاع رسانی تبدیل شده است .

جشنواره بورس و رسانه، رویدادی حرفه ای

داور دومین جشنواره بورس و رسانه با بیان اینکه این جشنواره کاملاً متفاوت و متمایز است، گفت: این جشنواره نمایشی و از جهت رفع تکلیف نیست. جشنواره بورس و رسانه رویدادی حرفه ای، مستقل و محلی برای تبادل تجربیات خبرنگاران است. این رویداد محل اجماع در خصوص مسائل حرفه ای روزنامه نگاری بازار سرمایه و جایی برای ارائه الگوی حرفه ای تولید و انتشار مطالب این حوزه است.

این استاد دانشگاه به اهداف برگزاری جشنواره بورس و رسانه اشاره کرد و افزود : بدیهی است همه بخش های حقیقی و حقوقی شامل وزارت خانه ها ،  دستگاه ها، سازمان ها در هر موضوعی  برای معرفی به رسانه  نیاز دارند بنابراین  تعامل بین بورس و رسانه باید افزایش یابد. فکر می کنم این جشنواره در کنار سایر اهدافی که به آنها اشاره کردم سطح تعامل میان  مسئولان و فعالان بازار سرمایه و رسانه ها را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم سطح سواد مالی و اقتصادی جامعه با استاندارد ها فاصله دارد، ادامه داد: توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در میان فعالان عرصه اقتصادی محصول شناخت است و جشنواره بورس و رسانه می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

ضعف و قوت جشنواره نخست

داور دومین جشنواره بورس و رسانه با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: یکی از محور های دومین جشنواره بورس و رسانه موضوع حمایت از کالای ایرانی است و بازار سرمایه نیز نقش مهمی در تولید ملی ایفا می کند و بازتاب این نقش وظیفه رسانه ها است. همچنین این جشنواره می تواند به شناخت و معرفی و کشف خبرنگاران اقتصادی با استعداد کمک کند. جشنواره بورس و رسانه می تواند به همه این اهداف برسد اما این مسئله مستلزم همکاری بیش از پیش  رسانه ها، کارشناسان و مسئولان  است.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی  با اشاره به دستاورد های نخستین جشنواره بورس و رسانه گفت: جشنواره سال گذشته مزایا و اشکالاتی داشت. یکی از مزیت های جشنوراه سال گذشته استقلال و  حضور داوران صاحب نام و با تجربه  از دو حوزه رسانه ای و اقتصادی بود . در واقع هم روزنامه نگاران و نویسندگان و هم اساتید ارتباطات و رسانه و فعالات حوزه بورس در کنار هم  قرار گرفتند. و این ویژگی جشنواره سال گذشته را از حالت تشریفاتی و اداری خارج کرده است به گونه ای که  حتی افرادی که نگاه انتقادی به سازمان بورس داشتند ، مورد تشویق قرار گرفتند.

وی به مشکلات نخستین جشنواره بورس و رسانه اشاره کرد و گفت: اشکالاتی که در نخستین جشنواره بورس و رسانه  وجود داشت به دو دسته اشکالات فنی در ارسال و دریافت آثار و اشکالات مربوط به محتوا تقسیم می شود. در حوزه مربوط به دریافت آثار انبوهی از کارها ارسال شد ولی بعضی از این کارها به نظر می رسید بدون توجه به اولویت کشور ،هدفمند انتخاب  و ارسال نشده بودند در خصوص محتوای آثار نیز باید گفت در سوژه یابی و پرداخت و تنظیم و انتشار موضوعات مرتبط با بورس به دقت و آموزش های بیشتری نیاز است ؛ در بعضی از آثار شاهد بودیم سوژه های خوبی  شناسایی شده  اما در بسته بندی مناسب و حرفه ای تنظیم و منتشر نشده اند مثلا اطلاعات کامل ارائه نشد یا تیتر و لید مناسبی نداشتند و یا با تیتر فریبکارانه و زرد تنظیم شده اند

دکتر نصرالهی ادامه داد: همانطور که می دانید اولین ارتباط مخاطب با رسانه با تیتر در مطبوعات و خبرگزاری ها و هدلاین در رادیو و تلویزیون برقرار می شود. بنابراین اگر خبرنگار نتواند در این ارتباط “خاکریزتوجه “مخاطبان را فتح و اطلاعات مناسبی به آنها بدهد ، به گریز مخاطبان منجر می شود . این اصل در مورد همه موضوعات بویژه در موضوعات اقتصادی با پیچیدگی که برای مردم دارند ، ضروری است

مدیرکل سابق نظارت و ارزبابی اخبار و برنامه های سیاسی صدا وسیما ، تولید ناکافی و فقدان اخبار اختصاصی را از دیگر اشکالات مهم رسانه ها دانست و گفت ؛ یکی از شاخص های مهم ارزیابی رسانه ها و خبرنگاران، میزان تولید اختصاصی و همچنین میزان پرداخت اختصاصی است و خبرنگاران باید تلاش کنند با تولید سوژه های ناب بورسی مورد نیاز کشور و پرداخت هنرمندانه خود را از دیگران متنایز و رسانه خود را متنوع کنند

این استاد دانشگاه که مدیرکلی اطلاعات و اخبار شبکه خبر  را در کارنامه خود دارد ، استفاده از عبارت ها و جملات تخصصی اقتصادی غیرقابل فهم برای مردم را از جمله دیگر اشکالات کارهای ارسالی به نخستین جشنواره بورس و رسانه دانست و افزود : در حوزه روزنامه نگاری نیاز است خبرها به گونه ای نوشته و تحلیل شود  که کم سوادترین افراد جامعه هم ، مطالب پیچیده و تخصصی را  درک کنند. به عبارت دیگر رسانه هایی که مخاطبان آن عموم مردم هستند هر چه ساده تر، سلیس تر و قابل فهم تر بنویسند ، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت با وجود این متاسفانه برخی مواقع همکاران ما فراموش می کنند مخاطب آنها ممکن است افراد عامه باشند که رشته حسابداری، اقتصاد و مالی نخوانده اند. ما برای فعال کردن این حوزه به همین سرمایه های کوچک و سرگردان در دست همه مردم نیاز داریم نه اینکه فقط متخصصان اقتصادی و این یکی از مهمترین مشکلات در محتوای آثار ارسالی سال گذشته بود.

داور دومین جشنواره بورس و رسانه با تاکید بر اینکه این رقابت تشریفاتی نیست، گفت: جشنواره بورس و رسانه باید موتور محرکه رسانه ها و روزنامه نگاران فعال درحوزه روزنامه نگاری اقتصادی، عرصه ای برای تبادل تجربیات و اطلاعات و عرصه ای برای آشنایی تمام افرادی باشد که در حوزه اقتصاد و بورس فعال هستند و فکر می کنم دوستانی که در برگزاری این جشنواره تلاش می کنند، هدف و مسیر را به خوبی تشخیص داده اند.

این استاد دانشگاه به خبرنگاران حاضر در جشنواره بورس و رسانه توصیه کرد موضوعات مهم و اولویت دار حوزه بورس را شناسایی و اثری با یک الگوی کار حرفه ای اراپه کنند و تاکید کرد: یادمان باشد این جشنواره باید به توسعه بازار سرمایه ما که حدود  ۵ دهه سابقه دارد کمک کند، تعامل بین فعالان بورس و رسانه را افزایش دهد، به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بورس و افزایش سواد اقتصادی و مالی منتهی شود و در نهایت به شفافیت و مبارزه با فساد و مقابله با انحصار منجر شود.

اتصال اقتصاد و رسانه

داور دومین جشنواره بورس و رسانه ادامه داد: روزنامه نگار متخصص، متعهد و آگاه می تواند بازوی نظارتی و مشورت سازمان ها، وزاتخانه ها و دستگاه ها باشد. اگر روزنامه نگار متخصص و آگاه نباشد نمی تواند مشاور و ناظر سازمان بورس باشد و به کشور و مردم کمک کند. پیشنهاد بنده به روزنامه نگاران این است که تلاش کنند تا به اصول حرفه ای مسلط شوند تا بتوانند سوژه های مناسبی را کشف کنند. مسائل اقتصادی و مالی را مطالعه کنند. یکی از آسیب ها در این حوزه اینست که روزنامه نگاران به مسائل اقتصادی و مالی تسلط کافی ندارند. به همین دلیل از کنار موضوعات بسیار مهم ممکن است به راحتی رد شوند یا اگر به آن می پردازند آن را در بسته بندی نادرستی عرضه می کنند.

وی افزود: مسئولان سازمان بورس خواستار افزایش مشارکت مردم، بنگاه ها و فعالان اقتصادی هستند و در این مسیر نقش رسانه ها را درک کرده اند. با این رویکرد هم روزنامه نگاران باید مسائل اقتصادی را بدانند و هم اینکه اقتصاددانان و فعالان بورس باید به زبان رسانه، ادبیات رسانه و ظرفیت های رسانه آگاهی داشته باشند و می توان گفت جشنواره بورس و رسانه به برقراری ارتباط بین این دو حوزه کمک کرده است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا