صنعت، معدن، تجارت

ارزیابی صلاحیت مدیران دولتی در سازمان مدیریت صنعتی

مدیر مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی اعلام کرد: دستگاه های دولتی بنابر الزام دولت برای ارزیابی صلاحیت مدیران می توانند با مراجعه به سازمان مدیریت صنعتی نسبت به معرفی مدیران دستگاه ها جهت ارزیابی و صدور گواهی نامه صلاحیت اقدام نمایند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کامبیز جلالی فراهانی، با اشاره به اینکه چندین سال است که بحث شایسته سالاری برای انتصاب مدیران کشور مطرح است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشورمدیرانی که قرار است در دستگاه های دولتی ارتقا یا انتصابی داشته باشند، باید نسبت به ارزیابی و صدور گواهی نامه صلاحیت اقدام نمایند که این امر گام مهمی در جهت ارتقاء نظام شایسته سالاری است.

 

مدیر مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: بنا بر مصوبه دولت تمامی دستگاه های دولتی که ارتقا یا انتصابی را مد نظر داشته باشند، از ابتدای سال جاری ملزم می شوند قبل از انتصاب نخست، شایستگی افراد را مشخص کنند و براساس شایستگی ها، انتصاب صورت پذیرد.

وی ادامه داد: مدل تعریف شده دولت برای این فعالیت تحت عنوان “مدل شایستگی مدیران حرفه ای” است که سازمان استخدامی کشور مسئولیت اجرایی این مدل را به عهده گرفته است، بنا براین بنگاه ها، نهادها و سازمان هایی که قابلیت ارزیابی این صلاحیت ها را دارا هستند بررسی و در صورت اخذ شرایط به آنها گواهی نامه ارزیابی مدیران دولتی اعطا می شود.

وی به سابقه سازمان مدیریت صنعتی در حوزه ارزیابی مدیران اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی با توجه به سابقه بیش از ۱۵ سال که در زمینه ارزیابی مدیران دارد سال گذشته تقاضای خود را به عنوان مرجعی برای تعیین صلاحیت مدیران به سازمان استخدامی کشوراعلام کرد.

فراهانی خبر داد: خرداد سال جاری گواهی نامه ارزیابی صلاحیت مدیران برای سازمان مدیریت صنعتی از سوی سازمان استخدامی کشور صادر شد و برای این منظور، کانون ارزیابی مستمری در سازمان مدیریت صنعتی مستقر می باشد و براساس نیاز دستگاه ها نسبت به ارزیابی اقدام می کند. ارزیابی مدیران در سه سطح مدیران پایه، میانی و ارشد صورت می گیرد و براساس ویژگی های شغلی شایستگی مدیران در نظر گرفته می شود.

مدیر مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: همواره کارشناسان بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که رویکرد شایسته سالاری در انتصابات مدیران دولتی باید مرتفع شود.

فراهانی اعلام کرد: تمامی سازمان ها و نهادهای دولتی که متقاضی ارزیابی مدیران هستند می توانند به سایت سازمان استخدامی مراجعه کنند که اسامی تمامی شرکت ها و نهادها از جمله سازمان مدیریت صنعتی که توانایی تشخیص صلاحیت مدیران را دارا هستند ذکر شده است.

مدیر مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: مدیران پس از اینکه ارزیابی شدند، چنانچه حد نصاب امتیاز را کسب نمایند، گواهی تایید صلاحیت برای آنان صادر خواهد شد و کسانی که در بعضی از معیارها حد نصاب را کسب ننمایند، می بایست در دوره های آموزشی مرتبط شرکت نمایند تا مجددا مورد ارزیابی قرار گیرند و مدیرانی که در تمام معیارها ضعیف بوده باشند، امکان ارتقا و انتصاب را نخواهند داشت.

فراهانی با اشاره به اینکه از سال ۸۲ کانون های ارزیابی در سازمان مدیریت صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده اند، گفت: از سال ۸۲ تا کنون ۵ هزار مدیر و کارشناس حرفه ای توسط سازمان مدیریت صنعتی ارزیابی شده اند.

مدیر مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان کرد: “مدل شایستگی مدیران حرفه ای” در حال حاضر برای دستگاه های دولتی الزام شده است اما این الگو می تواند الگوی مناسبی برای سازمان  های خصوصی باشد و براساس کارنامه ارزیابی و شناخت توانمندی، نسبت به انتصاب اقدام کنند.

فراهانی به مزیت های سازمان مدیریت صنعتی نسبت به سایر سازمان ها در ارزیابی صلاحیت مدیران اشاره کرد و گفت: مهمترین مزیت سازمان این است که از سال ۸۲ ارزیابی مدیران را در دستور کار قرار داده است و تاکنون بیش از ۵ هزار مدیر و کارشناس ارشد سازمان های دولتی، خصوصی، دستگاه های حاکمیتی، بنگاه های تعاونی در حوزه های خدمات، صنعت و کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفته اند بنابراین سازمان مدیریت صنعتی با  تجربه بیش از ۱۵ ساله در این زمینه  جزء سازمان های پیشرو به شمار می رود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه سازمان مدیریت صنعتی دارای شبکه گسترده‌ای از ارزیابان تایید صلاحیت شده است که دارای سوابق حرفه ایی و مدیریتی هستند. نکته بعد این است که سازمان دارای شبکه گسترده نمایندگی ها در سراسر کشور می باشد و می تواند این ارزیابی را  در سطح کشور برای تمامی دستگاه ها انجام دهد.

وی همچنین افزود: سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک سازمان حرفه ای مشاوره ای  بر محرمانه بودن و راز داری درخصوص نتایج ارزیابی تاکید بسیار دارد و تمامی تمهیدات در این زمینه را به کار می گیرد. سازمان مدیریت صنعتی با عنایت به شبکه گسترده ارزیابان خود می تواند، ارزیابان متناسب با جامعه مخاطب را انتخاب و نسبت به ارزیابی اقدام کند.

مدیر مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در پایان اظهارکرد: متقاضیان ارزیابی صلاحیت مدیران می توانند در این خصوص به سایت سازمان مدیریت صنعتی مراجعه نمایند و یا با شماره ۲۲۰۲۴۴۶۲ ، مدیریت مشاوره سازمان، تماس حاصل نمایند تا برای مدیران برنامه ارزیابی تدوین شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا