صنعت، معدن، تجارت

کاهش معافیت‌های مالیاتی در دستور کار

معاون وزیر اقتصاد گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور که بخش نفت آسیب پذیر است و احتمال کاهش درآمدها وجود دارد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی می تواند کمک کننده باشد .

سید حسین میرشجاعیان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا معافیت های مالیاتی دستخوش تغییر خواهند شد، اظهار کرد: معافیت های مالیاتی یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت اقتصاد برای سال جاری است.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه بخش بزرگی از اقتصاد ایران از دادن مالیات معاف هستند، افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور که بخش نفت ما آسیب پذیر است و می تواند تحریم شود و از این جهت درآمدهای کشور کاهش یابد، به نظر می رسد که جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی می تواند به ما کمک کند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز همچون کشورهای مختلف دنیا باید افراد ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی شوند، هرچند ممکن است این کار از لحاظ اجرایی کمی دچار مشکل شود اما قاعدتا همه افراد باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند.

میرشجاعیان تاکید کرد: البته من نمی گویم که این موضوع در حال حاضر در برنامه وزارت اقتصاد است چراکه برای عملی کردن این سیاست، باید منتظر ماند تا سازمان امور مالیاتی برنامه ای را در این رابطه ارائه دهد اما به هر حال افراد باید اظهارنامه پر کنند و وضعیت درآمدی خود را اظهار کنند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: دیتابیس های مختلف در کشور در جهت تشخیص دقیق و عادلانه باید به سازمان امور مالیاتی کمک کنند تا بخش های زیادی که ما بر فرض می خواهیم کمکشان کنیم از قالب معافیت مالیاتی دربیایند و به عنوان مثال تبدیل به مالیات با نرخ صفر شوند یا درواقع به نحوی برای زمان های بسیار کوتاه معافیت موقت بدهیم.

وی تاکید کرد: باید اصل بر این باشد که تمامی کشور در فرایند ارائه مالیات شریک شوند؛ در این صورت کشور دارای درآمد پایدار می شود که در شرایط شوکی همچون شرایط کنونی به مجموع کشور کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته گذشته سید کامل تقوی نژاد، رییس کل سازمان امور مالیاتی بر لزوم تجدید نظر جدی در خصوص وضعیت معافیت های مالیاتی در کشور تاکید و خاطرنشان کرده بود: معافیت بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی از مالیات، باعث شده نتوان متناسب با ظرفیت اقتصاد کشور، مالیات وصول کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا