امور زیربناییراه و ساختمان

اعلام ۱۰ عامل اصلی وقوع سانحه ATR / برای اعلام گزارش تحت فشار نبودیم

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی درباره عوامل اصلی وقوع سانحه ATR گفت: ۳ مورد از عوامل موثر در وقوع سانحه هم به شرکت هواپیمایی آسمان و یک مورد هم به کمک خلبان برمی‌گردد که تمامی این موضوعات به جزییات در گزارش نهایی آمده است.

همچنین بخوانید

حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ارایه گزارش نهایی بررسی دلایل وقوع سانحه پرواز تهران- یاسوج به شرکت‌های هواپیمایی و قوه قضاییه اظهار داشت: گزارش نهایی بررسی عوامل موثر در وقوع این سانحه در جلسه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اعلام و همچنین در اختیار مسئولان قوه قضاییه قرار گرفت.

وی افزود: این گزارش در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفت تا اقدامات پیشگرانه برای جلوگیری از این سوانح و حوداث را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی به هیچ وجه در گزارشات خود مقصر را مشخص نمی‌کند و تنها عوامل موثر در وقوع سانحه را برجسته می‌سازد، گفت: در این گزارش نهایی که به زودی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد ۱۰ عامل و حلقه زنجیره‌ای منجر به این سانحه شده را مشخص کرده‌ایم و به اولویت به آنها پرداخته‌ایم.

رضایی‌فر ادامه داد: ۶ الی ۷ مورد از عوامل وقوع این سانحه به خلبان ای.تی.آر ۷۲ برمی‌گردد چراکه خلبان است که فرماندهی پرواز را در اختیار دارد و در لحظات و شرایط مختلف تصمیم آخر را می‌گیرد.

وی افزود: ۳ مورد از عوامل موثر در وقوع سانحه هم به شرکت هواپیمایی آسمان و یک مورد هم به کمک خلبان برمی‌گردد که تمامی این موضوعات به جزییات در گزارش نهایی آمده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه این گزارش به صورت ضمنی و تلویحی به تایید شرکت فرانسوی سازنده ای. تی.آر هم رسیده است، گفت: باید نسخه انگلیسی گزارش نهایی در اختیار نمیاندگان فرانسوی هم قرار بگیرد اما در مورد تعیین تک تک عوامل موثر در وقوع این سوانح با فرانسوی‌ها به تبادل نظر پرداخته‌ایم و آنها هم موافقت ضمنی خود را با این گزارش اعلام کرده‌اند.

رضایی فر با بیان اینکه گزارش نهایی طبق قوانین داخلی و بین المللی باید در اختیار ایکائو هم قرار بگیرد، ادامه داد: براساس آیین نامه‌های مصوب هیات دولت و انعکس ۱۳ ایکائو موظف هستیم گزارشات مربوط به سوانح هواپیماهای سنگین را در اختیار ایکائو قرار دهیم تا آنها بتوانند اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهند و آیین نامه‌های جدید مصوب کنند که منجر به ارتقای ایمنی صنعت هوانوردی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه بر چه اساسی مقصران این سانحه را اعلام می‌کند، تاکید کرد: همانطور که گفتم سازمان هواپیمایی هیچ وظیفه و مسئولیتی در قبال تعیین مقصر ندارد و در گزارش نهایی تنها دلایل وقوع سانحه را مشخص می‌کند حال اینکه مراجع قضایی براساس این گزارش و استفاده از کارشناسان صنعت هوانوردی نسبت به تعیین مقصران اقدام می‌کنند.

رضایی فر در خصوص استعفای مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی آسمان قبل از اعلام گزارش نهایی وقوع سانحه اظهار داشت: آقای علایی چه مدیرعامل آسمان باشد و چه نباشد باید برای عملکرد خود در دوره مدیریتش در این شرکت هواپیمایی به مراجع قضایی پاسخگو باشد.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی همچنین درباره طولانی شدن مدت زمان ارایه گزارش نهایی بررسی دلایل وقوع سانحه هواپیمای ای.تی.آر ۷۲ و انتشار اخباری مبنی بر اینکه برای عدم اعلام گزارش تحت فشار بودند،‌گفت: هیچ فشاری مبنی بر عدم ارایه گزارش نهایی وجود نداشت. طولانی شدن مدت زمان تهیه گزارش نهایی این سانحه با توجه به شرایط طبیعی بود.

وی افزود: دسترسی به سایتی که سانحه در آن رخ داد بسیار سخت بود و اوایل تیرماه پایان عملیات تجسس و نجات اعلام و اجساد تمام ۶۶ نفر مسافر تعیین DNAشد بنابراین زمان‌بر بودن تهیه و اعلام گزارش غیر طبیعی نیست.  

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،،‌ صبح آخرین روز بهمن ماه سال گذشته اعلام شد که یک فروند هواپیما از مبدا تهران به یاسوج در میانه راه از رادر حذف شده که دقایقی پس از آن سقوط و برخورد هواپیمای ای.تی.آر ۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان با کوه دنا تایید شد که این سانحه جان ۶۶ نفر از هموطنانمان را گرفت.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا