بورسبورس انرژی

زیرساخت های بازار سرمایه، آماده برای راه اندازی بورس نفت

مدیرعامل بورس انرژی از تمرکز این بازار بر روی پذیرش فرآورده‌های نفتی و به ویژه پالایشگاهی به عنوان هدف اصلی در دوره جدید خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌ تحریمی و ارزی، امسال در مسیر توسعه‌ بورس انرژی، پذیرش فرآورده‌های نفتی با تمرکز بر فراورده‌های پالایشگاهی مورد تاکید است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ضمن بیان مطلب فوق  گفت: این اقدام اکنون با پذیرش همه فرآورده‌های پالایشگاه‌های آبادان، ستاره خلیج فارس و دو فرآورده جدید پالاشگاه اراک شروع شده که در نهایت به افزایش تعداد پذیرش، رشد حجم عرضه و تقویت تعداد معاملات منتهی خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی درباره راه اندازی بورس نفت گفت: همان طور که ملی شدن صنعت نفت و بومی شدن آن در کشور به واقعیت پیوسته، تقویت بازار متشکل انرژی در کشور توسط نیروهای بومی و ساختار داخلی به واقعیت خواهد پیوست. به طور معمول برخی کشورها سعی می‌کنند، قبل از هر اقدامی، با برنامه‌ریزی و تدابیر مناسب و در یک وقت مناسب به سراغ حل مسائل کلیدی بروند، اما ما در بزنگاه تاریخی و زمان خاص به دنبال حل مسئله می‌رویم. اکنون در این بزنگاه هستیم و به نظر می‌رسد راه اندازی بورس نفت یک واقعیت است که در نهایت انجام می شود.

وی ادامه داد: طی یکسال اخیر بورس دبی Dubai Mercantile Exchange Limited (DME) در منطقه خاورمیانه میزبان عرضه نفت خام بصره عراق از طریق شرکت بازرگانی سومو بوده است. همچنین به تازگی آرامکو عربستان اعلام کرده که قیمت‌های معاملاتی بورس دبی را به عنوان مظنه‌های رقابتی در بورس آسیا انتخاب می‌کند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه بخشی از زیر ساخت‌های بورس نفت مربوط به بازار سرمایه است، گفت: به نظر می‌رسد امروزه این زیر ساخت‌ها در بازار سرمایه فراهم شده است. در حال حاضر تکنولوژی عرضه اولیه سهام شرکت‌های مختلف موجود است و در بورس انرژی نیز این ظرفیت وجود دارد.

بورس انرژی پیش رو در تامین مالی صنعت برق

حسینی ضمن اشاره به پیشرو بودن بورس انرژی در تأمین مالی صنعت برق از فراهم شدن امکان انتشار گواهی ظرفیت برای نیروگاه‌های برق کشور از طریق بورس انرژی خبر داد و گفت: به لحاظ ظرفیت سازی، ابزار گواهی ظرفیت با هدف تامین مالی صنعت برق طراحی و به لحاظ دستور العمل‌های اجرایی، مجوزها و مصوبات شورای عالی بورس و سازمان بورس را دریافت کرده است.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: وقتی بر روی ورود فعالان صنعت برق به بازار و تأمین منابع و نقدینگی برای گردش معاملات در بورس یا ارتباط با مصرف کنندگان به طور مستقیم مضیقه ایجاد می‌شود، به طور حتم بر روی تأمین مالی آنها نیز تأثیر گذار است.

اگر در چند سال گذشته وزارت نیرو تکالیف قانونی خود برای توسعه بازار برق در بورس انرژی، تقویت ورود بخش خصوصی به بازار و امکان تأمین مالی برای ساخت نیروگاه ها از طریق بازار سرمایه را جدی‌تر می‌گرفت، به طور حتم این روزها بحث‌های پیرامون قطعی برق وجود نداشت.

به گفته وی دولت از سرمایه‌گذاری مستقیم به طور کل منع شده و تنها راه باقی مانده در این مسیر، کمک و حمایت از بخش خصوصی است و باید از آنها خواست تا در ساخت نیروگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: هم اکنون گواهی ظرفیت ماهشهر، اولین نیروگاه برق دولتی در بورس انرژی پذیرش شده ، اما میزان انتشار گواهی باید از سوی متقاضی اعلام شود. این نیروگاه دولتی از مجموعه شرکت‌های متعلق به هلدینگ مادر تخصصی برق حرارتی است که علاقه‌مندی بسیاری برای ورود به بورس انرژی دارد.

وی ادامه داد: اگر در گذشته از سازوکارهای بازار برای تعیین قیمت، فعال کردن بخش خصوصی و صادرات برق حمایت می‌شد، به طور حتم مشکلات امروز در حوزه برق وجود نداشت.

مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر تداوم توسعه و پیشرفت بورس انرژی، به معاملات روزانه ۶۰ میلیارد تومانی در این بازار و گرایش بخش‌های دولتی به سمت این بازار سخن گفت و افزود: پالایشگاه آبادان یک واحد دولتی است، اما با استراتژی که تبیین شده در حال عرضه به دنبال عرضه کالا در بورس انرژی است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا