بورسفرابورس

رشد بیش از ۱۰ درصدی آیفکس از ابتدای سال

در هفته‌ای که گذشت در مجموع دو بازار اول و دوم فرابورس ایران ۷۳۸ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال و در بازار بدهی فرابورس ۳۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش۷ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال دست‌به‌دست شد. همچنین عرضه اولیه سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان در بازار دوم فرابورس مهم‌ترین رویداد این هفته به شمار می‌آید.

در هفته منتهی به ۲۹ تیر‌ماه ۹۷ فرابورس ایران شاهد معامله یک هزار و ۳۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال بود که این میزان از داد‌و‌ستد‌ها در ۴۴۸ هزار نوبت معاملاتی صورت گرفت که به ترتیب به معنی افزایش ۲۸ درصدی، کاهش ۱۸ درصدی و افزایش ۳۷ درصدی این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزش معاملات در بازار‌های نُه‌گانه فرابورس هفته معاملاتی را در کمترین میزان خود در هفته یعنی ۱۵۹ میلیارد تومان آغاز کرد و روز سه‌شنبه ۲۶ تیر‌ماه به بیشینه خود یعنی ۲۷۴ میلیارد تومان رسید؛ در سمت دیگر نیز متغیر حجم معاملات با طی کردن روندی تقریبا نزولی، حداکثر میزانی را که در ۵ روز معاملاتی هفته قبل به ثبت رساند رقم ۳۲۹ میلیون ورقه بهادار بود. شاخص کل فرابورس نیز با ۱.۲ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین در آخرین روز کاری هفته منتهی به ۲۹ تیرماه در ارتفاع ۱۲۱۰ واحدی ایستاد.

نگاهی به معاملات سهام به ترتیب در بازارهای اول، دوم و سه تابلو پایه حاکی از معامله ۲۷۱ ،۴۶۷ و ۵۳۷ میلیون سهم به ارزش ۵۵۳، یک هزار و ۳۷۳، و ۶۲۶ میلیارد ریال است که بازار اول رشد ۱۴ درصدی حجم و رشد ۱۵ درصدی ارزش معاملات را در پنج روز معاملاتی هفته گذشته تجربه کرده است.

از طرف دیگر، در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس (متشکل از اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن) در هفته‌ای که سپری شد تعداد ۳۴ میلیون ورقه به ارزش ۷ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال جا‌به‌جا شد که صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با رقم زدن حجم معاملاتی به میزان ۲۶ میلیون ورقه معادل ۷۶ درصد از حجم معاملات بازار ابزارهای نوین مالی و اوراق بدهی با ارزش معاملاتی به میزان ۶ هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال معادل ۹۰ درصد از ارزش معاملات این بازار را در اختیار گرفتند. تابلو تسهیلات مسکن نیز در این هفته میزبان نقل‌و‌انتقال ۴۲۰ هزار ورقه به ارزش ۲۹۰ میلیارد ریال بود که این به معنی افزایش ۲۴ درصدی در حجم و رشد ۲۳ درصدی ارزش معاملاتی این ابزار نسبت به هفته گذشته است.

در نهایت، در هفته‌ای که عرضه اولیه ۳۵ میلیون سهم از مجموع سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان در نماد «زقیام» و کشف قیمت ۲۳۶۹ ریالی آن از جمله مهم‌ترین رویداد‌های هفته به شمار می‌رفت، ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس ایران به ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد رسید که گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان ۴۹۷ میلیارد ریال ۲۱ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گروه‌های فلزات اساسی و زراعت و خدمات وابسته نیز به ترتیب ۱۲ و ۹ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا