بانک و بیمهطلا و ارز

دلار بازار ثانویه، گران‌تر از بازار آزاد؟!

توافقی بودن تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه باعث شده تا قیمت‌ها روزانه برای عموم فعالان اقتصادی اعلام نشود اما در برخی از روزها نرخ‌ها در بازار ثانویه بالاتر از بازار غیر رسمی ثبت می‌شود، موضوعی که ضرورت توجه مسئولان بانک مرکزی را می‌طلبد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ اگرچه قبل از مشخص شدن سازو کار بازار ثانویه قرار بود نرخ آن از بازار آزاد کمتر اما از دلار دولتی بیشتر باشد تا باعث افزایش رغبت صادرکنندگان برای عرضه ارز خود به واردکنندگان شود، اما بعد از راه افتادن این بازار به صورت رسمی قیمت‌ها آنطور که پیش بینی می‌شد نبود.

بر این اساس با توجه به نامشخص بودن نرخ این بازار به صورت روزمره برای مردم، برخی اظهار کرده‌اند که در برخی از روزها نرخ توافقی حتی به بیش از نرخ بازار آزاد رسیده است.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین در این باره توضیح داد: اگر چه ما هنوز به نرخ این بازار دسترسی نداشته ایم اما بنابر شنیده‌ها نرخ تا کنون بین ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان متغیر بوده است.

وی اظهار کرد: با توجه به این که تعیین نرخ در این بازار به صورت توافقی صورت می‌گیرد بنابراین الزامی ندارد که قیمت آن نسبت به نرخ بازار آزاد کم‌تر باشد.

وی با بیان این‌که بازار ثانویه سایه به سایه بازار غیررسمی حرکت می‌کند، تصریح کرد: با افزایش عرضه ارز صادراتی در این بازار، نرخ کاهش پیدا می‌کند و بالعکس اما باید به این نکته توجه داشت که ارز صادراتی که قرار است در این بازار عرضه شود بالغ بر ۱۰میلیارد دلار و تقاضایی که برای آن وجود دارد حدود ۵.۵ میلیارد دلار است بنابراین عرضه و تقاضا بعد از مدتی نرخ را تعیین خواهد کرد.

لاهوتی در پایان در خصوص دخالت دولت در تعیین نرخ این بازار بیان کرد: از برنامه دولت اطلاع کافی ندارم اما با توجه به این که تنها ۲۰ درصد از صادرکنندگان ارز خود را به این بازار عرضه خواهند کرد، گمان نمی‌کنم دولت در تعیین نرخ ورود پیدا کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا