ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

وزارت ارتباطات به تکالیف قانونی خود عمل کرد

تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تکالیف قانونی خود در قبال این پیام‌رسان‌ها عمل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی روزهای گذشته جنجال‌هایی بر سر این موضوع که نسخه‌های غیررسمی تلگرام از جمله هاتگرام و طلاگرام که درواقع نسخه‌های ایرانی‌شده‌ی تلگرام هستند، شکل گرفت، به طوری که برخی مسوولان انگشت اتهام به سمت وزارت ارتباطات گرفته و تاکید کردند که سرورهای این دو پیام‌رسان در ساختمان وزارت ICT واقع شده و درنتیجه با امکانات وزارت ارتباطات، دسترسی کاربران ایرانی به شبکه اجتماعی فیلترشده «تلگرام» فراهم شده است.

کار تا جایی پیش رفت که وزیر ارتباطات به این اظهارات پاسخ داده و از رسانه‌ها خواست با بررسی این موضوع، صحت نداشتن آن را روشن کنند و در همین راستا تعدادی از خبرنگاران و عکاسان برای بازدید در این ساختمان حضور یافتند و جلسه‌ای برای رفع این شبهه که در طبقه نهم سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام وجود دارد یا خیر، برگزار شد و نتیجه این شد که در طبقه ۹ ساختمان میدان امام خمینی(ره) شرکت ارتباطات زیرساخت، تجهیزات، سالن بهره‌برداری و نگه‌داری و قسمت اداری از منتهی الیه شرقی تا غربی طبقه وجود دارند که امکان نگه‌داری سرور نیست. در طبقات دیگر هم امور استان‌ها و آموزش است و اساسا کل ساختمان مربوط به تجهیزات زیرساختی ارتباطات کشور است و از نظر فنی نمی‌توان در این طبقات سرور نگه‌داری کرد.

همچنین بخوانید

اما دلایلی که از سوی گله‌کنندکان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره مطرح می‌شد، چه بود؟ آن‌ها درواقع بر این عقیده بوده و هستند که این وزارتخانه باید یک سری حمایت‌های زیرساختی را برای تقویت زیرساخت‌ها و امکانات باید در اختیار شبکه‌ها و پیام‌رسان داخلی قرار می‌داده که اینگونه نشد، همچنین قرار بوده به شبکه های بومی یک سری کمک‌های مالی و بیشتر حمایت معنوی شود و آن‌ها را به عنوان شبکه ملی ببینند.

همه این موارد در حالی مطرح شده که بارها از سوی مسوولان وزارت ارتباطات، کمک‌هایی که در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی انجام گرفته است از جمله اختصاص تسهیلات و در اختیار قرار دادن سرور و رک اعلام شده و امروز هم تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی (بیسفون، ایتا، سروش و گپ) در بیانیه‌ای که درباره حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صادر کرده و در اختیار ایسنا قرار دادند بر این حمایتها صحه گذاشتند.متن این بیانیه به شرح زیر است:

“با تصمیم کشور مبنی بر رفع انحصار از پیام‌رسان‌های خارجی و جلوگیری از خروج اطلاعات کاربران فضای مجازی از کشور، پیام‌رسان‌های داخلی در جهت تقویت زیرساخت‌ها و ارائه خدمات هرچه بهتر به کاربران تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دادند.

در این مسیر وزارت ارتباطات با انجام تکالیف قانونی خود (مندرج در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی) در قبال پیام رسان‌ها، با پیام‌رسان‌های داخلی همراهی مطلوب و صمیمانه‌ای داشته است و با ارائه وام و امکانات تخصصی، در فرآیند شتاب‌گیری این صنعت دانش‌بنیان، کمک ارزشمندی نموده است که بر خود لازم می‌دانیم از وزارت ارتباطات قدرانی و تشکر کنیم.

با این همراهی وزارت ارتباطات، جریان مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی پس از خروج کانال پرمخاطب تلگرام سرعت گرفت و با انسداد تلگرام، روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پیام‌رسان‌های داخلی ثبت نام می‌کردند. متاسفانه این مهاجرت با ظهور دو پوسته غیر رسمی تلگرام که مجهز به فیلترشکن داخلی بودند، به شدت آسیب دید. در این زمینه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها بر این موضوع که اجازه فعالیت این دو پوسته تلگرام (که مانع رشد پیام‌رسان‌های ایرانی شده اند) در حوزه اختیار وزارت متبوع نمی‌باشد و این وزارت هیچ امکان رایگان و ویژه‌ای در اختیار این پوسته‌های تلگرام قرار نداده است، تاکید کرده اند.

البته اجرا نشدن کامل تکالیف سایر دستگاه‌ها در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد پیام‌رسان‌های داخلی همچون ارائه خدمات پرداخت از طرف بانک مرکزی، جوسازی برخی نمایندگان مجلس در مورد پیام‌رسان‌های ایرانی و عدم مهاجرت جدی دستگاه‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی نیز مانع رشد سریع پیام‌رسان‌های داخلی شده است.

اکنون که پیام‌رسان‌های داخلی توانمندی و ظرفیت برای پوشش نیاز کشور و فراتر از آن را فراهم کرده‌اند، امید است که دستگاه‌های ذیربط و نهادهای حاکمیتی بسیار شفاف سیاست کشور درباره حضور و یا عدم حضور تلگرام و پوسته‌های غیرسمی (هاتگرام و طلگرام طلایی) را مشخص کنند. به نظر می‌رسد وجه المصالحه قراردادن موضوع پیام‌رسان‌های داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانش‌بنیان می‌گردد و باید از آن پرهیز شود”.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا