بورسبورس اوراق

شاخص های بورس سبزپوش به تعطیلات رفتند

در داد و ستدهای آخرین چهارشنبه تیرماه نماگر بورس توانست کانال ۱۰۸ هزار واحدی را بازپس بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در بازار امروز همه هفت شاخص بورس صعودی بودند. شاخص کل در پایان معاملات امروز با رشد ۳۴۶ واحدی در عدد ۱۰۸ هزار و ۱۲۷ واحد به استقبال اولین هفته تیر ماه رفت.

شاخص هم وزن نیز امروز ۳۲ واحد بالا رفت. شاخص های بازار اول و دوم به ترتیب ۱۰۳ و یک هزار و ۸۹ واحد رشد کردند.

معاملات مثبت نماد شرکت های پتروشیمی پارس، گل گهر، چادرملو، سرمایه گذاری معادن فلزات و سایپا بیشترین تاثیر را در رشد قیمت سهم داشتند. اما دو نماد ملی مس و ایران خوردو امروز با بیشترین افت قیمت مانع رشد بیشتر نماگر بورس شدند.

سرمایه گذاران امروز بیش از ۶۴۵ میلیون برگه سهم، حق تقدم وسایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از سه هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال بود و در ۹۱ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. حجم معاملات امروز نسبت به روز گذشته ۶۰ درصد و ارزش معاملات ۱۵ درصد کاهش یافت.

سایپا با جابه جایی ۳۱۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی پارس با معاملاتی به ارزش دو هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

پتروشیمی پارس، سایپا، سایپا آذین و چادرملو امروز با رشد قیمت پر بیننده ترین نمادهای بورسی بودند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت های کمک فنر ایندامین، سایپا آذین، سبحان دارو، صنایع ریخته گری ایران، فنرسازی زر و قند شیرین خراسان بود.

در مقابل نماد شرکت های صنایع شیمیایی سینا، موتورسازان تراکتورسازی ایران، درخشان تهران، ریخته گری تراکتورسازی ایران، توسعه معادن روی و لیزینگ صنعت و معدن با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید سهام کربن ایران، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق صکوک سایپا، سهام پتروشیمی پارس، اوراق صکوک مخابرات، سهام پتروشیمی پارس و داروسازی اکسیر بیشترین تقاضا و سنگین ترین صف ها را ثبت کردند.

این در حالی بود که در سوی دیگر بازار اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل گهر، سهام بانک سینا و پتروشیمی شیراز با بیشترین عرضه ها و طولانی ترین صف های فروش به کار خود پایان دادند.

حجم تقاضای خرید در  نمادهای برتر بالغ بر ۱۵ میلیون برگه بود اما دوسهم بانک سینا و پتروشیمی شیراز بیش از ۲۲ میلیون سهم صف فروش داشتند.

عملکرد صنایع بورسی نشان می دهد برترین گروه های صنعت با بیشترین ارزش معاملات، گروه های شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی بودند.

همچنین شاخص های صنایع محصولات فلزی، ذغال سنگ، کانه فلزی، شیمیایی و قند و شکر با بیشترین رشد مواجه شدند که نشان دهنده رشد قیمت سهام شرکت های این گروه بود. این در حالی بود که شاخص صنعت محصولات چوبی و شاخص صنعت سایر مالی امروز بیشترین کاهش را داشتند که از معاملات منفی نمادهای این دو گروه حکایت دارد.

بررسی روند حرکتی سهام در بازار نشان می دهد که گروه خودرو طبق پیش بینی ها با افزایش عرضه مواجه شد. تا جایی که برخی نمادهای این گروه باکاهش قیمت به کار خود پایان دادند. در این گروه ایران خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کرد. این در حالی بود که نمادهای خاذین، خزر، خریخت، خفنر و خپویش با صف خرید در بازار جلب توجه می کردند.

گروه فلزی نیز با معاملاتی کم حجم و متعادل به کار خود پایان داد.

در گروه پتروشیمی ها نیز نماد پارس شاهد داد و ستد هیجانی و عرضه های سنگین حقیقی ها بود که با حمایت حقوقی های بازار مواجه شد.

پارس امروز در سقف پنج درصدی بازگشایی و به دنبال آن دامنه نوسان مجاز این سهم برای معاملات امروز حذف شد. این نماد در پایان معاملات امروز آماده برگزاری مجمع عادی سالیانه می‌شود و در ابتدای هفته آینده در چرخه معاملات نخواهد بود. در این بین خبر حذف دامنه نوسان ۲۰ درصد برای سهام تازه عرضه‌ شده بورس با بازگشایی «پارس» همزمان شد.

فملی و فارس که در ساعت نخست داد و ستدهای امروز  از جمله نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل بودند در مقابل فشار عرضه‌ها تاب نیاوردند و به محدوده منفی وارد شدند، البته در هر دو نماد نقش حمایتی سهامداران حقوقی مشهود است.

در رابطه با معاملات فملی افت شدید قیمت مس در بازارهای جهانی عامل اساسی روند نزولی روزهای اخیر بوده است. روند افت قیمت مس در بازار فلزات لندن امروز نیز ادامه داشت و این محصول در سطح ۶۱۱۰ دلار به ازای هر تن معامله شد.

در پایان معاملات امروز بورس بررسی تغییر مالکیت ها نشان می دهد که حقوقی های بازار بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان برگه سهام را خریداری کردند. همچنین بیشترین حجم خرید این گروه در نماد پارس بود. اما حقیقی های بازار امروز بیشترین حجم خرید را در نماد سایپا آذین داشتند.

در پایان معاملات آخرین چهارشنبه تیر ماه بازدهی شاخص بورس به حدود ۱۲ درصد و بازدهی این متغیر در یک سال گذشته  (از ۲۷ تیر ۹۶) به بیش از ۳۵ درصد رسید.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا