بانک و بیمهطلا و ارز

راهکار کاهش و تثبیت نرخ ارز چیست؟

نوزدهمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با موضوع : «ارائه راهکار جهت کاهش و تثبیت نرخ ارز» برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ابتدای جلسه، محمد صادق مشایخ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: بحرانهای اقتصادی کشور شامل حال همه می شود و همه بر این موضوع واقفند.یکی از دلایل بروز بحران اقتصادی، نترسیدن از عدم اجرای قانون و عدول از قوانین است.

وی افزود: دور زدن قوانین اقتصادی کشور، منجر به زایش داعش اقتصادی کشور شده است و داعشیان اقتصادی کشور، مسبب توسعه فقر در کشور، تشدید اختلاف طبقاتی و ایجاد آپارتاید اجتماعی شده اند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: در حال حاضر اختلاف بسیار زیاد نرخ ارز آزاد و رسمی، فاجعه اقتصادی را در کشور رقم زده است و این مساله باعث سوء استفاده رانت خواران و مافیاهای اقتصادی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به آنکه اعلام شده، ارز هر وارد کننده کالا را پنج صادرکننده تامین کند، این خود منجر به سوء استفاده برخی صادر کنندگان شده است .یعنی صادرکننده خاطی، مبلغ ارز را به نرخ رسمی به وارد کننده می فروشد، اما می گوید، ما به التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز را متقاضی ارز به حساب بانکی خارج از کشور صادر کننده واریز نماید.

مشایـخ

محمد صادق مشایخ گفت: باید دلار آزاد شود تا ثبات در بازار ارز، حاکم شود.نباید ارز، امنیتی شود.اگر می خواهیم نرخ ارز کاهش یابد، باید شرایط جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم کنیم. اگر اشاره به تحریمهای آمریکاست، باید دانست در حال حاضر ایرانیان مقیم خارج، بالغ بر سه تریلیون دلار سرمایه در اختیار دارند که می توانیم با ایجاد مشوقهای سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات متعدد، با بازگشت سرمایه داران ایرانی و جذب سرمایه های آنان در تولید و صنایع داخلی و پروژه های عمرانی، علاوه بر خنثی کردن آثار تحریمها و ایجاد رونق اقتصادی، شاهد کاهش سریع نرخ ارز باشیم.

سیدمحمد هاشمی گفت: در حال حاضر متاسفانه قانون برای ضعفا اجرا می شود و اغنیا حاکم بر قانون اند.

مشاور اسبق وزیر نفت افزود: بحث تثبیت نرخ ارز به مطلوبیت ارز بر می گردد.در حال حاضر مطلوبیت ارز در خروج آن از کشور واقع شده است، در صورتی که باید این جریان غلط، معکوس گردد تا شاهد کاهش نرخ ارز شویم.جهت نیل به این هدف، تجار و مدیران صنعت توریسم باید وارد شوند، تا شاهد تحول ارزی و اقتصادی بشویم.

وی ادامه داد: باید واردات ارز به کشور را بصورت سرمایه گذاری در صنعت، تجارت و توریسم رواج دهیم.

شهریار عامری گفت: متاسفانه نظام بانکی ما، نظام بانکی تعریف شده جهانی نیست.بورس کشور تخصص محور و متناسب با استانداردهای جهانی نیست.

مشایـخ

استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: گزارشات مالی بورس و شرکتها می بایست مطابق با سیستم جهانی، سه ماه یکبار باشد.

مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ادامه داد: یکی از مشکلات اقتصادی ما وجود پوپولیسم است و مشکل دیگر اینست که بیشتر مردم را بجای ترغیب به کار مفید و مضاعف، طلبکار کرده ایم.

وی در خاتمه گفت: باید شفافیت در سیستم اقتصادی کشور حاکم بشود، تا کلیه نقل و انتقالات ارزی کشور قانونمند و منطقی صورت گیرد، در چنین شرایطی کاهش و تثبیت نرخ ارز را شاهد خواهیم بود.

غلامعلی ریاحی گفت: باید به صنعت توریسم در کشور بها داده شود و در این راستا باید با تعامل مشکلات دیپلماتیک بین المللی کشور را مرتفع کرد.

مشاور حقوقی اسبق دادستان کل کشور افزود: متاسفانه مشکلات اقتصادی ما ریشه در سیاستمان دارد، فلذا جهت رفع معضلات اقتصادی، ابتدا باید بر حل مشکلات سیاسی کشورمان فائق آییم.

سادینا آبائی گفت: متاسفانه از بخش خصوصی، بازرگان و کار آفرین حمایت نمی شود. به همین دلیل خارجیها به بازرگانان و بخش خصوصی کشور اعتماد نمی کنند.

مشایـخ

رئیس شورای روابط تجاری ایران و اوکراین افزود: مهمترین موانع تجاری کشور بهره بانکی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات است، بنابراین جهت رونق فضای کسب و کار و تثبیت و کاهش نرخ ارز، ابتدا باید مشکلات و موانع مذکور مرتفع گردند.

حسین ابوئی مهریزی گفت: متاسفانه کلیه معاملات خارجی ما را آمریکا تحریم کرده است، سوئیفت به ما اخطار پنج ماهه داده است.لذا در شرایط جنگ اقتصادی کنونی، باید از منافع ملت و کشور با مدیریت مطلوب صیانت کنیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی بانکی و دلار آزاد ۸۰۰۰ تومانی ایجاد فساد کرده است.لذا باید با مدیریت سیستماتیک بانکی فاصله نرخ ارز رسمی و آزاد بسرعت کاهش یابد.

سید جلال ساداتیان گفت: باید با شفاف سازی اقتصادی بر معضلات اقتصادی فائق آییم.باید عرصه را برای فعالیت بیش از پیش بخش خصوصی باز نمود.

مشایـخ

سیده فاطمه حسینی گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از کلیه مسوولان ارشد اقتصادی کشور از جمله رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارائی و معاون اقتصادی رئیس جمهور، جهت رسیدگی فوری به وضعیت نرخ ارز دعوت شد، جلسات پیاپی پرسش و پاسخ برقرار شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه بدنه کارشناسی بانک مرکزی در سالهای اخیر تضعیف شده است، فلذا جهت دریافت راهکارهای راهبردی از بانک مرکزی، با زمان زیادی حتی تا سه ماه مواجه می شویم.

مشایـخ

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه ایده جدید و ویژه ای را در مباحث اقتصادی از بدنه اقتصادی دولت دریافت نمی کنیم.لازم است ابتدا مشکلات بین مسوولین اقتصادی دولت مرتفع گردد تا شاهد دریافت راهکارهای عملیاتی مطلوب و همسو باشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید هر چه سریعتر به ترمیم تیم اقتصادی اش بپردازد و تیمی همسو و منسجم جایگزین نماید تا با افزایش اعتماد مردم مواجه شود و با مدیریت شفاف و منسجم به کاهش و تثبیت نرخ ارز بپردازد.

مشایـخ

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا