ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربناییکسب و کار

«ای‌نتورک» یک استارت‌آپ موفق ایرانی فیلتر شد

مدیرعامل سرویس ای‌نتورک خبر از فیلتر شدن این سرویس تبلیغات آنلاین ایرانی را داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ای‌نتورک، یک سرویس تبلیغات آنلاین متعلق به شرکت دانش‌بنیان «کسب و کارهای نوپای خاور زمین» است که در سال ۸۹ از طریق نمایش تبلیغات بنری در سایت‌های مختلف شروع به فعالیت نمود و علاوه بر راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین، برای بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های مختلف منبع درآمدی بود؛ اکنون خبر می‌رسد در ساعات پایانی روز گذشته این سرویس بدون اخطار قبلی فیلتر و سایت این مجموعه از دسترس خارج شده است.

شایان شلیله، مدیر ای‌نتورک اعلام کرده که این سایت فیلتر شده است. علت فیلتر شدن‌ای نتورک که در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می‌کند، هنوز مشخص نیست. ‏این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این سرویس حتی با کمک فیلترشکن نیز در دسترس نیست.

همچنین بخوانید

فیلتر شدن‌ای نتورک مشکلاتی را برای بقیه سایت‌ها هم ایجاد کرده است. بسیاری از سایت‌های فارسی برای کسب درآمد خود از این سرویس استفاده می‌کنند و اکنون که این سایت با مشکل روبه رو شده، کاربران با ورود به سایت‌های نمایش دهنده تبلیغات صفحه سایت ساماندهی را مشاهده می‌کنند.

اکانت توییتری آی‌نتورک در این خصوص اعلام کرده، چون برخی از سرور‌های ای‌نتورک در داخل ایران هستند، بعد از فیلتر شدن سایت حتی با نرم‌افزار‌های فیلترشکن نیز این سرویس در دسترس نیست.

در همین خصوص فعالان برجسته اکوسیستم استارت‌آپی کشور در رسانه‌های مختلف به این اتفاق عجیب واکنش نشان دادند.

پیش از این نیز برخی استارت‌آپ‌های موفق مثل جابینجا به بهانه نداشتن مجوز، فیلتر شد که البته بعد از واکنش‌ رسانه‌ها و پیگیری‌ها در این زمینه، این سایت برای کاربران در دسترس قرار گرفت.
حالا این اتفاق برای ای‌نتورک هم تکرار شده است. یک کسب و کار موفق با تهدید جدی برای ادامه حیاتش روبروست.

مدیرعامل Anetwork در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که احتمالاً درخواست فیلترینگ از سوی وزارت ارشاد مطرح شده است.

شلیله در همین رابطه می‌گوید: «متاسفانه احتمال می‌دهیم که این فیلترینگ از سمت وزارت ارشاد باشد. متوجه شده‌ایم که ظاهراً چند هفته پیش جلسه‌ای وجود داشته که در آن گفته‌اند می‌خواهند سایت‌هایی که در حوزه تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کنند را فیلتر کنند. به همین دلیل تصور می‌کنیم که همین فیلترینگ از طرف وزارت ارشاد باشد.»

مدیرعامل ای‌نتورک البته دخالت وزارت ارشاد در فیلترینگ را قطعی نمی‌داند و به نامشخص بودن منبع فیلترینگ در زمان‌های اینچنینی اشاره می‌کند. شلیله می‌گوید که در شرایط پس از فیلتر، کسب‌وکار با ابهام ملزم است تا همه گزینه‌ها را بررسی کند و خودش حدس بزند که سرمنشا فیلترینگ از کجا بوده. با این حال ای‌نتورک هنوز از ارشاد هم پاسخی قطعی دریافت نکرده است.

اما ارتباط وزارت ارشاد با یک سرویس تبلیغات آنلاین چیست و چرا باید درخواست فیلتر چنین کسب‌وکاری را داشته باشد؟ شایان شلیله در پاسخ به این پرسش دیجیاتو می‌گوید: «نداشتن مجوز کانون تبلیغاتی، که اصلاً ارتباطی با کسب‌وکارهای آنلاین ندارد. این مجوز برای شرکت‌هایی صادر می‌شود که کاتالوگ چاپ می‌کنند و در مجموع تبلیغات چاپی – فیزیکی دارند. جالب است که حتی اگر شما می‌خواستید به عنوان یک کسب‌وکار آنلاین از آنها مجوز بگیرید، مجوزی داده نمی‌شد. اما ظاهراً متناسب با همین موضوع، گفته‌اند که کسب‌وکارهای تبلیغاتی باید فیلتر شوند که البته هنوز پاسخی رسمی به ما نداده‌اند.»

فیلترینگ ای‌نتورک به گونه‌ای بوده است که کاربران خارج از کشور نیز گزارش داده‌اند به این سایت دسترسی ندارند و حتی در داخل نیز نمی‌توان با ابزار تغییر دهنده IP به آن دسترسی داشت. شلیله در خصوص چرایی این موضوع به دیجیاتو گفت: «این به دلیل شبکه زیرساخت ملی است. بخشی از سرورهای ما داخل ایران است و متاسفانه استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که از سرورهای داخل ایران استفاده می‌کنند، در صورت فیلتر شدن، در تمام دنیا فیلتر می‌شوند.»

اگرچه قطعی بودن دخالت وزارت ارشاد در فیلترینگ این کسب‌وکار اینترنتی در داخل و خارج از ایران هنوز قطعی نیست اما نکته قابل توجه، قطع دسترسی بدون اخطار قبلی بوده است.

این در حالیست که وزیر ارتباطات در ۲۷ دی ماه یک خبر خوب به استارتاپ‌ها داد و از تشکیل کمیته‌ای ویژه در هیات دولت برای مقابله با فیلترینگ استارتاپ‌ها گفت؛ کمیته‌ای که به گفته «جعفر محمدی» پیشنهاد تشکیل آن، از سوی کمیسیون تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به دست وزیر رسیده بود.

ممد جواد آذری جهرمی در همین رابطه گفته بود: «تصمیمی در دولت داشتیم مبنی بر اینکه هر نوع شکایتی که بدنه دولت از کسب‌وکارهای نوپا دارد، قبل از طرح در مراجع قضایی، موضوع در کمیته‌ای متشکل از معاونت حقوقی رییس جمهور، وزارت ارتباطات و وزارت کار و معاونت علمی و فناوری بررسی شود.»

 

منبع
اختصاصی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا