اقتصاد کلانویدئو

پاسخ مدیرعامل شستا به نقش این هدلینگ در بهم ریختن بازار + فیلم

مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) با حضور در برنامه «حالا خورشید» شبکه ۳ به صحبت‌های مطرح شده در این برنامه از سوی دکتر زنگنه استاد اقتصاد، واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، لطفی با بیان اینکه ۱۵ سال سابق کار در صنایع کشور دارد، در مورد تعداد شرکت‌های شستا، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی ۲۷۴ شرکت دارد که ۹۵ عدد از این شرکت‌ها در قالب رد دین به آن واگذار شده است. ما ۵۶ شرکت احداث کردیم و از این عددی که ذکر کردم، ۱۱۶ شرکت را خریداری کردیم.

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که سازمان تامین اجتماعی از دولت بدهکار است و قرار شده که دولت قسمتی از بدهی تامین اجتماعی را که بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، در قالب تهاتر بدهی از طریق بانک مرکزی پرداخت کند.لطفی افزود: سازمان تامین اجتماعی ماهانه ۸۰ هزار میلیارد تومان و سالیانه ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بازنشستگان مستمری می‌پردازد. این حجم از مستمری پردازی را نگاه کنید با این همه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی جزو صندوق‌هایی است که زیان‌ده نیست.لطفی با بیان اینکه ذخایر صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی بین‌النسلی است، گفت: بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگان و بیمه شدگان کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و اینکه در عملکرد بخش اقتصادی سازمان تامین اجتماعی شبهه ایجاد می‌کنند، درست نیست؛ چراکه جمعیت بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی وسیع است و به منظور حفظ ارزش منابع بین‌النسلی که آنها در صندوق سازمان تامین اجتماعی  سرمایه‌گذاری می‌کنند باید به نحوی درست ارزش سرمایه‌های آنها را حفظ کند.وی در پاسخ به رضا رشیدپور مجری این برنامه که گفت شاید وسعت فعالیت‌های اقتصادی شستا شبهه برانگیز باشد، گفت: همانطور که گفتم من به شفافیت معتقد هستم، اما باید بگویم که سهم ما از بازار سرمایه چیزی در حدود هشت درصد است.لطفی گفت: قیمت تمام شده شستا ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که دارایی‌های ما بالغ بر ۳۷ تا ۳۸ هزار میلیارد تومان است.وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ شرکت‌ها به ما واگذار شدند. ما خودمان یک شرکت خصوصی هستیم. باید بگویم که در این واگذاری‌ها زنجیره تامین در کنار بنگاه‌های اقتصادی به ما داده نشد؛ برای مثال ذوب آهن را به ما واگذار کردند، اما ما یک معدن آهن هم نداریم و ناگزیر از درخواست آهن از معادن متعدد هستیم. ما زیرمجموعه تامین اجتماعی و وزارت کار محسوب می‌شویم که این موجب وابستگی به دولت می‌شود اما یک ریال هم اعتبار دریافت نمی‌کنیم. تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی سود داده‌ایم بخشی از کسری‌های تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگان را ما تامین می‌کنیم. سالیانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان سود تسهیلات دریافتی ما است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اعتقاد دارم که رسانه‌ها باید منصفانه با قضایا برخورد کنند. در زمینه لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی که بانک مرکزی آن را انتشار داد، نام شرکت ما یعنی شرکت بین‌المللی بازرگانی ما هم ذکر شده بود. در آن لیست گفته شده بود که ۳۶۶ هزار یورو از سوی ما ارز دریافت شده است. منتهی تاریخ آن اشتباه است.

وی توضیح داد: در تاریخ ۲۳ مرداد ۹۶ ما ثبت سفارش برای واردات تلفن همراه داشتیم. این رقم ۳۶۶ هزار یورو مربوط به آن زمان است. همه مجوزهای قانونی را هم گرفتیم. در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۶ این ثبت پایان یافت و ابلاغ شد. متعاقبا واردات انجام شد. در ۲۳ بهمن ۹۶ کل اعتبار ثبت سفارش ما پایان یافت. بنابراین حضور ما در این لیست برای مرداد ۹۶ است.

لطفی گفت: ما اکنون به دنبال این هستیم که مجمع شستا را از طریق پارلمان‌های کارگری در آینده برنامه‌ریزی کنیم. زمان ورود من ۸۰ درصد افرادی را که استفاده و جایگزین کردیم همان افراد مجموعه بودند و هیچ کدام نیز سفارشی نیستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: در مجموعه شرکت‌هایمان یک دلار و یک سکه خریداری نکرده‌ایم، در چند بانک تجارت ملت و کارآفرین هم سهم داریم که بخش عمده آن به اعتبار سرمایه گذاری بود.

وی ادامه داد: من به عنوان یک فعال اقتصادی که عضو اتاق تهران هستم، امروز جایی مطالعه می‌کردم که روزی ۱۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی سرمایه ما اضافه می‌شود اما چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا هر روز از ارزش پول مردم کم می ‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه قوانین حاکم بر نظام بانکی و پول و اعتبار وجود دارد، گفت: ما این سهام را با رد بر دین داریم. من چرا باید از امکانی که در بانک وجود دارد و می‌توانم با آن امکانات خود را نوسازی کنم، استفاده نکنم؟ این که گفته می‌شود تلاطم‌ها بر عهده بانک و شستا است، تکذیب می‌کنم. هر تهمتی باید مستندات داشته باشد.

مدیرعامل شستا در پاسخ به اینکه چون هشت درصد از اقتصاد کشور در دست شستا است، باید عملکرد این بخش بیش از این‌ها موثر می‌بود، گفت: در کشور بنگاه‌های فراوانی را داریم و می‌توانیم عملکرد آنها را با عملکرد بنگاه شستا مقایسه کنیم. من حتی می‌توانم نمودار بهره‌وری کارکنان شستا را بیاورم و شما ملاحظه کنید.

لطفی افزود: وقتی ۳۳ درصد صنعت سیمان کشور در اختیار شستاست، باید رکودی که در این صنعت وجود دارد را ببینید. همین حالا بنگاه‌های تولید سیمان با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. مستحضر هستید که ۴۰ شرکت سیمان کشور در سال ۹۴ تعطیل شدند.

مدیرعامل شستا ادامه داد: من معتقد به شفاف‌سازی هستم و دستگاه‌های نظارتی باید بیایند و بر شستا نظارت کنند چنانکه این کار همین حالا هم در حال انجام است. من به عنوان مدیرعامل شستا نباید در مورد افزایش نقدینگی مورد پرسش قرار گیرم، همین حال ۸۰ درصد از دارایی‌های شستا در بورس است. در نظر داشته باشید که آقای ربیعی به عنوان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی منشور ۹ ماده‌ای شفافیت را به ما ابلاغ کرده است و ما براساس آن عملکرد خود را تنظیم می‌کنیم.

منبع
اختصاصی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا