انرژی

ضرورت بازنگری در احداث سدهای بدون کارشناسی و کارآیی لازم در کردستان

استاد اقتصاد دانشگاه کردستان گفت: لازم است یک بازنگری کلی صورت گیرد و عدم اقتصادی بودن طرح‌ها و سدهای استان بررسی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «حامد قادرزاده» امروز در نشست مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تخصیص آب وزرات نیرو و هیئت همراه در خصوص نحوه و میزان تخصیص آب‌های استان کردستان که در اتاق بازرگانی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در یک دهه اخیر شاهد احداث سدهای بسیاری در کشور و استان بوده‌ایم، که براساس کارشناسی‌های لازم احداث نشده‌اند.

وی ضمن انتقاد از نحوه تخصیص آب به کردستان، افزود: به‌علت نبود آب، بخش کشاورزی و دامداری ما متضرر شده و شاهد کاهش جمعیت دامی استان هستیم.

همچنین بخوانید

این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: لازم است یک بازنگری کلی صورت گیرد و عدم اقتصادی بودن طرح‌ها و سدهای استان بررسی شود.

وی با اشاره به این‌که بیشتر تلاش بر اجرای سدها بوده تا ارزیابی اثرات اقتصادی آن‌ها، تصریح کرد: استان کردستان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و  100 هزار هکتار زمین زراعی، سرانه درآمد آن کمتر از نصف میانگین کشوری است در حالی که تولید استان در صورت بالفعل شدن بیش از دو برابر را می‌تواند تأمین کند.

قادرزاده گفت: با احداث سدهای بسیار هم شاهد توسعه در استان نبوده‌ایم چون کشاورزی ما هم توسعه پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: براساس آمارها وضع اقتصادی کشاورزی استان کردستان در سال ۹۷ بدتر از سال ۹۶ خواهد بود، از همین‌رو باید توجه جدی به این بخش شود.

این فعال اقتصادی استان با تأکید بر این‌که بدون تعریف قوانین جامع در توسعه کشور، بحث اختصاص آب هم نتیجه لازم را نخواهد داشت، خواستار برنامه‌ریزی و مطالعه لازم در خصوص اجرای طرح‌ها شد.

وی خاطرنشان کرد: عدم تخصیص آب، عدم تعادل جمعیتی را هم در پی خواهد داشت و همه برنامه‌ریزی‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا