بورسبورس اوراق

گزارش امروز بورس؛ داغ شدن فصل مجامع؛ رفت و آمدهای پر سرعت نمادها

در داد و ستدهای روز جاری بورس تهران سرمایه گذاران بیش از سه هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال دارایی مالی را دست به دست کردند که نسبت به روز گذشته رشد بیش از ۳۶ درصدی را به همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در معاملات روز سه شنبه پتروشیمی پارس با معامله یک هزار و ۵۴ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کرد.

سرمایه گذاران بورسی امروز بالغ بر یک میلیارد و ۵۹۶ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از سه هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال بود و در ۸۵ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. حجم معاملات امروز نسبت به روز گذشته حدود پنج درصد و ارزش معاملات بیش از ۳۶ درصد افزایش یافت.

امروز پتروشیمی پارس پس از چهار روز متوالی رشد حداکثری قیمت، در ابتدای ساعت معاملاتی متوقف شد و با شروع بازار بیش از ۳۶ میلیون سهم این شرکت به ارزش یک هزار میلیارد ریال مورود معامله قرار گرفت. قیمت آخرین معامله این سهم با رشد پنج درصدی، ۲۹ هزار و ۱۷۲ ریال ثبت شد. این شرکت بلافاصله بعد از توقف نماد اطلاعیه شفاف سازی خود را به سامانه کدال ارسال کرد.  پارس رشد ۲۰ درصدی قیمت سهم را در جریان ثبت درخواست های عرضه و تقاضا اعلام و تاکید کرد هیچ تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.

پارس امروز در حالی متوقف شد که با معاملات دقایق ابتدایی بازار توانست بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس ثبت کند. اما معاملات منفی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، پتروشیمی مبین، فولاد مبارکه، گل گهر و سرمایه گذاری معادن و فلزات با بیشترین تاثیر بر نماگر بورس، افت ۳۲۹ واحدی این متغیر را رقم زدند و شاخص کل در پایان معاملات روز ۲۶ تیر ماه در رقم ۱۰۷ هزار و ۷۸۰ واحد قرار گرفت.

شاخص هم وزن امروز ۳.۵ واحد مثبت شد. همچنین در حالی شاخص بازار اول ۳۹۹ واحد افت کرد که شاخص بازار دوم رشد ۸۷ پله ای را به ثبت رساند.

بررسی عملکرد صنایع بورسی

بررسی عملکرد صنایع بورسی نشان می دهد که امروز گروه های شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را داشتند و در صدر جدول برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

گروه محصولات چرمی با رشد بیش از دو درصدی شاخص صنعت خود، شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه اش بود و در صدر شاخص های صنعت قرار گرفت.

اما انتهای این جدول به شاخص های صنایع تامین آب،برق، گاز و ذغال سنگ اختصاص داشت که با بیشترین افت قیمت سهام  زیر مجموعه خود مواجه شدند.

بهترین های سهام

صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به لنت ترمز ایران، تولید محور خودرو، پتروشیمی پارس، رادیاتور ایران، سایپا آذین، فنرسازی زر و قند شیرین خراسان بود.

در مقابل سیمان تهران، پارس خزر، دوده صنعتی پارس، موتورسازان تراکتورسازی ایران، کربن ایران، صنایع کاغذ سازی کاوه و پتروشیمی مبین با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

سرمایه گذاران بورسی امروز برای خرید سهام پتروشیمی پارس بیش از ۱۰۴ میلیون تقاضا ثبت کرد. پس از این نماد،  اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک مخابرات، واحدهای صندوق امین یکم و کیان بیشترین تقاضاها را داشتند.

در سوی دیگر تالار حافظ گروهی از سرمایه گذاران با عرضه های سنگین در اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل گهر و واحدهای صندوق کیان سنگین ترین صف های فروش را ثبت کردند.

تقاضای خرید امروز بیشتر در گروه های خودرو و ساخت قطعات، قندو شکر و ماشین آلات و دستگاه های برقی به چشم می خورد.

در پایان معاملات امروز سهام ۱۳۳ شرکت با رشد قیمت و ۲۱۲ شرکت با افت مواجه شدند.

نگاهی به خبرها

از جمله خبرهای مهم در بازار امروز آغاز تحویل سکه های پیش فروش شده با سررسید سه ماهه بود.

همچنین در بازار روز جاری با توجه به داغ شدن فصل مجامع حدود ۳۰ نماد بورسی متوقف شدند.

در خبرهای مربوط به صنایع نیز واریز ۱۵ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی پتروشیمی ها به خزانه دولت از خبرهای مهم بود. احتمال گران شدن سیمان صادراتی نیز موضوعی است که برای سهامداران این صنعت می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. در سه ماهه ابتدای سال جاری حجم صادرات سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

در گروه خودرو نیز روز گذشته آمار فروش ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ شرکت رنو اعلام شد که فروش محصولات این شرکت در بازار ایران نسبت به قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا