امور زیربناییراه و ساختمان

هدف گرجستان از الزام ایرانی‌ها برای تهیه «بلیت برگشت» جلوگیری از افزایش مهاجرت‌هاست/ سوخو با موتور روسی، گزینه احتمالی تهاتر نفت در برابر کالا

نماینده اسبق ایران در ایکائو با اشاره به اقدام اخیر گرجستان و صربستان مبنی بر ممنوعیت صدور بلیت یکطرفه برای ایرانی‌ها، گفت: این یک رفتار معمول و قانونی دولت‌ها برای جلوگیری از مهاجرت مردم کشورهایی است که با آن لغو روادید هستند.

همچنین بخوانید

علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ممنوعیت صدور بلیت یک‌طرفه به مقصد صربستان و گرجستان برای اتباع ایرانی و الزام تهیه بلیت برگشت،‌ اظهار داشت: برای اخذ ویزا تهیه بلیت برگشت یک الزام است اما از آنجایی که با برخی از کشورها مانند گرجستان و صربستان لغو روادید هستیم این کشورها می‌توانند این مقررات را درباره برخی از کشورها وضع کنند.

وی ادامه داد: اقدام گرجستان و صربستان غیر قانونی نیست و برای جلوگیری از ورود مهاجران و کنترل ورود و خروج مسافران دست به این اقدام زده است و یک رفتار معمولی در دنیاست و این اقدام یک راهکار در برابر جلوگیری از ورود مهاجران از کشورهایی است که با آن لغو روادید هستند.

منظری همچنین درباره احتمال تهاتر نفت ایران با سوخوی روسی اظهار داشت: سوخو می‌تواند یکی از کالاهایی باشد که در لیست تهاتر با نفت ایران قرار دارد. در سال‌های گذشته هم تهاتر نفت با سوخو مطرح بود و پیشنهاد جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه سوخو هواپیمای جدیدی است که دولت روسیه قصد حمایت از آن را دارد و به دنبال بازارهای صادراتی برای فروش این هواپیماها هستند،‌گفت: یکی از راه‌های فروش سوخو می‌تواند تهاتر آن با نفت باشد.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی ادامه داد: اواخر سال گذشته یک فروند سوخو-۱۰۰ برای نمایش توانمندی‌ها وارد ایران شد و برخی از مسئولان شرکت‌های هواپیمایی بازدیدهایی از این هواپیما داشتند. هنوز قیمت قطعی این هواپیما مشخص نیست چراکه به نوع قرارداد و میزان امکانات و آپشن‌های آن بستگی دارد و می‌تواند سیار و متغیر باشد.

وی تاکید کرد: یکی از عواملی تاثیر گذار در تعیین قیمت هواپیمای سوخو، نوع موتور آن است که مجهز به موتور روسی یا غربی باشد.     

منظری افزود: روسیه می‌تواند برای دور زدن اخذ مجوز اوفک از موتورهای روسی برای هواپیمای سوخو استفاده کند. هواپیمای سوخو هر چند دارای موتور غربی است اما برای اینکه اجازه فروش به ایران را داشته باشد باید از موتور روسی برای این هواپیما استفاده شود.

وی همچنین با بیان اینکه بخش خصوصی و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند وارد کننده سوخو به جای پول نفت باشند، گفت: در جریان تهاتر نفت با کالا واردکنندگان اقلام مورد نیاز شرکت‌های بخش خصوصی خواهند بود که این موضوع شامل حال واردات سوخو هم می‌شود بنابراین این یک همکاری سه جانبه بین دولت ایران،‌بخش خصوصی ایرانی و روسیه است.

منظری افزود: حال باید روش خرید سوخو بین شرکت‌های ایرانی و دولت ایران مشخص شود احتمالا اینگونه خواهد بود که در برابر نفت سوخو وارد و به شرکت‌های هواپیمایی به فروش برسد. البته شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر مستثنی از این جریان خواهد بود.   

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا