بورسبورس اوراق

احتمال عرضه اولیه «زپارس» در هفته آینده/ شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارد

مراسم معارفه شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) که قرار است سهام آن در بورس تهران عرضه اولیه شود، دیروز در محل هتل سیمرغ تهران برگزار شد و فعالیت و عملکرد این شرکت به استماع حاضران رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (سهامی عام) با سرمایه ۳۲ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان به زودی با نماد «زپارس» مورد عرضه اولیه سهام قرار می گیرد. قرار است ۱۰ درصد از سهام این شرکت در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه شود. به همین مناسبت دیروز مراسم معارفه این شرکت در محل هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

سهامداران عمده این شرکت عبارتند از شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (۳۹.۹۹ درصد)، شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان (۳۹.۹۹ درصد) و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا (۲۰ درصد). این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده بذر کشور به تولید انواع محصولات کشاورزی، زراعی و اجرای طرح های زراعت، دامپروری، پرورش طیور، آبزیانری، باغداری و تولید محصولات خارج از فصل و گلخانه ای می‌پردازد.

به گفته ارسلان کاظم پور، مدیرعامل شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس،  نقاط قوت شرکت عبارتند از: واقع شدن در اراضی حاصلخیز دشت مغان، وجود اراضی مرغوب زراعی و حق آبه مربوط که بستر مناسبی برای تولیدات انواع گیاهان ازجمله بذور مورد نیاز کشور و منطقه است،  وجود دامپروری صنعتی یک هزار رأسی و امکان توسعه آن که تأمین بخشی از نهاده های آن در زنجیره تکمیل الگوی کشت شرکت است،  وجود سیستم فرآوری پیشرفته انواع بذور کشاورزی و وجود نیروی متخصص برای بهره برداری و توسعه سیستم های آبیاری نوین در داخل کشور. به گفته او شرکت برنامه افزایش سه هزار رأسی بخش دامپروری را دارد و برنامه بلندمدت داشتن ۱۰ هزار رأس است.

احتمال عرضه اولیه «زپارس» در هفته آینده/ شرکت برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی دارد

 امکان بهره مندی از حمایت های دولتی در قالب تسهیلات بانکی، کمک بلاعوض جهت انجام پروژه های توسعه ای ازجمله تبدیل اراضی دیم به آبی، موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرزهای بین المللی و منطقه آزاد ارس و امکان استفاده از خطوط ریلی و وجود بستر مناسب برای تجارت بین المللی و همکاری گسترده مشترک با کشورهای روسیه و آذربایجان،  وجود بازارهای مناسب و تقاضای رو به رشد بذور هیبرید در کشور، وجود زمینه های مناسب همکاری با شرکت های بین المللی برای انتقال تکنولوژی تولید انواع بذور هیبرید و حمایت و تسهیلات مناسب جهت توسعه فعالیت های دانش بنیان ازجمله فرصت های پیش روی شرکت به گواه مدیریت آن است.

تهدیدهای شرکت نیز عبارتند از طرح ساماندهی عشایر محدوده نشین، عدم دسترسی به نقدینگی به علت عدم اختصاص کافی تسهیلات با عنوان نقدینگی به واحدهای بخش کشاورزی و همچنین سود بالای تسهیلات اختصاصی که به‌هیچ‌عنوان با درآمدهای فعلی بخش کشاورزی همخوانی ندارد، و وجود معارضان منطقه ای که درمورد اراضی شرکت ادعاهایی دارند.

مدیرعامل «زپارس» در ادامه با تاکید بر تمرکز شرکت بر تولید بذر و موفقیت در این حوزه اعلام کرد که سال جاری بعد از ۴۰ سال برای نخستین بار بذر کلزای زمستانه تولید شد و به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شد. شرکت تولید حداکثری بذر و کسب درآمد حداکثری از این محل را در برنامه دارد.

به گفته مدیران شرکت تاثیر تغییرات نرخ ارز تنها در بخش سم و کود شرکت اثرگذار است و بر بخش های دیگر تاثیر ندارد. درخصوص صادرات نیز اعلام شد که محصولات استراتژیک اجازه صادرات ندارد و کلزا، گندم، جو و شیر صادر نمی شود اما بذر ذرت به عراق و آذربایجان صادر می شود و برای بذر هیبرید برنامه صادرات به اوکراین وجود دارد.

نگاهی به ارقام عملکردی

این شرکت سال ۹۶ به ازای هر سهم ۵۰۷ ریال سود ساخت و با تقسیم سود ۱۰۸ درصدی، ۵۵۰ ریال برای هر سهم کنار گذاشت. این رقم در سال مالی ۹۵ برابر با ۳۷۴ ریال و در سال مالی ۹۴ برابر با ۸۷۱ ریال بوده است. شرکت در سال ۹۶  حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان سود حاصل کرد و برای سال جاری رقم ۲۰ میلیارد تومان را پیش بینی کرده است.

مبلغ فروش تولیدات کشاورزی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۶ حدود ۴۰ میلیارد و ۷۷۴ میلیون تومان بوده است، مبلغ فروش تولیدات دامی نیز نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان بوده است و هر دوی این مبالغ نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته اند به طوری که مبلغ فروش محصولات کشاورزی ۴۹ درصد و مبلغ فروش تولیدات دامی نزدیک به ۹ درصد رشد کرده اند.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت، پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ رقم ۵۶۰ ریال است. در افق ۱۴۰۰ نیز رقم سود ۷۰ میلیارد تومان برای شرکت پیش بینی می شود. او همچنین اعلام کرد که شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارد تا سرمایه به ۶۴ میلیارد تومان برسد.

به گفته او شرکت برنامه بر عرضه ۱۰ درصد از سهام در هفته آینده است و باید منتظر تایید بورس بود. قیمت هنوز مشخص نیست اما سال ۹۵ هر سهم این شرکت حدود ۱۸۰۰ تومان ارزش گذاری شد.

منبع
اقتصاد آنلاین -  مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا