بورسبورس اوراق

بازگشت نظم دهی به بازار با فعالیت بازار ثانویه ارز

نوسانات بازارهای جهانی بازار داخلی کشور را با نوسان رو به رو می‌کند اما بیشترین تأثیر در بازار داخلی، ناشی از درآمدهای نفتی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد امینی‌خواه، مدیر سرمایه ‌گذاری‌ های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان، در خصوص روند تغییرات شاخص دلار در بازارهای جهانی گفت: شاخص دلار که تغییرات نرخ برابری دلار آمریکا در برابر مجموعه ‌ای از ارزهای اصلی را می‌سنجد در هفته‌ های گذشته با تغییرات اساسی رو به رو بوده است.

وی گفت: آمار اشتغال مطلوب در کنار افزایش نیروی متقاضی اشتغال، فشار بر روی حقوق و دستمزدها را در آمریکا محدود کرده و عامل فشاری بر روی فدرال رزرو آمریکا خواهد شد تا به سیاست نرخ بهره آرام باز گردد. این عامل یکی از عوامل اصلی کاهش شاخص دلار در هفته‌های گذشته بوده است.

امینی ادامه داد: فدرال رزور آمریکا علاوه بر نرخ بیکاری، نگاه ویژه‌ ای به رشد سه درصدی دستمزدها دارد تا هدف تورم پایدار دو درصدی را محقق سازد. رشد دستمزدها در ماه قبل تنها ۲.۷ درصد بوده که از ۲.۸ درصد سابق که پیش ‌بینی اقتصاددانان بوده نیز کمتر است و این تضعیف کننده انگیزه بانک مرکزی آمریکا در رشد بهره است.

مدیر سرمایه ‌گذاری‌ های جایگزین لوتوس پارسیان در این خصوص ادامه داد: نرخ ارز مشابه اغلب کالاها یا دارایی ‌ها، تحت تأثیر عرضه و تقاضای بازار است. در حالی که عرضه و تقاضا تابع دریافتی ‌‌ها و پرداختی‌ های ارزی کشور است که وضعیت خروج سرمایه و جو روانی حاکم بر بازار نیز می ‌‌تواند در بر هم خوردن تعادل آن نقش کلیدی داشته باشد. به ‌طور کلی، با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، آشفتگی در بازار ارز ایجاد می‌‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باید واقع بین بود که آشفتگی در تبادلات ارزی در پی اعمال تحریم‌‌ها، موجب ایجاد جو روانی منفی در بازار و ایجاد بستر برای نامتعادل شدن عرضه و تقاضای ارز در بازار خواهد شد. اگر سیاست ‌‌های متناسب برای اقناع ادراک عمومی مبنی بر تحت کنترل بودن بازار و تعادل در عرضه و تقاضا اعمال نشود، فضا برای شکل ‌گیری تقاضاهای کاذب مانند سفته ‌بازی و تبدیل سرمایه مهیا می‌ شود.

امینی‌خواه در این خصوص خاطرنشان کرد: در نظام ارز چند نرخی، نرخ بازار غیر رسمی از نرخ دولتی ارز همواره بالاتر است و بانک مرکزی سعی می ‌کند با عرضه مکرر به بازار غیررسمی، قیمت آن را تحت نظارت و کنترل داشته باشد. ولی با گذشت زمان و ثابت نگه ‌داشتن نرخ ارز دولتی، همراه با تورم سالیانه و افزایش واقعی نرخ ارز، تقاضا برای ارز در بازار غیررسمی افزایش می‌ یابد.

وی گفت: با محدود شدن عرضه به بازار توسط بخش دولتی و بی ‌پاسخ ماندن مابقی تقاضاهای بازار، محیط مناسب برای رشد سفته‌ بازی در بازار ارز شکل می‌ گیرد و سفته‌بازان با آگاهی از ظرفیت تقاضاهای پاسخ داده نشده توسط بخش دولتی و با ملتهب نشان دادن بازار، بستر صعود ارزش ارز را در بازار ایجاد می‌ کنند.

این کارشناس بازار در خصوص فعالیت بازار ثانویه ارز بیان داشت: کارشناسان معتقدند که برای ساماندهی نوسانات در بازار ارز، بازار ثانویه می‌ تواند راهکار مناسبی باشد تا نوسانات موجود ارز و تأثیر آن بر قیمت کالاهای اساسی، دستمزد و خدمات، بسیار کاهش یابد و موجب نظم دهی به بازار شود.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا