انرژی

مهمترین دلایل خاموشی‌های اخیر به روایت نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: مصرف بالای برق در هوای گرم و عدم تامین اعتبارات لازم برای نوسازی و تامین تجهیزات، صنعت برق ممکن است منجر به فروپاشی سیستم برق شود و خاموشی‌های سراسری را به دنبال داشته باشد.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خاموشی‌های اخیر و توقف صادرات برق ایران، مشکل اصلی را افزایش مصرف برق ذکر کرد و اظهار داشت: افزایش مصرف به دو گونه اتفاق می‌افتد؛ یکی افزایش مداوم و میان مدت است و دیگری به صورت مقطعی است. افزایش مداوم بر اساس توسعه صنعتی، اقتصادی، راه‌اندازی واحدهای جدید تولیدی، توسعه شهرک‌ها و مناطق مسکونی اتفاق می‌افتد که هر سال شاهد آن هستیم. از دیگر دلایل افزایش مصرف برق پیشرفت تکنولوژی و رشد اقتصادی است. 

وی در ادامه گفت: افزایش مقطعی مصرف برق نیز عمدتا از افزایش دماست که در ساعات گرم سال بیشتر اتفاق می‌افتد. معمولا از ظهر تا اوایل شب در فصول گرم سال ما شاهد این افزایش مصرف هستیم و اوج مصرف در این ساعات است.

امیری افزود: اگر بخواهیم هر ساله این مصرف را تامین کنیم باید حدود ۵ هزار مگاوات یعنی معادل ۵ نیروگاه به تولید برقمان اضافه کنیم که هزینه زیادی به کشور تحمیل می کند و در توان کشور نیست. لذا ما باید به سمت مدیریت مصرف پیش برویم.

وی ادامه داد: در مجلس نیز دو کار برای مدیریت مصرف انجام شده است. یکی هماهنگی بین دو وزارت خانه برای مدیریت مصرف تجهیزات انرژی‌بر بود. به عنوان مثال کولرهای گازی و آبی مصرف فوق‌العاده بالایی دارند. قرار بود هماهنگی بین دو وزارت خانه ایجاد شود تا مصرف این وسایل مدیریت شده و صرفه‌جویی در مصرف آن منابع انرژی لازم را تامین کند. این اتفاق یک سال پیش رفت اما بعد فراموش شد. کار دیگری که در مجلس انجام شد افزایش راندمان نیروگاه‌ها و استفاده از انرژی تجدیدپذیر بود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از دیگر مشکلاتی که امسال پیش آمد طلب بانک برق از دولت هست که انباشته شده و سرمایه گذاری انجام نشده است. مابه التفاوت قیمت‌های تمام شده و قیمت تکلیفی صنعت برق پرداخت نمی شود. این امر باعث می‌شود تا پست‌های برق و تجهیزات صنعت برق بازسازی نشود. مدتی است که خود دولت نیز نیروگاه نمی سازد و بخش خصوصی نیز استقبال چندانی برای ساخت نیروگاه ندارد.

امیری خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که امسال رخ داد و باعث شد تولید برق از آب کاهش یابد این بود که آب پشت سدها برای تامین آب شرب مردم رها شد. لذا تولید ما بیش از چهار هزار مگاوات کاهش یافت. در تاریخ ۲۲ تیر تولید ما حدود ۵۲ هزار مگاوات بود و مصرف ما به بیش از ۵۷ هزار مگاوات یعنی ۵ هزار مگاوات بیش‌تر از تولید رسید. این مصرف بالا در این هوای گرم و عدم تامین اعتبار برای نوسازی و تعمیر تجهیزات صنعت برق ممکن است ما را به جایی ببرد که کل سیستم برق دچار فروپاشی شود. اتفاقی که چند سال قبل در آمریکا و اخیرا در کشور آذربایجان رخ داد که در این صورت شاهد خاموشی‌های سراسری خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: عدم مدیریت در تامین اعتبارات لازم برای صنعت برق و رعایت نکردن الگوی مصرف از سوی مردم می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا