انرژی

مستاجرها رفتند؛ مسکن اجتماعی نیامد

امروز در خبرها داشتیم که مستاجرها به دلیل گران شدن قیمت مسکن و نرخ اجاره، در حال ترک تهران هستند؛ فارغ از صحت و سقم این مطلب، موضوعی که مورد توجه قرار گرفته آینده‌ی مبهم این اقشار در شهرهای اطراف است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قیمت مسکن در پایتخت ۴۵ درصد افزایش یافته، اجاره‌بها نیز بر اساس گزارش‌های میدانی تا همین نسبت رشد نشان می‌دهد. در این شرایط و بنا به ادعای نایب رییس اتحادیه املاک، اقشار اجاره‌نشین چاره را در مهاجرت به شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و غیره دیده‌اند؛ موضوعی که رییس اتحادیه املاک کرج هم تلویحا آن را تایید کرد.

دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن مداخله مستقیم دولت در بخش مسکن را کنار گذاشت و تنها به تکمیل واحدهای متعهد شده مسکن مهر در دولت قبلی بسنده کرد. سپس طرح مسکن اجتماعی با دو رویکرد ملکی و استیجاری را روی میز گذاشت. اما با گذشت پنج سال هنوز این پیشنهاد از نبود منابع کافی رنج می‌برد و چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود نمی‌بیند.

همچنین بخوانید

مسکن استیجاری قرار بود به کمک مستاجرهای تهرانی بیاید اما به بهانه‌ی نبود منابع کافی برای اجرای این طرح آن‌قدر تعلل شد که حالا گروه‌های اجاره نشین مسیر گرمدره را در پیش گرفته‌اند. البته اگر از مسوولان بپرسید به شما می‌گویند که ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران داریم اما مشکل این‌جاست که این ۴۹۰ هزار واحد با رویکرد سفته‌بازانه خریداری شده و به دلیل ضعف در قوانین مالیاتی، قابلیت استفاده در بازار مصرف را ندارند.

تایید مهاجرت از تهران

به دنبال ادعای حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک مبنی بر این‌که مستاجرها در حال کوچ به شهرهای اطراف هستند، محمد قمی، رییس اتحادیه املاک کرج هم این مساله را تایید کرد و البته گفت: این افراد بیشتر به سمت گرمدره می‌روند و بیشتر به دنبال خرید ملک هستند. او در خصوص وضعیت اجاره مسکن در کرج طی روزهای جاری نیز اظهار کرد: بازار همچنان ملتهب است و هیچ ثباتی ندارد، به همین دلیل اجاره‌بها در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رشد دلار بر تجهیزات مسکن مهر اثر گذاشت

تا از حوزه‌ی مسکن دور نشده‌ایم به نوسان قیمتی که اخیرا در بخش ایجاد تجهیزات مراحل پایانی مسکن مهر ایجاد شده اشاره کنیم. ظاهرا برخی پیمانکاران مسکن مهر با این توجیه که قیمت دلار بالا رفته معتقدند در حال حاضر برای نصب تجهیزات پایانی از قبیل آسانسور، سیستم صاعقه‌گیر، سقف کاذب و در شیشه‌ای باید قیمت‌ها بر اساس نرخ روز اصلاح شود. موضوعی که مورد پذیرش شرکت عمران شهرهای جدید نیست؛ چراکه طبق قرارداد پیمانکاران با این شرکت که طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ امضا شده همان زمان باید تجهیزات خریداری می‌شد تا با رشد قیمت مواجه نشود. عمران گفته که هیچ نوع فشار به متقاضیان از طریق افزایش قیمت مسکن مهر را نمی‌پذیرد.

یارانه امشب در حساب‌هاست

طی هفت سال و چهار ماه گذشته اجاره خانه، گوشت، تخم مرغ، لبنیات بالا رفته، اما یارانه‌ها کماکان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته برخی اقتصاددانان از یارانه‌ها به عنوان طرح “اقتصادبرانداز” یاد می‌کنند که خود منجر به افزایش نرخ تورم شد و هزینه‌هایش بر دوش همان یارانه‌بگیران قرار گرفت. اکنون بعضی می‌گویند یارانه را نمی‌خواهیم؛ در عوض قیمت‌ها را به زمان دلار ۱۰۰۰ تومان قبل از دولت احمدی‌نژاد برگردانید!

به هر حال یارانه تیرماه هشتاد و نهمین مرحله از پرداخت یارانه‌های نقدی است که به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. هم‌چنین قرار است همراه با یارانه تیرماه تغییرات در افزایش پرداختی مستمری خانوارهای هدف بهزیستی و کمیته امداد اعمال شود و معوقات سه ماه گذشته که اختلاف بین مبالغ جدید و سال گذشته است نیز پرداخت خواهد شد.

ورق در بازار سکه و دلار برگشت

پس از اعلام نام سلطان سکه توسط دادستان کل کشور، قیمت سکه شیب کاهشی به خود گرفت. امروز هم برخلاف روز گذشته که قیمت‌ها در بازار سکه و ارز افزایشی و ملتهب پیش رفته بود، جو آرام شد و نرخ‌ها نزولی بود؛ به گونه‌ای که سکه کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و دلار تا ۸۰۰۰ تومان کاهش داشت. گزارش محمد کشتی‌آرای، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر از آخرین وضعیت بازار طلا را در این لینک بخوانید.

اما در رابطه با بازار ارز گزارش‌ها از این حکایت دارد که قیمت‌ها برای امروز تا حدی نزولی بوده و دلار تا ۸۰۰۰ تومان کاهش داشته است. این در حالی است که روز گذشته قیمت دلار که حدود دو هفته کمتر از ۸۰۰۰ تومان و تا مرز آن معامله می‌شد به ۸۳۰۰ تومان رسیده بود ولی از امروز این روند نزولی شده است. همچنین یورو که دیروز تا ۹۶۵۰ تومان پیش رفت، برای امروز تا ۹۴۰۰ تومان معامله می‌شود و با افت ۲۵۰ تومانی همراه شده است.

تحویل سکه‌های پیش‌فروش ۳ماهه از فردا

خبر دیگر از بازار سکه به تحویل سکه‌های پیش‌فروش با سررسید سه ماهه از فردا مربوط می‌شود. آن طور که محمود احمدی-دبیرکل بانک مرکزی- به ایسنا اعلام کرده است سکه‌های پیش فروش سه ماهه طبق وعده در پایان تیرماه و از روز بیست‌وششم در شعب بانک ملی به صاحبان آن تحویل خواهد شد.

سرور تلگرام در ایران یافت نشد

سری هم به حوزه‌ی آی‌تی بزنیم؛ پس از اظهاراتی مبنی بر ماهیت فیلترشکن بودن نسخه‌های داخلی تلگرام، در حالی که ادعاهایی مبنی بر حضور سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان وزارت ICT منتشر شد، وزیر ارتباطات در واکنش به این اظهارات از رسانه‌ها خواست با بررسی این موضوع، صحت نداشتن آن را روشن کنند. در همین راستا تعدادی از خبرنگاران و عکاسان برای بازدید در این ساختمان حضور یافتند.

در جریان این بازدید در حالی که خبرنگاران پرسش‌هایی را درباره طبقات دیگر ساختمان و سایر مراکز ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح کردند و همچنین در پاسخ به اینکه آیا  مراکز دیگری که شایعاتی مبنی بر احتمال نگه‌داری سرورها در آن‌ها وجود دارد، از جمله سالن مرکز انقلاب، اعلام شد که این موضوع هم بنابر درخواست رسانه‌ها قابل بررسی است اما در حال حاضر تنها به دلیل ادعایی که درباره نگه‌داری سرورها از طبقه نهم ساختمان شرکت زیرساخت شده، این شفاف‌سازی اتفاق افتاده است.

مراتع ایران به قطری‌ها اجاره داده شده است؟

اخباری مبنی بر واگذاری عرصه‌های مرتعی به قطری‌ها و حتی ورود شتر از این کشور به ایران منتشر شد که حاشیه‌های زیادی به همراه داشت، اما ترحم بهزاد – مدیرکل امور مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری – در این باره به ایسنا، گفت: قطعا این مساله تکذیب می‌شود و هیچ‌گونه واگذاری مرتع یا حتی واردات شتر از این کشور نداشته‌ایم، چراکه اجاره یا واگذاری عرصه‌های مرتعی تخلف محسوب می‌شود، اما برخی در این میان می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا