بورسبورس اوراق

رشد حجم و ارزش معاملات و سبز پوشی شاخص

در معاملات سومین روز هفته بورس پس از ۶ روز اصلاح و استراحت نماگر بازار، سرمایه گذاران شاهد رشد حجم و ارزش معاملات و صعود آرام شاخص کل بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز فعالان بورسی بیش از یک میلیارد و ۵۲۴ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از دو هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال بود و در ۷۲ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

بررسی ها نشان می دهد حجم معاملات امروز نسبت به روز گذشته حدود ۷۶ درصد و ارزش معاملات معادل ۶۰ درصد رشد داشتند.

بانک صادرات با معامله بلوکی ۵۶۵ میلیون سهمی امروز بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی پارس با جابه جایی سهام به ارزش ۵۲۶ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشت.

تازه وارد بورسی همچنان صدرنشین

پتروشیمی پارس امروز هم مثل دو روز معاملاتی گذشته با رشد قیمت حداکثری برای سومین روز متوالی و صف خرید بیش از ۱۴۳ میلیون سهمی مواجه بود. بیش از ۱۸ میلیون سهم این نماد امروز مورد معامله قرار گرفت که معادل ۱۴ میلیون سهم این شرکت توسط حقیقی های بازار خریداری شد. آخرین قیمت سهم پس از رشد های سه روز اخیر ۲۷ هزار و ۷۸۳ ریال است. این نماد با معاملات مثبت خود بیش از ۲۰۲ واحد در رشد شاخص بورس تاثیر مثبت داشت.

پارس امروز پر بیننده ترین نماد بورس بود. پس از آن فولاد مبارکه و سایپا نیز در صدر جدول پربیننده ترین های بورس قرار گرفتند.

در جریان معاملات روز دوشنبه شاخص کل با رشدی ۳۷ واحدی به کار خود پایان داد و در رقم ۱۰۸ هزار و ۱۰۹ واحد ایستاد. شاخص هم وزن امروز ۲۵ واحد افت کرد. شاخص بازار اول هم افتی ۴۲ واحدی داشت اما شاخص بازار دوم ۴۱۱ واحد بالا رفت.

معاملات مثبت نماد شرکت های پتروشیمی پارس، فولاد خوزستان ، گل گهر و ارتباطات سیار بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد نماگر بورس داشت. این در حالی بود که معاملات منفی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی خارک و مپنا با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل مانع رشد بیشتر آن شدند.

بهترین صنایع امروز

بررسی صنایع بورسی نشان می دهد که در روز دوشنبه گروه های شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی با بیشترین ارزش معاملات در صدر جدول برترین گروهای صنعتی قرار گرفتند.

همچنین رشد شاخص صنایع انتشار و چاپ و سایر معادن نشان از افزایش قیمت سهام شرکت ها در این دو گروه دارد. این دو گروه بیشترین رشد شاخص صنعت را داشتند.

در مقابل گروه های سایر مالی و محصولات کاغذی شاهد بیشترین افت شاخص صنعت خود بودند و سهام این گروه ها با افت قیمت و بی اقبالی بازار همراه بود.

صنایع خوردو و ساخت قطعات، بانک ها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی امروز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را ثبت کردند. این در حالی بود که معاملات منفی در گروه های محصولات شیمیایی، سرمایه گذاری ها و فرآورده های نفتی باعث شد این گروه ها بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار داشته باشند.

در معاملات امروز سرمایه گذاران بورسی برای خرید سهام گروه های خودرو و ساخت قطعات، استخراج ذغال سنگ و برق، گاز تمایل بیشترین داشتند اما جو فروش در صنایع محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی و لاستیک و پلاستیک حاکم بود.

صدرنشینی بازار امروز نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به شرکت های پتروشیمی پارس، سازه پویش، سپنتا، داروسازی اکسیر، افست، صنایع شیمیایی فارس و فرآوری مواد معدنی ایران بود.

در مقابل نمادهای دوده صنعتی پارس، فرآورده های نسوز پارس، پارس خزر، تکنوتار، داروسازی فارابی، کارتن ایران و پتروشیمی خارک با بیشترین کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

سرمایه گذاران بورسی در پایان معالات امروز برای خرید سهام پتروشیمی پارس، اوراق صکوک سایپا، واحدهای صندوق امین یکم، پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک مخابرات و اوراق صکوک خودرو بیشترین تقاضا و طولانی ترین صف های خرید را ثبت کردند.

در مقابل گروهی دیگر از سرمایه گذاران تلاش کردند با عرضه های سنگین از اوراق صکوک سایپا، سهام پتروشیمی پارس، اوراق صکوک گل گهر و سهام سایپا خارج شوند و بیشترین حجم صف های فروش در این نمادها تشکیل شد.

معاملات بلوکی امروز بورس در نمادهای “بترانس”، “سرچشمه”، “وتجارت” و “وبصادر” انجام شد.

در پایان معاملات امروز بیش از ۱۵ میلیارد تومان نقدینگی سرمایه گذاران حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد.

بررسی ها نشان می دهد پس از اوراق با درآمد ثابت، بیشترین خروج حقیقی ها از سهام گروه خودرو بوده است . اما حقوقی ها امروز با خرید سهام گروه خودرو سعی کردند از این صنعت حمایت کنند.

نکته قابل توجه معاملات روزهای اخیر آماده شدن بسیاری از شرکت‌های بورسی برای برگزاری مجامع عادی سالیانه است که در پی آن یک جلسه معاملاتی پیش از مجمع را به حالت توقف سپری می‌کنند. همزمان بسیاری از نمادها پس از برگزاری مجامع در حال بازگشت به چرخه معاملات هستند و با توجه به تحولات قیمت‌ها در بازارهای جهانی و نگرانی‌های سیاسی، در بازگشت رویه متفاوتی را تجربه می‌کنند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا