بانک و بیمهطلا و ارز

نزول قیمت سکه به دلیل فرارسیدن عرضه پیش فروش‌ها

فرارسیدن زمان عرضه پیش فروش سکه با وجود آنکه افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ۲ روز گذشته، بهای آن امروز (دوشنبه) با ۳۵ هزار تومان کاهش در بازار آزاد تهران روبرو شد و به ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، فعالان بازار سکه و طلا، فرا رسیدن زمان عرضه سکه های پیش فروش شده و نیز اعلام تصمیم مسئولان مبنی بر ضرورت مالیات ستانی از کسانی که در حجم بالا در بازار مسکوکات طلا خرید و فروش می کنند، به عنوان عوامل کاهش قیمت ارزیابی می کنند.
عرضه سکه های پیش فروش شده در سر رسید سه ماهه از فردا (۲۶ تیر) در شعب بانک ملی ایران آغاز می شود؛ در این مرحله قرار است حدود ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه سکه تحویل خریداران شود.
بانک مرکزی به عنوان متولی بازار سکه طلا، از بهمن ماه پارسال در سه مرحله اقدام به پیش فروش سکه تمام بهار آزادی کرد و در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه تمام بهار آزادی پیش فروش شد که تا سال ۱۳۹۹ به تدریج در سررسیدهای خود به خریداران در قالب سکه فیزیکی تحویل می شود.
نخستین مرحله تحویل سکه ها که سررسید آنها یک ماهه بود، اواخر اردیبهشت ماه به سر آمد و حدود ۷۹۹ هزار قطعه سکه به خریداران عرضه شد، اما نوبت عرضه سکه های سررسید سه ماهه از فردا آغاز می شود.
بنابراین در مجموع تا پایان امسال پنج میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه سکه روانه بازار می شود و این رقم در سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شده می رسد؛ سال ۹۹ نیز باید ۴۰۸ هزار قطعه سکه تحویل خریداران شود.
بر اساس برنامه ریزی بانک مرکزی، پس از موعد تیرماه، ۲۹۲ هزار قطعه سکه در مرداد، ۳۳۶ هزار قطعه در شهریور، یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه سکه در مهر، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان ، ۷۰ هزار قطعه در دی ، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفند ماه امسال تحویل خریداران می شود.

همچنین بخوانید

تغییر قیمت ها در بازار 
آغاز دور جدید عرضه سکه که روز سه شنبه انجام می شود، موجب شد تا امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۳۰ هزار تومان کاهش به ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان و هر نیم سکه با پنج هزار تومان عقب نشینی یک میلیون ۳۸۳ هزار تومان عرضه شد.
علاوه براین بهای ربع سکه و سکه گرمی نیز در بازار آزاد تهران نسبت به پایان معاملات دیروز تغییری نداشت؛ هر ربع سکه ۷۱۲ هزار تومان و هر سکه گرمی ۴۱۱ هزار تومان به فروش رفت.
همچنین در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با ۲ دلار و ۷۳ سنت افزایش به یکهزار و ۲۴۴دلار و ۳۴ سنت رسید، اما هر گرم طلای خام ۱۸ عیار در بازار ایران با افت یکهزار و ۲۷۰ تومانی ۲۳۳ هزار و ۸۷۰ تومان عرضه شد.
بانک مرکزی برای امروز قیمت هر دلار آمریکا را با هشت تومان افزایش نسبت به روز گذشته چهار هزار و ۳۳۵ تومان اعلام کرد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا