انرژی

استارت اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها از مهرماه

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از قطع کامل صادرات برق ایران به عراق خبر داد و گفت: میزان بدهی عراق به ایران یک میلیارد دلار است و در حال مذاکره برای دریافت این مبلغ هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همایون حائری امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در پاسخ به ایسنا در مورد شایعه های ایجاد شده در راستای صادرات برق ایران به عراق و علت خاموشی های این روز های اخیر، اظهار کرد از همان زمانی که وارد پیک برق شدیم صادرات برق از ایران به عراق و دیگر کشورها به طور کامل قطع شده است.

وی در خصوص افزایش قیمت برق و برنامه های وزارت نیرو در این راستا، عنوان کرد: با تدابیر در نظر گرفته شده و با تعریف یک الگوی مصرف، در مهر ماه سال جاری استارت اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها  زده خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی  درباره لزوم اصلاح تعرفه برق برای سه دهک بالای جامعه گفت: برای تعیین میزان مصرف برق مشترکان، الگوی صرفه‌جویی مصرف را تدوین کرده‌ایم تا در کنار ورود ظرفیت ۴۰۰۰ مگاواتی به منظور افزایش تولید برق، میزان مصرف نیز کنترل شود.

وی با بیان اینکه در قالب این الگوی مصرف، میزان مصرف معقول نیز مشخص شده و بر اساس آن، قیمت واقعی برق از مشترکان پرمصرف دریافت می‌شود، بیان کرد: ۹۰ درصد مشترکان برق کشور زیر الگوی مصرف برق، مصرف می‌کنند و زمانی که تعرفه‌ها اصلاح شود ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز در سطح کشور باید قیمت حقیقی برق را بپردازند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از برخی اخبار مبنی بر اینکه توافقنامه پاریس باعث شده که در شبکه برق رسانی اختلال ایجاد شود، عنوان کرد: بنده به نمایندگی از وزارت نیرو صریحاً عرض می‌کنم که هیچگونه الزامی در این توافقنامه برای محدودیت صنعت برق کشور وجود ندارد و اقدامات کنونی ما برای راندمان، ارتقای واحدها، برنامه‌های محیط زیستی و … به هیچ وجه مرتبط با توافقنامه پاریس نیست و در دست انجام است.

حائری با تاکید به این مساله که باید به بخش خصوصی توجه بیشتری نسبت به گذشته شود، عنوان کرد: تا پایان هفته جاری یک واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات توسط بخش خصوصی وارد مدار تولید می‌شود و باید صراحتا گفت که نقش بخش خصوصی در صنعت برق بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است.

وی در خصوص میزان مصرف سوخت نیروگاه های کشور، عنوان کرد: در سال گذشته ۹۱ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌های کشور  گاز بوده است و امسال تقریباً در تابستان صد درصد مصرف نیروگاه‌ها از طریق سوخت گاز صورت می گیرد و طبق آمار ۲۶۰ میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید به این مساله که باید ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق به طور سالانه وارد مدار شود که سرمایه لازم برای آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: این در حالی است که مجوز راه اندازی ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه‌ جدید صادر شده است.

حائری با اشاره به میزان تولید نیروگاه‌های هسته‌ای، گفت:سهم نیروگاه هسته‌ای بوشهر در شبکه برق کشور ۱۰۰۰ مگاوات تخمین زده شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت قراردادهای خارجی، گفت: کشورهایی مثل روسیه، چین و آلمان برای حضور در ایران آماده هستند و در این میان آلمانی‌ها برای ساخت نیروگاه سیریک در استان هرمزگان قرارداد امضاء کرده و در حال انجام کار در این پروژه هستند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد یونیت ترکیه نیز خاطرنشان کرد: این قرارداد در مرحله مذاکرده قرار دارد و در حال حاضر در حال بازبینی شرایط دو طرف هستیم.

حائری با اشاره به آخرین وضعیت واردات برق نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان به دلیل افزایش مصرف وسایل سرمایشی دچار بلک اوت شد و ۱۸۰ مگاوات را در این قسمت از دست دادیم علاوه بر این نیز در ارمنستان نیز سال گذشته ۳۵۰ مگاوات واردات داشتیم که امسال نیز این عدد به ۵۰ مگاوات کاهش یافت. علاو بر این ترکمنستان نیز میزان واردات خود را نصف و به ۱۵۰ مگاوات کاهش داد و حتی این کشور نیز درخواست واردات برق از ایران را داشت که به دلیل نیاز داخلی، این درخواست بی نتیجه ماند.

به گفته وی طبق بررسی‌هایی که با سازمان هواشناسی کشور انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود هفته آینده دمای هوا کاهش یابد و به احتمال زیاد میزان خاموشی‌ها در صورت کاهش دما مدیریت می‌شود، اما مقوله صرفه‌جویی در مصرف باید همچنان مورد توجه باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته به مردم برای اعمال خاموشی‌ها طبق برنامه‌های اعلام شده، اظهار کرد: تلاش بر این بوده تا برنامه‌های اعلام شده به‌صورت منظم و دقیق به مردم اطلاع‌رسانی شود و برای این موضوع نیز سخنگویی مشخص شده تا هرگونه سؤال و ابهامی با سرعت پاسخ داده شود.

حائری با بیان اینکه به شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور نیز ابلاغ شده است که برنامه احتمالی خاموشی‌ها دقیق اطلاع رسانی و اجرا شود و هر مشترکی که مشکل یا سؤالی داشت، پاسخگو باشند، گفت:تمام تلاش ما این است که برنامه‌های احتمالی خاموشی طبق جداول انجام شود و اگر تغییراتی در جداول به‌وجود آمده باشد، دلیل آن حوادثی است که در داخل شبکه رقم خورده و از قبل پیش بینی این حوادث میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه کمبود آب در پشت سدها باعث شد تا ما امسال ۵۰۰۰ مگاوات توان تولید خود را از دست بدهیم، تصریح کرد: بایستی توازنی بین تولید انرژی و ذخیره سدها صورت بگیرد که این توازن نیز بستگی دارد به این دارد که در پشت سدها آب لازم و مناسب موجود باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به تغییر ساعات اداری اداره‌ها در برخی استان‌های کشور تصریح کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی همکاری خوبی  با شرکت‌های توزیع برق داشتند و برنامه قطع سیستم‌های سرمایشی تاکنون به‌خوبی انجام شده است و در این خصوص ۲۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف به‌وجود آمد که بایستی این کاهش همچنان با مدیریت مصرف ادامه پیدا کند.

حائری با تاکید به این مساله که اگر مدیریت مصرف بخوبی انجام نشود، قطعاً چند سال دیگر به بحران بر خواهیم خورد و مجبور می‌شویم که فقط واردات برق داشته باشیم، گفت: برنامه‌های خاموشی برق را منظم کرده و برای پاسخگویی به مشکلات موجود سخنگو مشخص کرده‌ایم، ادامه داد: تذکرات لازم درباره عدم پاسخگویی تلفن ۱۲۳ که برای حل و رسیدگی به مشکلات مردمی است، داده شده که مجدد تکرار می‌شود و تلاش می‌کنیم برنامه احتمال قطعی برق دقیق‌تر باشد؛ البته سعی ما این است که شب‌ها خاموشی نداشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا