بانک و بیمهبین المللطلا و ارز

آیا طلای زرد از این هم پایین تر خواهد رفت؟

کاهش قیمت ادامه دار طلا در روز های گذشته در حالی همچنان به روند خود باقی است که اما و اگرهای جنگ تجاری آمریکا با چین و دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین بر آن سایه افکنده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نظر می رسد در هفته پیش رو تقویت شاخص دلار همچنان منجر به کاهش ارزش طلا شود. این کاهش قیمت در فلزات گرانبها با افزایش تنش‌های تجاری و حکم فرمایی ریسک گریزی ناشی از کاهش بیشتر قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. بنا‌بر گفته تحلیلگران در هفته پیش رو تقویت شاخص دلار همچنان منجر به کاهش ارزش طلا می‌شود.

 در این هفته معامله گران طلا بیشتر از هر چیزی منتظر توضیحات روز سه شنبه جرمی پاول رئیس فدرال رزرو در باب اقتصاد و سیاست های پولی در مجلس سنا خواهند بود. در این جلسه ممکن است پاول با سوال های زیادی  در مورد اقتصاد رو به رو شود که مهم ترین آنها شاید تاثیر رفتار دولت ترامپ در مورد سیاست های تجاری در مورد افزایش تعرفه‌ها باشد.

بازار  این هفته تحت تاثیر ملاقات پیش روی ترامپ با  همتای روس او یعنی ولادیمیر پوتین نیز خواهد بود. اهمیت این دیدار در تشدید تنش های ژئوپولوتیک  و همچنین اظهارات اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در مورد دخالت مستقیم دوازده تبعه روسیه در انتخابات آمریکا است که می تواند نقش موثری در تعیین قیمت طلای سیاه داشته باشد.

افزایش ارزش دلار قیمت این فلز گرانبها را جمعه هفته گذشته تا نزدیکی های پایین ترین سطح قیمت آن در یک سال گذشته کاهش داد. به موجب این کاهش قیمت قرار داد آتی اونس طلا در نایمکس به ارزش ۱۲۴۱.۸۰ رسید.

شاخص دلار که منعکس کننده ارزش این ارز در مقابل شش ارز قدرتمند دیگر است، هفته قبل را با افزایش ۰.۷۱ درصدی خود به پایان برد. این تقویت دلار طلا و تمامی کامودیتی هایی که به ارزش این ارز وابسته بودند را با کاهش ارزش رو به رو کرد. این تقویت شاخص دلار از آنجا نشات می گرفت که فدرال رزرو اعلام کرد تا آخر سال میلادی دو بار دیگر نرخ بهره ایالات متحده را افزایش خواهد داد. البته باید این عامل را نیز اضافه کرد که این افزایش در شاخص دلار تنها ناشی از بالا بردن احتمالی نرخ های بهره نبوده و تشدید تنش های تجاری آمریکا با چین و اروپا نیز بر این عامل مزید بر علت است. در هفته گذشته دولت ترامپ اعلام کرد که بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین به این کشور ۱۰ درصد تعرفه اعمال خواهد کرد. به گفته کارشناسان این اتفاقات حتی می تواند همین حمایت مهم طلا را نیز ار ان بگیرد و قیمت طلا را در اینده به زیر ۱۲۴۰ دلار برساند.

در این خصوص یکی از تحلیل گران کهنه کار بازار طلا در مصاحبه با شبکه خبری CNBC گفت: در صورتی که مقاومت پیش روی طلا شکسته شود و این فلز گرانبها قادر به تثبیت خود بالای قیمت ۱۲۵۰ لار برای هر اونس نباشد، ممکن است در هفته های آتی ارزش خود را تا محدود ۱۲۰۰ دلار نیست از دست بدهد که این به معنای کاهش ارزش ۴.۵ درصدی ان در آینده خواهد بود. طلا که به عنوان مهم ترین فلز گرانبها در بازار های جهانی چند هفته گذشته را به طور پیوسته با کاهش مواجه بوده است حمایت مهمی در محدود ۱۳۶۶ تا ۱۲۷۵ دلار دارد که در سه سال گذشته هیچ گاه موفق به شکست آن نشده است.

این فلز قیمتی که از سپتامبر ۲۰۱۳ بالاتر از ۱۴۰۰ دلار معامله نشده است، در حالی معاملات خود را در این هفته ۱۲۴۰ دلار پی میگیرد که از ابتدای سال حدود ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

نمودار زیر نشان دهنده تغییرات قیمت طلا طی ۱۲ ماه گذشته است

Capture0048

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا