بانک و بیمهطلا و ارز

سکه پس از تک نرخی شدن ارز چقدر گران شد؟/ ناکارآمدی سیاست بانک مرکزی در مهار قیمت سکه

 

بیست و یکم فروردین ماه سال جاری بود که دولت با اعلام سیاست جدید خود مبنی بر تک نرخی کردن ارز اقدام به کنترل بازارها کرد، در این میان بازار سکه و طلا از اولین بازارهایی بود که به این تصمیم واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای ارز، قیمت سکه امامی  که ۲۱ فروردین ماه یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان بود، در روز ۲۲ فروردین ۲۵۵ هزارتومان کاهش یافت ، اما در حالی که انتظار می رفت این کاهش قیمت ادامه دار باشد، سقوط قیمت‌ها ادامه نیافت و تنها دو روز بعد از تک نرخی شدن ارز، قیمت سکه مجددا اوج گرفت، در واقع  کاهش نرخ دلار تا ۴۲۰۰ تومان نه تنها کمکی در جهت کنترل قیمت سکه نکرد  بلکه محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه خرید و فروش ارز موجب ورود سرمایه‌ها به بازار طلا شد.

همچنین بخوانید

در این زمینه ابراهیم محمد ولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: پس از آن که دولت اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد در بازار ارز دلالی و نوسان قیمت ادامه پیدا کند و نظارت‌ها بر بازار ارز شدت گرفت، دلالان برای اینکه سود بیشتری ببرند یا بتوانند راحت‌تر سرمایه‌شان را از کشور خارج کنند، به بازار سکه روی آوردند.

در واقع استقبال از بازار سکه تا جایی پیش رفت که  طرح امامی در یازدهم تیر ماه به ۳میلیون و ۴۵ هزار تومان صعود کرد و رکورد بالاترین قیمت در کل تاریخ سکه را به نام خود ثبت کرد.

حالا با گذشت سه ماه از اجرایی شدن سیاست ارزی دولت، قیمت سکه امامی ۸۳۵ هزار تومان معادل ۴۲ درصد افزایش داشته است،  امامی در بازار امروز (ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه) با قیمت دو میلیون و ۸۲۴  هزار تومان به فروش می‌رسد.

سکه بهار آزادی نیز از ۲۱ فروردین ماه تا کنون ۹۲۰ هزار تومان معادل ۵۱ درصد گران تر شده و اکنون به دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است.

این سکه نیز یک روز بعد از اجرای این سیاست با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی ارزش رو به رو شد اما مجددا روند صعودی در پیش گرفت به طوری که در هفته اول تیرماه به دو میلیون و ۸۵۰ تومان رسید.

نیم سکه سه ماهه ۵۵۳هزار تومان گران شد!

نیم سکه بهار آزادی رکورد دار بیشتری نوسان قیمت در بین سکه‌ها بود و طی این دوره با رشد ۶۶ درصدی روبه رو شده است.

بالاترین قیمت سکه مربوط به نهم تیر ماه بود که به یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان رسید که در کل تاریخ بی سابقه بود. نیم سکه در بازار امروز با قیمت یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

ربع سکه بهار آزادی با ۱۵۴ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به فروردین، اکنون با قیمت ۷۱۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. بیشترین قیمت این سکه مربوط به تیر ماه با نرخ ۸۰۰ هزار تومان است.

جهش ۲۳ درصدی قیمت طلا طی ۳ماه

هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار امروز ۲۳۵هزار تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به تاریخ مذکور حدود ۷۶ هزار تومان جهش قیمت داشته است. طلا نیز در ماه جاری به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۷۱هزار و ۵۰۰ تومان صعود کرد.

آنچه بر بازار طلا و سکه گذشته نشان از ورود حجم بالای نقدینگی به این بازار دارد و اینکه سیاست‌های بانک مرکزی در راستای مهار قیمت و هدایت نقدینگی موثر نبوده است. حال باید دید که آیا با ورود سکه های پیش فروش شده به بازار حباب سکه از بین می‌رود؟

ارز

منبع
اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا