انرژی

یک عضو کمیسیون انرژی: راندمان نیروگاه‌های تولید برق پایین است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما نه تنها در کشور از تکنولوژی‌های لازم برای بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده نمی‌کنیم بلکه به طور نرمال انرژی را هدر می‌دهیم. این هدررفت صرفا خواست مردم نیست بلکه دولت نیز بخش قابل توجهی از انرژی را هدر می‌دهد.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلیل خاموشی های اخیر و متوقف شدن صادرات برق ایران، اظهار داشت: ما امروز با معضل بزرگ در بخش انرژی روبرو هستیم؛ یکی از این معضلات آن است که مصرف انرژی در کشور بی‌رویه و بسیار بالاست، ما در بخش‌های مختلف نظیر برق، گاز، حامل‌های انرژی و بنزین با مصرف بی‌رویه مواجه هستیم. مصرف‌زدگی امروز به یک آفت برای کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت: ما نه تنها از تکنولوژی برای بهینه‌سازی مصرف استفاده نمی‌کنیم بلکه به طور نرمال انرژی را هدر می‌دهیم، این هدررفت انرژی نیز صرفا خواست مردم نیست بلکه دولت نیز خود انرژی‌های قابل توجهی را هدر می‌دهد. ما در مناطق نفتی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز می‌سوزانیم که هم آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارد و هم منافعی را که کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص مصرف انرژی دارند از دست می‌دهیم.

بختیار افزود: راندمان نیروگاه‌هایی که در دست دولت است و دولت سیاستگذاری آنها را بر عهده دارد، حدود ۳۷ درصد است در حالیکه در کشورهای توسعه یافته این راندمان بالای ۵۰ درصد است و حتی در نیروگاه‌های جدید این راندمان تا ۶۰ درصد نیز رسیده است.

این عضو کمیسیون انژی مجلس تصریح کرد: باید در زمینه سرمایه‌گذاری حرکت جدی‌تری انجام می‌شد. ما چند سالی است که با کاهش سرمایه‌گذاری مواجه هستیم و دلیل آن نیز این است که پول هدفمندی به طور درست به وزارت نیرو پرداخت نمی‌شود. هدف از هدفمندی این بود که منابع انرژی را به سمتی ببریم که خودگردان شود و شاهد بهینه‌سازی باشیم اما امروز این اتفاق نیفتاده و منابع هدفمندی صرفا در جهت پرداخت یارانه نقدی پیش رفته است و منابع آن به سمت تولید و بهینه‌سازی حرکت نکرده است.

بختیار خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر مجلس متولی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را مشخص کرده است و در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت‌هایی آغاز شده است. اگر این حرکت به طور رسمی و با برنامه‌ریزی در حوزه‌هایی که پتانسیل خورشید، باد و ژئوترمال وجود دارد جلو رود و پروانه‌ها نیز به صورت هدفمند صادر شود در بخش انرژی تجدیدپذیر نیز شاهد پیشرفت خواهیم بود.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس ادامه داد: در زمینه خاموشی‌ها نیز باید گفت که مصرف برق از ۵۸ هزار مگاوات نیز گذشته است و ما حدود پنج هزار مگاوات کسری داریم. صادرات ما در مناطقی که نیاز کشور تامین نمی‌شود متوقف شده است، در زمینه مبادلات نیز ما با ارمنستان کار مبادلاتی انجام می‌دهیم.  تصمیم خوبی که دولت گرفته و در کمیسیون انرژی نیز طرح شده است این است که هر استانی که با تدبیر استاندار بتواند نسبت به سال قبل در مصرف برق کاهش داشته باشد این استان مشمول خاموشی‌ها نخواهد شد و استان خوزستان نیز در این زمینه پیش قدم بوده است و توانسته نسبت به سال قبل مصرف خود را مدیریت کند. اما بعضی از استان‌ها در شرایط بدتری نسبت به سال قبل هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا