امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آب شور جان نخل‌های آبادان و خرمشهر را گرفته/ آب رها شد اما دیر

آبادان – این روزها سهم نخلستان‌های آبادان و خرمشهر آب بسیار شوری است که جانشان را گرفته و با وجود اینکه گفته می شود آبی برای نخل ها رهاسازی شده، ولی آب شور خسارت خود را زده است.

خبرگزاری مهر، گروه شهرستان‌ها- فرزانه یحیی آبادی: امسال رودخانه های کارون، بهمنشیر و اروند تحت تاثیر استمرار و شدت یافتن خشکسالی ها، با کاهش حجم و شوری بیش از حد ناشی از ورود آب دریا و برخی آلاینده های در مسیر به رودخانه مواجه شده اند و به طور قطع اگر بهره‌برداران به خصوص متولیان هفت طرح نیشکر که ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه برای مزارع خود برداشت آب  دارند، به موضوع استفاده بهینه و کمتر از آب رودخانه توجه نکنند دچار مشکلاتی همچون کاهش کیفیت و افزایش شوری آب خواهیم شد.

یکی از روستائیان اروندکنار ضمن ابراز گله مندی از تاخیر مسئولان در سرکشی و رسیدگی به وضعیت آنان گفت: نخیلات و دام‌های ما به دلیل نبود و شوری آب در حال از بین رفتن هستند. این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی برای پیگیری موضوع در منطقه حضور نیافتند.

همچنین بخوانید

علی عصفوری افزود: مدت زمان زیادی است که آب شیرین و با کیفیت به نخیلات ما نمی رسد و این موضوع سبب ضعیفی، بی ثمری و خشکی برگ‌های درختان نخل شده است.

یکی از اهالی روستاهای چوئبده نیز شوری بیش از حد آب را تهدیدی جدی برای کشاورزی و به خصوص نخیلات منطقه نامید و گفت: هشت سال جنگ تحمیلی، کم شدن آب رودخانه ها و به دنبال آن شوری آب و مهاجرت اهالی روستاها شرایط نامساعدی را برای نخلستان‌ها سبب شده که مسئولان باید برای عادی شدن شرایط تمامی تلاش خود را به کار ببرند.

علی فرحانی با اشاره به اینکه کارون شاهرگ حیاتی خوزستان است، افزود: با کاهش چشمگیر حجم آب رودخانه ها کارون، بهمنشیر و اروند دیگر آب کافی به نخلستان‌های انتهایی این رودخانه ها نمی‌رسد؛ ضمن آنکه شوری آب سبب از بین رفتن پاچوش ها و زرد شدن برگ درختان نخل شده است.

نخل‌ها تشنه‌اند

امام جمعه آبادان با تاکید بر اینکه نخل های آبادان تشنه اند، گفت: نخل های آبادان در طول ماه به دوبار آب نیاز دارند، پس اجازه دهید آب در طول ماه دوبار رها سازی شود و به نخیلات برسد.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور افزود: ۶ سال است در نماز جمعه می گوئیم نخل های آبادان دچار بحران شده اما کسی توجه نمی کند، مسئولان و مدیران کلان کشوری بدانند که نخل های آبادان از تشنگی دارند می میرند، باید  فکر اساسی کرد.

وی با بیان اینکه آبادان با مطالبه گردی به حق و منطقی به دشمن فرصت نفوذ نمی دهند، اظهار کرد: وضعیت آب خرمشهر حل شده است اما در آبادان ما هنوز دنبال وعده ی آخر تیرماه مسئولان هستیم.

امام جمعه آبادان تنها راه عبور از بحران را وارد جهادی به کار عنوان کرد و گفت: اجرای خط لوله آب غدیر توسط قرارگاه خاتم الانبیاء نمونه ای از کار جهادی است و جوانان بسیجی اکنون با دستان خالی در حال کمک به روستاییان هستند که می تواند الگوی ما در تمامی امور باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی پور ضمن تاکید بر جدی بودن بحران آب در آبادان و انتقاد شدید از عملکرد وزارت نیرو افزود: بردن آب از سرشاخه های کارون بزرگترین خسارت را به آبادان و خرمشهر وارد می کند؛ طرح غدیر یک علاج موقت است و دولت باید به فکر تامین و نصب آب شیرین کن‌های دائمی و هسته ای باشد، ضمن آنکه منطقه آزاد اروند نیز باید وارد میدان شود.

حدود ۸۰ درصد از پاجوش‌های نخیلات خرمشهر خسارت دیدند

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در پی افزایش شوری آب در خرمشهر، به ۷۰ تا ۸۰ درصد پاجوش های نخیلات و کشت های دائمی در اراضی غرب کارون و حفارشرقی و غربی خسارت وارد شده است.  

محمد مطرودی با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ اصله انواع پاجوش نخل در خرمشهر کاشته شده است، افزود: ۷۰ درصد این پاجوش ها از نوع برحی است و سایر پاجوش ها از بین رفته ضمن آنکه ۷۰ درصد از ۱۹۰ هکتار زمین زیر کشت سبزی و ۱۴۰ هکتار زمینزیر کشت یونجه در اراضی کشاورزی حفارغربی و حفارشرقی نیز خسارت دیده اند.

وی با عذرخواهی از کشاورزان خرمشهری، اظهار کرد: موضوع تامین اعتبار بلاعوض یا اعتبارات ارزان قیمت برای احیاء کشت های از بین رفته کشاورزان در دست پیگیری است.  

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا خسارت کشاورزان با کاهش یا بخشودگی نرخ آب بها در فصل تابستان جبران شود.  

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر با اشاره به شبکه آبیاری زهکشی اراضی کشاورزی این شهرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی حفارشرقی و یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی حفارغربی از شبکه آبیاری زهکشی استفاده می کنند اما قسمت هایی از اراضی حفارغربی و شرقی فاقد شبکه آبیاری اند.

مطرودی افزود: برای اتصال به شبکه آبیاری زهکشی حفار غربی در روستای حنشیه ۴۰۰ متر خط انتقال آب و سه روستا در حفارشرقی به طول ۱.۵ کیلومتر خط انتقال آب مورد نیاز است.  

به گفته وی شهرستان خرمشهر سه هزار و ۷۰۰ هکتار کشت نخیلات دارد که از این میزان دوهزار و ۱۰۰ هکتار نخل بارو و یکهزار و ۹۰۰ هکتار نخل به مرحله باردهی نرسیده است.

برداشت های بی رویه کارون را نابود کرده است

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت های بی رویه از کارون عامل کمبود آب این رودخانه است.

عبدالله سامری افزود: برداشت بی رویه آب توسط کشت نیشکر علاوه بر تاثیرات زیست محیطی سبب تخریب ۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر شده است.

وی اظهار کرد: در جلسه مجمع نمایندگان استان مقرر شد تا ظرف ۲۴ ساعت، ۶۸ هزار متر مکعب آب از پشت سد دز و گتوند از طریق طرح غدیر به سمت شهرهای آبادان و خرمشهر رها سازی شود.

نخلستان ها جان می گیرند

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از مردم نوار مرزی برای صبر و استقامتشان در روزهای کم آبی گفت: با رسیدن آب از بالادست رودخانه کارون، نخلستان‌ها جان می گیرند.

غلامرضا شرفی ضمن اشاره به پیگیری های جدی انجام شده در سطح ملی افزود: در جسله ای تصمیم بر آن شد تا هر چه زودتر آب باکیفیت به نخلستان های آبادان برسد و از خسارت دیدن نخل و دام های کشاورزان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه آب شور می تواند خسارت های جبران ناپذیری به محصولات کشاورزان و دامداران وارد کند به طوری که هم اکنون نیز شاهد تاثیرات آن بر محصول نخلستان های آبادان هستیم، اظهار کرد: جلسه مسئولان منجر به این شد که حق آبه بهمنشیر از سرچشمه کارون بیشتر شود که تاثیر محسوسی در آن خواهد داشت وEC آب را تا سه هزار می رساند.

وی تصریح کرد: بررسی های ما حاکی از آنست که این اتفاق خوب برای باغ دارن و دامدارن آبادانی بیفتد و کیفیت آب برای اشتغال آنان مناسب شود.

کاهش ۶۳ درصدی آب رودخانه کارون

استاندار خوزستان گفت: آورد آب رودخانه کارون به نسبت ۷۰ سال گذشته به میزان ۶۳ درصد کاهش داشته است.

غلامرضا شریعتی افزود: همچنین رودخانه های دز، کرخه و زهره به نسبت میانگین ۵۰ سال گذشته به ترتیب ۵۰، ۳۷ و ۸۵ درصد کاهش را نشان می دهند.

وی اظهار کرد: نخلستان‌های آبادان و خرمشهر در حالت خطرند و تاکنون نتوانسته ایم آب مورد نیاز آنها را تامین کنیم ضمن آنکه تا چندی پیش مردم آبادان و خرمشهر با مشکل آب آشامیدنی مواجه بودند که با احداث خط لوله انتقال آب به طول ۱۰۰ کیلومتر تا حدودی مشکل آنان برطرف شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در بخش تامین آب کشاورزی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با مشکل مواجهیم و در برخی از مناطق ممنوعیت کشت اعمال شده که از این بابت با اعتراضات و گله مندی مردمی نیز مواجهیم.

رهاسازی آب برای کشت های دائمی و نخیلات

استاندار خوزستان گفت: با توجه به شوری بیش از حد آب رودخانه بهمنشیر و اروند ، آب مورد نیاز برای کشت های دائمی به خصوص نخلستانهای آبادان و خرمشهر رها سازی شد.

غلامرضا شریعتی افزود: متاسفانه به دلیل خشکسالی کشت های دایم و به خصوص نخلستان های این دو شهر در معرض خطر قرار گرفتند و سعی می کنیم با رها سازی آب در تیرماه آب را به نخلستان‌ها برسانیم.

وی از اهالی بالا دست کارون خواست نهایت همکاری را در برداشت نکردن از این آب داشته باشند تا نخسلتانهای آبادان و خرمشهر از خشکسالی حفظ شوند.

وی اظهار کرد: فرمانداران در طول مسیر رهاسازی آب با تشکیل تیم های نظارتی مدیریت می کنند تا آب به پائین دست برسد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: از مجتمع پرورش ماهی آزادگان و طرحهای نیشکر نیز خواسته شده در زمان رهاسازی آب برداشتی نداشته باشند تا آب به ایستگاه مارد برای تامین آب کشاورزی آبادان و خرمشهر برسد.

شریعتی گفت: پس از تامین آب مورد نیاز نخلستانهای پائین دست اروندکنار، چوئبده در آبادان و مینو شهر در خرمشهر آب مورد نیاز طرحهای نیشکر و مجتمع پرورش ماهای آزادگان طبق سهمیه تامین می شود.

آب رها شد ولی چه دیر

سرانجام جمعه شب استاندار خوزستان از رهاسازی آب از پشت سدهای گتوند و دز با هدف آبیاری نخیلات شهرستانهای آب و خرمشهر خبر داد.

شریعتی با اشاره به اینکه برای آب کشاورزی نیز یک اقدام جهادی را در سه روز گذشته به انجام رساندیم، گفت: شرایط آب در پشت سدها بحرانی است، خشکسالی در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده و ما برای تامین آب در چند ماه پس از شهریور نیز نگرانیم اما چون آبیاری نخیلات جزو تعهدات ما و مطالبات به حق مردم است از چهارشنبه شب گذشته ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب را با هدف آبرسانی به نخیلات آبادان و خرمشهر از پشت سدها رها سازی کردیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا